۵ مهارت مالی مهم که هر مدیری باید داشته باشد

۵ مهارت مالی مهم که هر مدیری باید داشته باشد

مدیران هر روز تصمیماتی می‌گیرند که بر عملکرد مالی شرکت تحت مدیریت آنها تأثیر می‌گذارد، از برنامه‌ریزی عملیات و استخدام و اخراج پرسنل گرفته تا تهیه بودجه، تأیید سرمایه‌گذاری یا ارسال فاکتور برای پرداخت، در بعضی موارد متأسفانه مدیران فاقد مهارتهای مالی اولیه هستند که این موضوع به عدم درک پیامدهای مالی تصمیماتی که خواهند گرفت منجر می‌شود.

در نتیجه، منابع هدر می‌رود، تصمیمات ضعیف گرفته می‌شود و سازمان درست عمل نخواهد کرد. بر اساس مطالعات انجام شده، ۵ مهارت مالی اساسی وجود دارد که مدیران برای اجرای موثر مسئولیت‌های مدیریتی و نظارتی خود باید آنها را داشته باشند. در ادامه به بیان این مهارت‌ها خواهیم پرداخت.

درک تفاوت وجه نقد در مقابل حسابداری تعهدی

دو روش حسابداری برای ثبت معاملات تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد: حسابداری نقدی و حسابداری تعهدی. اکثر شرکت‌های متوسط و بزرگ از حسابداری تعهدی استفاده می‌کنند بنابراین مهم است که درک شود این موضوع برای یک مدیر چه معنایی دارد که چه زمانی هزینه در برابر بودجه محاسبه می‌شود و چه زمانی در ازای  فروش اعتبار دریافت خواهد شد و یا اینکه آیا سفارش خرید یک تراکنش حسابداری ایجاد می‌کند یا نه؟

درک تفاوت بین این دو روش حسابداری برای مدیریت جریان نقدی، سطوح مخارج، تعهدات به فروشندگان و مطالبات دریافتی از مشتریان بسیار مهم و اساسی است.

درک پایه‌ای از صورت­حساب مالی

مدیران باید با مفاهیم مالی و اطلاعاتی که در هر کدام از صورت‌های مالی درج می‌شود آشنا بوده و یک درک کلی از مفاهیم مربوط به تحلیل مالی شرکتی داشته باشند. درک صورتهای مالی، اصطلاحات اولیه مورد نیاز برای برقراری ارتباط با پرسنل حسابداری و امور مالی را در اختیار یک مدیر قرار خواهد داد به خصوص اطلاعاتی از جمله موارد زیر:

  • چه اطلاعاتی در صورت‌های مالی ارائه می‌شود؟
  • اقداماتی که یک مدیر انجام می‌دهد چگونه در صورتحساب‌های مالی انعکاس داده می‌شود؟
  • آیا شرکت من از قالب متفاوتی برای گزارشگری مالی داخلی استفاده می‌کند؟
  • آیا می‌دانم چگونه از این اظهارات برای بهبود عملکرد مالی و عملیاتی در حوزه مسئولیت خود استفاده کنم؟

تهیه بودجه

مدیران باید بدانند که چگونه بودجه دپارتمان‌های شرکت را تهیه کنند و این­که کمیت منابعی که برای دستیابی به اهداف و برنامه‌های عملیاتی سال مالی آینده نیاز دارند چه میزان است. فرآیند تهیه بودجه زمانی آغاز می‌شود که می‌پرسیم چگونه از منابع استفاده می‌شود و آیا می‌توان از آنها به طور مؤثرتر یا کارآمدتر استفاده نمود یا خیر. مخارج دپارتمان باید مستقیماً با اهداف، استراتژی‌ها و برنامه‌های عملیاتی بودجه مرتبط بوده و با برنامه استراتژیک شرکت نیز همسو باشد.

مدیران باید مفروضات عملیاتی را که سطح مخارج آنها را هدایت می‌کند شناسایی و مستند نمایند.

تحلیل واریانس

مدیران نیاز به تحلیل واریانس در برابر بودجه دارند. همه واریانس‌های موجود و مهم، مطلوب یا نامطلوب، باید بررسی شوند. مدیران باید بتوانند واریانس‌ها را با آنچه در حوزه مسئولیت آنها در یک دوره حسابداری رخ داده است، مرتبط کنند و همچنین بررسی نمایند که آیا این واریانس تنها یک بار اتفاق افتاده یا تا پایان سال تکرار خواهد شد؟ مدیران  باید بدانند که این واریانس مطلوب یا نامطلوب را در پیش‌بینی مالی سه ماهه لحاظ کنند یا در پیش‌بینی سال مالی. اگر نمی‌توانید تغییرات بودجه را بر اساس دانش خود از عملیات توضیح دهید، باید فوراً از بخش مالی کمک بگیرید.

تحلیل مالی سرمایه‌گذاری در دارایی ثابت و ابتکارات استراتژیک

مدیران اغلب از سرمایه‌گذاری در دارایی ثابت و ابتکارات استراتژیک طراحی شده برای بهبود عملکرد عملیاتی و مالی شرکتی دفاع می‌کنند. ارزیابی مالی این پروژه‌ها عنصر کلیدی فرآیند تصویب است. مدیران همچنین باید مفهوم بازگشت سرمایه (ROI) و نحوه تفسیر نتایج تکنیک‌های مالی رایج مورد استفاده برای اندازه‌گیری ROI را مانند بازپرداخت، ارزش فعلی خالص (NPV) و نرخ بازده داخلی (IRR) درک کنند. آنها باید مشخص کنند که اگر اهداف مالی پروژه برآورده نشود، چگونه یک پروژه بر اقلام خطی خاص در ترازنامه و صورت سود و زیان و تأثیر آن بر عملکرد مالی شرکت تأثیر خواهد گذاشت.

, , , ,
نوشتهٔ پیشین
مزیتهای نرم افزار Power BI
نوشتهٔ بعدی
کاربرد پایتون در امور مالی

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست