ارزشگذاری چیست؟

ارزشگذاری چیست؟

به گزارش واحد پژوهش و تحقیق گروه مالی شریف، ارزشگذاری فرآیندی تحلیلی جهت تعیین ارزش حال یا آینده یک دارایی یا یک شرکت است. فنون بسیاری برای انجام ارزشگذاری وجود دارد. تحلیل­گری که یک کسب و کار را ارزشگذاری می‌کند بر مدیریت کسب و کار، ترکیب ساختار سرمایه آن، چشم‌­انداز درآمدهای آینده و ارزش بازار دارایی‌های آن کسب و کار توجه می‌­کند.

معمولا تحلیل­ بنیادی برای فرآیند ارزشگذاری به کار گرفته می‌شود. همچنین روش‌های دیگری نیز برای انجام این فرآیند مثل مدل قیمت‌گذاری دارایی سرمایه یا CAPM و یا مدل تخفیف سود سهام یا DDM به کار گرفته می‌شود. ارزشگذاری به فرآیند کمی معین کردن ارزش منصفانه یک دارایی یا یک کسب و کار نیز گفته می‌شود.

دو روش مهم در ارزشگذاری

مدلهای ارزشگذاری مطلق

مدلهای ارزشگذاری مطلق سعی می­‌کنند ارزش ذاتی یا “واقعی” یک سرمایه‌­گذاری را فقط بر اساس مبانی بنیاد پیدا کنند و نظر انداختن بر عوامل بنیادی به این معنی است که شما باید بر جریان پول یا نقدینگی، سود سهام و نرخ رشد مرتبط به یک کسب و کار تمرکز کنید و نگران شرکت‌­ها و کسب و کارهای دیگر نباشید. مدل‌­های ارزشی که در این دسته قرار می‌­گیرند شامل مدل تخفیف سود سهام، مدل جریان نقدی تنزیل شده، مدل درآمد باقی­مانده و مدل مبتنی بر دارایی است.

مدلهای ارزیابی نسبی

این مدل در مقابل مدل قبلی با مقایسه شرکت‌­ها و کسب و کارهای دیگر انجام می‌شود. این مدل شامل محاسبه مضرب­‌ها و نسبت‌­های مختلف مثل مضرب قیمت به درآمد و مقایسه آن با شرکت‌­های دیگر می‌باشد.

برای مثال اگر نسبت P/E یک شرکت کمتر از نسبت P/E شرکت دیگر باشد، آن شرکت ارزش کمتری دارد. معمولا مدل ارزشگذاری نسبی، در محاسبه نسبت به مدل ارزشگذاری محض و یا مطلق بسیار آسان­تر و سریع­تر است و دقیقا به همین دلیل است که بیشتر افراد از این روش برای شروع استفاد می‌نمایند.

ارزشگذاری چیست؟ | گروه مالی شریف | مدلهای ارزشگذاری | محدودیتهای ارزشگذاری

چگونه درآمد بر ارزشگذاری تأثیر می‌گذارد

فرمول EPS یا سود هر سهم با تقسیم درآمد در دسترس سهامداران عادی به سها­های عرضه شده به دست می­‌آید. این نسبت نشان دهنده سود شرکت است به این دلیل که هرچه میزان درآمد شرکت برای هر برگه سهام بیشتر باشد این بدین معنا است که آن سهام برای سهامداران ارزش بیشتری دارد.

همچنین تحلیلگران از فرمول دیگری نیز به نام نسبت P/E برای ارزشگذاری سهام استفاده می‌­کنند که با تقسیم قیمت هر سهم بر EPS آن شرکت بدست می­‌آید. این نسبت نشان می‌­دهد که چه مقدار قیمت هر سهم با درآمد حاصل از هر سهم مرتبط است.

برای مثال اگر نسبت P/E سهام ۲۰ برابر درآمد آن باشد یک تحلیلگر این نسبت را با شرکت‌­های دیگر آن صنعت و بازار مقایسه می‌کند. در تجزیه و تحلیل حقوق صاحبان سهام استفاده از فرمول P/E برای ارزشگذاری شرکت رویکرد چندگانه نامیده می‌شود.

ارزشگذاری چیست؟ | گروه مالی شریف | مدلهای ارزشگذاری | محدودیتهای ارزشگذاری

محدودیتهای ارزشگذاری

وقتی که تصمیم می‌گیرید که چه روش ارزشگذاری را دنبال کنید احتمالا از حجم زیاد فنونی که سرمایه‌­گذاران برای ارزشگذاری شرکت­‌ها استفاده می‌کنند سردرگم می‌شوید بعضی از تکنیک‌­ها بسیار واضح و بعضی دیگر بسیار پیچیده هستند.

متأسفانه هیچ روشی نیست که برای همه شرایط مناسب و کاربردی باشد. هر سهام با دیگری فرق دارد و هر بخش و قسمت، کاراکتر و ویژگی خاص خودش را دارا می‌باشد. از طرف دیگر روش‌­های متفاوت ارزشگذاری، ارزش متفاوتی را با خود برای یک سهام به وجود می‌آورد که در این حالت تحلیلگر باید از فنونی استفاده کند تا به نتیجه مطلوب برسد.

منبع: investopedia

, , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
۵ دلیل برای داشتن مدرک CFA
نوشتهٔ بعدی
چرایی سقوط چشمگیر میزان قبولی در آزمون CFA

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست