معرفی ۱۲ گواهینامه برتر حوزه مالی و سرمایه گذاری در جهان

معرفی ۱۲ گواهینامه برتر حوزه مالی و سرمایه گذاری در جهان

قطعا شما هم با عبارت‌های اختصاری در رزومه و یا شبکه‌های اجتماعی بعد از نام افراد روبرو شده­‌اید عبارت­هایی مثل CFA، CPA، CLU و … . این حروف نشان‌دهنده گواهی‌های مالی در زمینه‌های مختلف است که فرد موفق به اخذ آنها شده است.

گواهینامه‌های مالی نشان‌دهنده تخصص در قسمت‌های مختلف حوزه مالی و سرمایه‌گذاری هستند. در این حوزه گواهینامه‌های زیادی وجود دارد، اما بهترین و معتبرترین آن­ها کدامیک هستند و با توجه به زمان زیادی که افراد باید برای اخذ آنها به مطالعه بپردازند، زمان اختصاص‌دهند و هزینه کنند، بهترین انتخاب در بین این همه مدارک مالی چیست؟

گروه مالی شریف به عنوان بنیانگذار دوره‌های آمادگی آزمون‌های مدارک بین‌المللی مالی در ایران، معرفی مدارک معتبر مالی را به عموم مخاطبان رسالت خود می‌داند. در این راستا در ادامه ۱۲ گواهینامه برتر حوزه مالی و سرمایه گذاری معرفی شده است.

تحلیلگر خبره مالی – CFA

مدرک CFA معتبرترین مدرک بین‌المللی حوزه مالی و سرمایه‌گذاری‌ست. یک تحلیلگر مالی خبره، تخصص بسیاری در سرمایه‌گذاری و تحلیل بازارهای مالی دارد. این گواهینامه توسط موسسه CFA ارائه می‌شود که از CFA با عنوان “معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین مدرک مدیریت سرمایه‌گذاری در جهان” یاد می‌کند. این برنامه از متقاضیان می‌خواهد که بر ۱۰ موضوع سرمایه‌گذاری تسلط داشته باشند و همچنین سه سطح از آزمون‌های دقیق را پشت سر بگذارند. اگر به دنبال کسب اعتبار و تخصص در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری هستید، CFA یک انتخاب عالی است.

حسابدار خبره عمومی – CPA

مدرک CPA یکی دیگر از گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی در حوزه مالی است که  مختص حسابداران، کارشناسان امور مالیاتی و تحلیلگران بازارهای مالی می‌باشد. این گواهینامه توسط مؤسسه آمریکایی CPA (AICPA) ارائه می‌شود و شما حداقل به ۱۵۰ ساعت مطالعه جهت گذراندن یک امتحان دشوار برای قبولی در این آزمون نیاز دارید. CPA می‌تواند برای کسانی که به دنبال شغل مشاوره مالی در مورد کاهش مالیات و سازماندهی سرمایه‌گذاری هستند مفید باشد.

برنامه‌ریز خبره مالی CFP

برنامه‌ریزان خبره مالی تسلط بسیار خوبی بر تمامی موضوعات موجود در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری دارند. آن­ها سبد مالی کامل مشتریان خود را ارزیابی می‌کنند و سپس برنامه‌های مالی شخصی ارائه می‌نمایند. برای این که شما یک برنامه‌ریز مالی یا CFP شوید باید مجموعه‌ای از دوره‌ها را گذرانده و در نهایت برای قبولی، یک آزمون هفت ساعته را پشت سر بگذارید این آزمون توسط هیئت مدیره CFP برگزار می‌شود و نرخ قبولی در این آزمون زیر ۷۰ درصد است.

مشاور خبره مالی ChFC

گواهینامه ChFC به عنوان جایگزینی برای گواهینامه CFP ایجاد شده است. این برنامه تخصص‌هایی فراتر از ملزومات CFP ارائه می‌دهد. یک مشاور مالی خبره کسی است که در صورت نیاز در جایگاه‌های خاص، مانند برنامه‌ریزی مشاغل کوچک، باید با او همکاری کنید. این دوره توسط کالج خدمات مالی آمریکا برگزار می‌شود و به طور میانگین به چهار ماه مطالعه و تست به صورت فشرده و متمرکز نیاز دارد.

مشاور خبره سرمایه‌گذاری CIC

CIC زیرمجموعه‌ای از مدرک CFA است که به طور خاص برای کسانی که در بخش مشاوره و مدیریت سبد سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کنند ایجاد شده است. برای دریافت مدرک CIC، متقاضی باید در یک شرکت فعال در حوزه مشاور سرمایه‌گذاری مشغول به فعالیت بوده و حداقل پنج سال سابقه کاری داشته باشد.

مدیر ریسک مالی FRM

یک مدیر ریسک مالی FRM در واقع متخصص مدیریت ریسک است. دارندگان این گواهینامه احتمالاً در بانک‌ها به عنوان تحلیلگر و یا مدیر ریسک فعالیت می‌نمایند. آنها همچنین می‌توانند با مشتریان خصوصی که به مشاوره سرمایه‌گذاری نیاز دارند همکاری نمایند و به ارائه خدمات و مشاوره درامور مالی به آنها بپردازند. برای اخذ مدرک FRM، داوطلبان باید یک آزمون دو مرحله‌ای و چند گزینه‌ای را که توسط GARP برگزار می‌شود را بگذرانند. نرخ قبولی این آزمون اغلب کمتر از ۵۰٪ است.

مشاوره بیمه خبره CLU

CLU بهترین گواهینامه برای اشخاصی است که می‌خواهند در حوزه صنعت بیمه فعالیت نمایند. داوطلبان برای کسب این مدرک باید هشت دوره را که توسط کالج آمریکایی برنامه‌ریزی مالی اداره می‌شود، بگذرانند. دارندگان این مدرک دارای تخصص در بیمه عمر، مدیریت املاک و مدیریت ریسک خواهند بود.

تحلیلگر خبره سرمایه‌گذاری جایگزین CAIA

مدرک CAIA برای متخصصانی است که در بخش سرمایه‌گذاری‌های جایگزین مانند صندوق‌های تأمینی یا hedge fund و دارایی‌های حقیقی فعالیت می‌کنند. این مدرک توسط انجمن CAIA ارائه می‌شود و حدودا یک سال زمان می‌برد تا جزو دارندگان این مدرک قرار بگیرید و شامل دوره‌های آموزشی و همچنین آزمون است.

مشاور صندوق سرمایه‌گذاری مشترک CMFC

اگر به دنبال کسب تخصص در سرمایه‌گذاری به طور خاص در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هستید، کسب این مدرک برای شما ضروری خواهد بود. برای گرفتن مدرک CMFC، متقاضیان باید یک دوره ۱۰ هفته‌ای را بگذرانند و سپس در امتحاناتی که توسط کالج برنامه‌ریزی مالی برگزار می‌شود شرکت نمایند. دوره آموزشی به طور خاص متقاضیان را برای درک پیچیدگی‌های حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک آماده می‌کند.

حسابدار خبره مدیریت CMA

دارنده این مدرک یک متخصص در حسابداری مدیریت است. IMA برگزارکننده آزمون CMA است و این مدرک دارای دو بخش می‌باشد.

تحلیلگر خبره تکنیکال CFTe

CFTe بزرگترین تشکل جهانی تحلیل تکنیکال در سطح جهان است که در ۲۲ ژانویه ۱۹۸۶در ایالات متحده آمریکا تأسیس شده و نخستین گردهمایی این تشکل در سال ۱۹۸۸ در ژاپن شهر توکیو برگزار گردیده. این تشکل بیش از ۷ هزار عضو در ۲۷ کشور جهان دارد. ترویج استفاده از تحلیل تکنیکال در حوزه بازار‌های مالی و ارتقا، سطح کیفی حرفه تحلیلگری تکنیکال در سطح جهان رسالتی که این تشکل برای فعالیت‌های خود تعریف کرده است. مدرک CFTe بعد از موفقیت در دو سطح آزمون به علاقه‌مندان به عضویت در این تشکل اعطا می‌گردد.

حسابداری مدیریت CIMA

CIMA در دنیا بزرگترین مرکز در رشته‌ مدیریت حسابداری است، تمام افرادی که می‌خواهند پا را فراتر از دنیای حسابداری بگذارند و در همین زمینه مدیریت کنند می‌توانند از این دوره دانش مورد نظرشان را کسب کنند. CIMA برجسته‌ترین ارگان حرفه‌ای حسابداران مدیریت در جهان است. حسابداران مدیریت برای بهبود عملکرد تجاری، اطلاعات مالی را از منظر مدیریت (در مقابل چشم‌انداز مانند حسابرسی و غیره) تجزیه و تحلیل می‌کنند. از این‌رو می‌توان گفت عملکرد مدیریت همانند یک کسب و کار است. مرکز CGMA ارائه دهنده این ارگان حرفه‌ای می‌باشد که به طور مشترک توسط CIMA و CPA (ایالات متحده آمریکا) ارائه می‌گردد.

, , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
پرایس اکشن چیست؟
نوشتهٔ بعدی
پنج دلیل برای اولویت دادن به آموزش کارکنان

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست