مروری بر تغییرات آزمون CFA در سال ۲۰۲۳

مروری بر تغییرات آزمون CFA در سال ۲۰۲۳

مفاد آزمون جدید CFA برای سه سطح مختلف منتشر و ثبت‌نام برخی از آزمون‌های سال جدید نیز آغاز شده است. برای اطلاع از اخرین تغییرات آزمون CFA امسال با ما همراه باشید! در ادامه آخرین تغییرات این آزمون را مرور خواهیم کرد. در مفاد درسی جدیدِ سطح ۱ و ۲، بخش ریدینگ کاهش و در عوض بخش ماژول‌های یادگیری (LMs) افزایش یافته است، که کار را برای داوطلبان ساده‌تر می‌کند.

تغییرات آزمون CFA سطح ۳ نیز آنقدرها چشمگیر نبوده است. بنابراین همچنان می‌توانید برای آزمون سطح ۳ از کتاب‌های پیشنهادی سال ۲۰۲۲ استفاده کنید. برای دستیابی به اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

بررسی تغییرات آزمون CFA و تعداد سؤالات هر بخش

مفاد درسی CFA و تعداد سؤالات هر بخش در حقیقت برای هدایت برنامه‌های درسی در نظر گرفته شده‌اند و شرکت‌کنندگان را برای مطالعۀ صحیح راهنمایی می‌کنند. همانطور که می‌دانید، دروسی که تعداد سؤالات بالاتری در آزمون دارند، نیاز به مطالعه، تمرکز و تمرین بیشتری هم دارند.

اطلاع از تغییرات آزمون CFA ، فواید خاص خود را دارد، که از جملۀ آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داوطلبانی که هنوز برای آزمون ۲۰۲۳ ثبت‌نام نکرده‌اند، اما قصد دارند که با توجه به منابع CFA سال ۲۰۲۲ مطالعۀ خود را آغاز کنند، باید مطمئن شوند که کدام دروس در آزمون ۲۰۲۳ اهمیت بیشتری دارند.
  • برخی از داوطلبین از آزمون‌ها یا منابع درسی سال‌های گذشته برای دوره و تمرین استفاده می‌کنند که آن‌ها نیز باید مطمئن شوند که محتوای درسی سال‌های گذشته با محتوای آزمون سال جدید مطابقت دارد یا نه.
  • برخی از داوطلبان هم متأسفانه در آزمون سال گذشته مردود شده‌اند و قصد دارند ۶ یا ۱۲ ماه بعد دوباره در این آزمون شرکت کنند. اگر تغییرات آزمون CFA جزئی باشد، همچنان می‌توانند از منابع سال گذشته استفاده کنند.

تعداد سؤالات هر بخش از آزمون سطح ۱ CFA

تعداد سؤالات بخش‌های مختلف آزمون سطح ۱ در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال ۲۰۲۲ تغییری نکرده است. در سال ۲۰۲۱، تعداد سؤالات مفاد آزمون کمی تغییر کرده و از آن سال به بعد این تعداد در یک بازه ثابت مانده است.

تغییرات آزمون CFA | گروه مالی شریف | مروری بر تغییرات آزمون CFA در سال 2023

با نگاهی به تعداد سؤالات هر بخس در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹، متوجه کاهش قابل‌توجهی در تعداد سؤالات دروس گزارش و تحلیل مالی و همچنین روش‌های کمی می‌شویم. احتمالاً دلیل اصلی این تغییرات این بود که شرکت‌کنندگان آزمون سطح ۱، دروسی مانند مشتقات و سرمایه‌گذاری‌های جایگزین را (به دلیل تعداد سوالات پایینشان در آزمون) به طور کلی نادیده می‌گرفتند.

تغییرات آزمون CFA سطح یک

در کل تغییرات آزمون CFA در سطح ۱ بسیار جزئی هستند. در ادامه به برخی از تغییرات قابل توجه اشاره می‌کنیم:

  • ساختار برنامۀ درسی سطح ۱، از ریدینگ به سمت ماژول یادگیری معطوف شده است. ماژول‌های یادگیری دروس بسیار ساده‌ای هستند که نیاز به مطالعۀ چندانی ندارند. ماژول‌های یادگیری شامل تصاویر، صفحات گسترده، و محتوای عملی بیشتری نیز هستند.
  • در سال جاری بخش سرمایه‌گذاری جایگزین و مشتقات، اولین موضوعاتی هستند که به سمت ساختار ماژول یادگیری معطوف می‌شوند. بنابراین مثل سال‌های گذشته نمی‌توانیم تعداد ریدینگ و سرفصل‌های آن‌ها را با هم مقایسه کنیم.
  • امسال سه ریدینگ به آزمون اضافه شده است که به بخش امور مالی شرکتی و اقتصاد مربوط هستند.
  • ریدینگ محتوای مدیریت پرتفلوی هم تغییری جزئی خواهد داشت. برای مثال، ریدینگ «مدیریت سرمایه‌گذاری» شامل محتوای جدیدی در مورد بلاک‌چین و DeFi می‌شود.

در برنامۀ درسی سطح ۱، تعداد ماژول‌های آموزشی به ۷۳ مورد افزایش یافته است که در مقایسه با سال ۲۰۲۲، ۱۳ مورد بیشتر است. هیچ یک از ریدینگ‌های سال ۲۰۲۲ حفظ نشده‌اند، بلکه یا با ریدینگ دیگری جایگزین شده‌اند و یا به ماژول آموزشی تغییر یافته‌اند. ۳ ماژول آموزشی جدید هم اضافه شده است (۱ مورد در بخش اقتصاد، و ۲ مورد در بخش امور مالی شرکتی).

  • ماژول آموزشی ۱۳: مقدمه ای بر ژئوپلیتیک
  • ماژول آموزشی ۲۸: ساختارهای شرکتی و مالکیت
  • ماژول آموزشی ۳۰ : مدل های کسب و کار

۶ ماژول آموزشی هم بروزرسانی شده‌اند که همه به بخش امور مالی شرکتی مربوط می‌شوند. به طور کلی، برنامۀ درسی سطح ۱ CFA نسبت به سال ۲۰۲۲ تغییر قابل توجهی نداشته است، و تغییرات جزئی آن نیز منعکس‌کنندۀ عملکرد فعلی بازار مالی هستند. همانطور که گفتیم، این تغییرات جزئی به بخش‌های امور مالی شرکتی، سرمایه‌گذاری‌های جایگزین، مشتقات، و مدیریت پرتفلوی مربوطند و بخش‌های دیگر طبق روال سال گذشته برگزار می‌شوند.

تعداد سؤالات هر بخش از آزمون سطح ۲ CFA

مفاد آزمون سطح ۲ نیز درست مثل مفاد آزمون سطح ۱ تغییری نکرده‌اند. تنها تغییری که در آزمون مشاهده می‌شود مربوط به تعداد سؤالات ده بخش است، که تعداد سؤالات هر کدام در یک دامنۀ ۵ درصدی تغییر کرده است و احتمالاً دلیل اصلی آن این است که شرکت‌کنندگان آزمون سطح ۲ تمرکزشان را از روی ۵ درسی که قبلاً تعداد سؤالاتشان بیشتر از دروس دیگر بود (FRA، امور مالی شرکتی، سرمایه‌گذاری در سهام، درآمد ثابت، و مشتقات) برداشته و به همۀ دروس به یک اندازه توجه کنند.

احتمالاً در سال ۲۰۲۳، تعداد سؤالات تمام بخش‌های سطح ۲ یکسان خواهد بود.

تغییرات آزمون CFA | گروه مالی شریف | مروری بر تغییرات آزمون CFA در سال 2023

تغییرات آزمون CFA سطح ۲

به طور کلی شاهد تغییرات بسیار ناچیزی در برنامۀ درسی آزمون سطح ۲ امسال هستیم. برخی از این تغییرات عبارتند از:

  • درست مانند آزمون سطح ۱، آزمون سطح ۲ نیز به جای ساختار ریدینگ به سمت ساختار ماژول یادگیری معطوف شده است، که مطالعه را برای داوطلبان ساده‌تر می‌کند. ماژول‌های یادگیری شامل تصاویر، صفحات گسترده، و محتوای عملی بیشتری هستند.
  • یکی از ریدینگ‌های بخش روش‌های کمی و یکی از ریدینگ‌های بخش سرمایه‌گذاری جایگزین با ماژول‌های یادگیری ساده‌تر جایگزین شده‌اند.
  • ریدینگ مربوط به «تجدید ساختار شرکت» در بخش امور مالی شرکتی نیز با ریدینگ مربوط به «ادغام و اکتساب» جایگزین شده است که بر تمام انواع تجدید ساختار شرکتی و نحوۀ مدل‌سازی آن‌ها تمرکز می‌کند.
  • در بخش تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی نیز، محتوای «مدلسازی صورت‌های مالی» جایگزین «تحلیل صنعت و شرکت» شده است که به بررسی سوگیری‌های رفتاری در پیش‌بینی امور مالی نیز می‌پردازد.
  • یک ریدینگ جدید هم به این آزمون اضافه شده است که در مورد «هزینۀ سرمایه‌گذاری» می‌باشد و بر نحوۀ برآورد نرخ بازده موردنیاز برای سهام، درآمد ثابت، و میانگین هزینۀ سرمایه‌گذاری تمرکز دارد.

در مفاد آزمون سطح ۲ CFA امسال، ۴۹ ماژول آموزشی وجود دارد که تنها ۲ مورد از سال گذشته بیشتر است. ۴ ریدینگ نیز در مقایسه با سال ۲۰۲۲ حذف شده است.

  • ریدینگ ۱: مقدمه‌ای بر رگرسیون خطی
  • ریدینگ ۱۵: ساختار سرمایه
  • ریدینگ ۱۹: بودجه‌بندی سرمایه
  • ریدینگ ۲۱: مفاهیم بازگشت سرمایه

۱ ماژول جدید هم اضافه شده است:

  • ماژول ۲۰: هزینۀ سرمایه

۶ ماژول آموزشی هم بروزرسانی شده است: تغییرات قابل توجهی در ماژو‌های رگرسیون چندگانه، تجدید ساختار شرکتی، سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات مشاهده می‌شود، و تغییرات موارد دیگر بسیار جزئی هستند.

به طور کلی شاهد تغییرات ناچیزی در مفاد آزمون سطح ۲ CFA هستیم و همانطور که دیدید تغییرات اصلی به بخش‌های امور مالی شرکتی و سرمایه‌گذاری‌های شرکتی و برخی از ماژول‌های یادگیری مربوط می‌شوند.

تعداد سؤالات هر بخش در آزمون سطح ۳ CFA

مفاد آزمون سطح ۳ نیز، درست مثل آزمون سطح ۱ و ۲ تغییری نکرده است.

فقط ممکن است شاهد تغییر تعداد سؤالات مفاد این آزمون در یک دامنۀ ۵ درصدی باشیم.

تغییرات آزمون CFA | گروه مالی شریف | مروری بر تغییرات آزمون CFA در سال 2023

تغییرات مفاد آزمون سطح ۳ CFA

مؤسسۀ CFA تصمیم گرفته است که تغییرات برنامۀ درسی آزمون سطح ۳ CFA در سال جاری را متوقف کند. پس مفاد آزمون سطح ۳ درست مانند سال ۲۰۲۲ می‌باشند. اگر می‌خواهید از کتاب‌های قدیمی‌تر برای مطالعۀ آزمون سطح ۳ استفاده کنید، با ما همراه باشید. در ادامه برنامۀ درسی سطح ۳ سال جاری را با سال ۲۰۲۰/۲۰۲۱ مقایسه می‌کنیم.

به طور کلی تغییرات آزمون سطح ۳ بسیار جزئی هستند. برخی تغییرات عبارتند از:

  • ریدینگ بخش درآمد سطوح در هر سه سطح آزمون کمی تغییر کرده است که از جملۀ این تغییرات می‌توان به ساده‌سازی و هم‌سان‌سازی نمادها، حذف موارد تکراری، به روزرسانی مفاهیمی مانند LIBOR به نرخ‌های جدید بازار، بازنگری استراتژی‌های منحنی بازده و استراتژی‌های اعتباری در سطح ۳ اشاره کرد.
  • بخش‌های مدیریت ثروت خصوصی، سرمایه‌گذاری‌های نهادی و ارزیابی عملکرد نیز براساس استانداردهای جدید GIPS در سال ۲۰۲۰ بازنگری شده است.

در آزمون سطح ۳، ۳۵ ریدینگ وجود دارد (که در مقایسه با سال ۲۰۲۰/۲۰۲۱ ۳ مورد کاهش یافته است).

۵ ریدینگ در مقایسه با سال ۲۰۲۰/۲۰۲۱ حذف شده است:

  • ریدینگ ۴: حرفه‌ای گرایی در مدیریت سرمایه‌گذاری
  • ریدینگ۷: دیدگاه مالی رفتاری
  • ریدینگ۲۹: مالیات‌ها و مدیریت ثروت خصوصی در یک زمینه جهانی
  • ریدینگ ۳۰: برنامه‌ریزی املاک در یک زمینه جهانی
  • ریدینگ ۳۱: موقعیت‌های متمرکز دارایی

۲ ریدینگ جدید هم اضافه شده است:

  • ریدینگ ۲۲: موضوعاتی در مدیریت ثروت خصوصی
  • ریدینگ ۳۰: مطالعه موردی دربارۀ مدیریت ریسک

۷ ریدینگ هم بروزرسانی شده است که بیشتر آن‌ها به بخش درآمد ثابت و اخلاق مربوط هستند.

بنابراین تغییرات اصلی مفاد آزمون سطح ۳ به بخش درآمد ثابت، مدیریت پرتفلوی، و اخلاق مربوطند و بخش‌های دیگر تقریباً ثابت مانده‌اند.

همانطور که مشخص است، کتاب‌های سال ۲۰۲۲ همچنان برای آزمون سال ۲۰۲۳ قابل استفاده هستند (به استثنای چند فصل از آن‌ها)؛ به خصوص در آزمون سطح ۳ که هیچ تغییری با سال گذشته ندارد. امیدوارم موارد بالا در آمادگی شما برای آزمون CFA مثمرثمر واقع شوند. موفق باشید!

امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد، از همراهی شما سپاسگزاریم.

آمادگی آزمون CFA سطح یک

برای کسب اطلاع از محتوا و نیز چگونگی ثبت‌نام روی عنوان دوره کلیک کنید.

, , ,
نوشتهٔ پیشین
مهمترین مزیتهای اکسل برای دانشجویان
نوشتهٔ بعدی
تاریخچه بازار مشتقه

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست