پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن چیست؟

آنچه باید درباره پرایس اکشن بدانید

پرایس اکشن حرکت قیمت سهام در طول زمان ترسیم شده است و پایه و اساس تمام تحلیل‌های تکنیکال سهام، کالا یا سایر دارایی‌ها را تشکیل می‌دهد. بسیاری از معامله‌گران کوتاه‌مدت برای تصمیم‌گیری در معاملات منحصراً به حرکت قیمت و نحوه شکل­گیری آن تکیه می‌کنند. تحلیل تکنیکال به عنوان مشتقی از پرایس اکشن در نظر گرفته می‌شود زیرا از تحلیل قیمت‌های گذشته برای گرفتن تصمیمات آگاهانه استفاده می‌کند.

تکنیک پرایس اکشن به طور کلی به بالا و پایین رفتن قیمت سهام در یک بازه زمانی مشخص اشاره دارد. مکتب‎‌های تحلیل تکنیکال و الگوهای نموداری از پرایس اکشن مشتق شده‌اند. ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند میانگین متحرک از روی پرایس اکشن محاسبه شده و برای معاملات در آینده استفاده می‌شود.

پرایس اکشن چه چیزی را به شما می‌گوید؟

پرایس اکشن را می‌توان با استفاده از نمودارهایی که قیمت‌ها را در طول زمان ترسیم می‌کنند مشاهده و تفسیر کرد. معامله‌گران از ترکیب نمودارهای مختلف برای بهبود توانایی خود در تشخیص و تفسیر روندها، شکست‌ها و برگشت‌ها استفاده می‌کنند. بسیاری از معامله‌گران از نمودارهای شمعی استفاده می‌کنند، زیرا با نمایش  open, high, low ,close در بالا و پایین بازار به تجسم بهتر حرکات قیمت کمک می‌کنند.

الگوهای شمعی مانند Harami cross, engulfing pattern and three white soldiers همگی نمونه‌هایی از تفسیر بصری پرایس اکشن هستند. بسیاری دیگر از الگوهای شمعی وجود دارند که در اثر تغییرات قیمت ایجاد شده‌اند تا با آن اتفاقات آینده بازار را پیش‌بینی کنند. اشکال ایجاد شده به واسطه تغییرات قیمت می‌توانند برای انواع دیگری از نمودارها مانند نمودارهای point and figure، نمودارهای جعبه‌ای و غیره اعمال شوند. علاوه بر اشکال بصری بر روی نمودار، بسیاری از تحلیلگران تکنیکال هنگام محاسبه اندیکاتور‌های تکنیکالی از داده‌های مربوط به قیمت استفاده می‌کنند.

هدف، یافتن نظم در حرکات به ظاهر تصادفی قیمت است. به عنوان مثال، یک الگوی مثلث صعودی یا an ascending triangle pattern که با اعمال خطوط روند در نمودار قیمت شکل می‌گیرد، ممکن است برای پیش‌بینی شکست احتمالی استفاده شود، زیرا حرکت قیمت نشان می‌دهد که گاوها که نماینده خریداران یا روند صعودی هستند در موارد متعددی اقدام به شکست مقاومت‌ها کرده‌اند و هر بار این اتفاق شتاب بیشتری به خود گرفته است.

نحوه استفاده از پرایس اکشن

پرایس اکشن معمولاً به عنوان یک ابزار معاملاتی مانند اندیکاتورها در نظر گرفته نمی‌شود بلکه منبعی از اطلاعات است که همه ابزارها از آن ساخته شده‌اند. معامله‌گرانی که از نوسانات یا روندها استفاده می‌کنند تمایل دارند بیشترین استفاده را از پرایس اکشن داشته باشند و از هرگونه تحلیل بنیادی متمرکز بر سطوح حمایت و مقاومت برای پیش‌بینی شکست و تثبیت قیمت اجتناب می‌کنند. حتی این دسته از معامله‌گران باید به عوامل دیگری فراتر از قیمت فعلی توجه کنند، زیرا حجم معاملات و دوره‌های زمانی که برای تعیین سطوح استفاده می‌شود، همگی بر احتمال به وقوع پیوستن یک تحلیل  تأثیر گذارند.

محدودیت‌های پرایس اکشن

تفسیر پرایس اکشن، تفسیری ذهنی است و به همین دلیل است که امکان اینکه دو معامله‌گر هنگام تجزیه و تحلیل حرکات قیمت به نتایج متفاوتی برسند وجود دارد. ممکن است یک معامله‌گر شاهد یک روند نزولی باشد و دیگری معتقد باشد که حرکات قیمت یک چرخش کوتاه‌مدت بالقوه را نشان می‌دهد. البته دوره زمانی مورد استفاده نیز تأثیر زیادی بر آنچه معامله‌گران می‌بینند دارد. برای مثال یک نمودار می‌تواند روندهای نزولی روزانه زیادی داشته باشد و در عین حال روند صعودی یکماهه را حفظ کند. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که پیش‌بینی‌های معاملاتی که با استفاده از پرایس اکشن در هر مقیاس زمانی انجام می‌شوند، احتمالی هستند.

هرچه ابزارهای بیشتری را بتوانید در پیش‌بینی معاملات خود برای تأیید آن اعمال کنید، بهتر است. با این‌حال، در پایان، عملکرد قیمت گذشته یک سهام تضمینی برای عملکرد قیمت آتی نیست. معاملات با احتمال بالا همچنان معاملات احتمالی هستند، به این معنی که معامله‌گران برای دستیابی به پاداش‌های بالقوه خطراتی را متحمل می‌شوند.

دوره آموزشی تحلیل بازارهای مالی با تکنیک پرایس اکشن

همراه با ارائه مثال‌های کاربردی از بازار رمزارزها
, , , , ,
نوشتهٔ پیشین
۱۰ توصیه مهم به داوطلبان آزمون­ آزمایشی CFA
نوشتهٔ بعدی
معرفی ۱۲ گواهینامه برتر حوزه مالی و سرمایه گذاری در جهان

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست