کاربرد پایتون در امور مالی

کاربرد پایتون در امور مالی

کاربرد پایتون در امور مالی بسیار گسترده و قابل بررسی است. زمینه‌های مالی روز به روز در حال پیشرفت است و امروزه فعالیت موسسات مالی تنها به فعالیت در حوزه مالی محدود نمی‌شود بلکه از فناوری هم به عنوان دارایی استفاده می‌نمایند. فناوری مزیت رقابتی و همچنین سرعت در نرخ و فراوانی تراکنش‌های مالی توسط موسسات مالی و غیره را به ارمغان می‌آورد.

پایتون یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی پیشرو است که در امور مالی استفاده می‌شود، در واقع پایتون یک زبان شیءگرا و منبع باز است و بنابراین توسط بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند گوگل و … برای پروژه‌های خود استفاده می‌شود. پایتون می‌تواند برای وارد کردن داده‌های مالی مانند سهام از طریق فریم وورک پاندا استفاده شود. در این مقاله ما به کاربرد پایتون در امور مالی خواهیم پرداخت.

پایتون چیست؟

پایتون یک زبان برنامه نویسی شیء‌گرا و منبع‌باز است. اکثر ابزارها و کتابخانه‌های پشتیبانی‌کننده در پایتون منبع باز هستند به همین دلیل دسترسی به آنها برای شما آسان و رایگان است. همچنین این زبان برنامه نویسی بسیار به زبان انگلیسی نزدیک می‌باشد و به همین دلیل یادگیری آن بسیار آسان است، بنابراین حتی یک مبتدی نیز می‌تواند با این زبان شروع کند. به همین دلیل است که پایتون برای امور مالی استفاده می‌شود زیرا افرادی که هیچ پیش‌زمینه برنامه نویسی ندارند نیز می‌توانند این زبان برنامه نویسی را به راحتی یاد بگیرند. این زبان برای تمامی پلتفرم‌ها و سیستم‌عامل‌های اصلی مانند ویندوز، مک یا لینوکس و … در دسترس است و درنهایت بر اساس تمام این دلایل بسیار محبوب است.

کاربرد پایتون در صنعت مالی

یکی دیگر از کاربردهای پایتون در تحلیل کمی و کیفی صنایع مالی است. تحلیلگران مالی همچنین از این زبان برای تحلیل بازار سهام، پیش‌بینی‌ها و یادگیری ماشینی در رابطه با سهام استفاده می‌کنند. پایتون دارای کتابخانه‌های گسترده‌ی مانند Pandas، NumPy، spicy و غیره است که می‌توان از آنها برای تحلیل بازارهای مالی استفاده کرد. تحلیلگران این زبان را به دلیل کدنویسی بسیار آسان و ساخت اسکریپت‌های پایتون که آسان است، ترجیح می‌دهند. همچنین می‌توان آن را با زبان‌های دیگر مانند روبی و غیره ادغام کرد. بر همین اساس پایتون در امور مالی بسیار کاربردی و مهم شده است.

حوزه‌های مالی که پایتون در آنها پرکاربرد است؛

بخش بانکی

در اینجا باید به کاربرد پایتون در صنعت بانکداری اشاره نمود. برای بانکداری، پایتون را می‌توان در زمینه‌های پرداخت و همچنین بانکداری آنلاین استفاده کرد. از آنجایی که پایتون سینتکس آسان و ساده‌ای دارد بنابراین فضای بیشتری در جهت انعطاف‌پذیری در اختیار کاربران می‌گذارد. بنابراین محاسبات و سایر پروژه‌ها و کارهای ریاضی مرتبط را برای تحلیلگران آسان می‌کند.

پایتون همچنین در بخش بانکی برای تقویت و بهبود پردازش پرداخت‌ها استفاده می‌شود.

تحلیل داده‌ها

کاربرد پایتون در تحلیل داده ها یکی از کاربردهای پر مصرف است که به طور وسیع از آن استفاده می‌شود. پایتون یک زبان برنامه نویسی کارآمد برای تحلیل داده‌ها می‌باشد. چرا که این زبان دارای کتابخانه‌های داخلی بسیار قدرتمندی می‌باشد. این کتابخانه‌ها کارایی و سرعت کار مالی را به خصوص از نظر محاسبات یا تجزیه و تحلیل ریاضی بهبود می‌بخشد. کسب و کارهای مالی می‌توانند رشد و سودآوری خود را از طریق تحلیل داده‌ها با کمک برنامه نویسی پایتون پیش‌بینی کنند. لازم به ذکر است که کتابخانه پاندا، کتابخانه‌ای پیشرو در پایتون برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و کار بر روی پایتون است. همچنین از طریق پایتون، تحلیلگران مالی می‌توانند داده‌های بزرگ ساختاریافته و ساختارنیافته را به داده‌های ساده تبدیل کنند که این عمل درک داده‌ها را برای افراد غیرمالی آسان می‌کند. از آنجایی که این زبان به عنوان یک زبان یادگیری ماشین در نظر گرفته می‌شود، بنابراین می‌توانید کتابخانه‌های Sci-kit و PyBrain داده‌ها را برای پیش‌بینی داده‌ها استفاده کنید.

رمزارز

رمزارزها به عنوان یک وسیله مبادله در نظر گرفته می‌شوند. با این فناوری تمام سکه‌های هر فرد به صورت جداگانه ثبت می‌شود و سپس در یک دفتر کل در بانک اطلاعاتی کامپیوتری ثبت می‌شود که این اتفاق به عنوان معاملات تراکنش امن محسوب می‌شود. همانطور که می‌دانید کل این معاملات به صورت آنلاین انجام می‌شود. پایتون برای امور مالی به ویژه با ظهور رمزارز به یک ضرورت تبدیل شده است. توان تجزیه و تحلیل در بازار رمزارزها یکی دیگر از انواع کاربرد پایتون در حوزه‌های مالی می‌باشد.

اصلی‌ترین ابزاری که در بازار رمزارزها مورد استفاده قرار می‌گیرد آناکوندا می‌باشد. زیرا می‌توانید به راحتی اطلاعات و داده‌های مربوط به قیمت‌های فعلی را استخراج کنید و سپس می‌توانید به طور کارآمد و موثر چنین داده‌هایی را تجزیه و تحلیل کنید.

معامله‌گری

بازار سهام شامل بسیاری از تحلیل‌های سهام و تحلیل داده مرتبط می‌باشد. به همین دلیل است که پایتون برای امور مالی مهم است زیرا می‌تواند به راحتی بازار سهام را به وسیله این زبان برنامه نویسی تحلیل کند و همچنین می‌تواند داده‌های پیچیده سهام را به داده‌های ساده تبدیل نماید که این خود از جمله جذابترین کاربردهای پایتون است. به علاوه این زبان توسط توسعه‌دهندگان برای تحلیل وضعیت فعلی بازار سهام و همچنین برای پیش‌بینی‌های آینده به منظور تصمیم‌گیری استفاده می‌شود. در این راستا چارچوب جنگو عمدتاً برای معاملات سهام استفاده می‌شود.

اما چرا پایتون برای امور مالی؟

کتابخانه‌های منبع باز

دلیل اول این است که پایتون دارای کتابخانه‌های منبع باز است که می‌‎تواند به طور موثر برای تحلیل داده‌ها استفاده شود، بنابراین بانکداران در جریان‌های مالی می‌توانند از پایتون در زمینه بانکی استفاده کنند که تحلیل داده‌ها یکی از آنهاست. بیشترین استفاده از کتابخانه‌های پایتون در امور مالی عبارتند از پاندا، آناکوندا، NumPy و … .

کدنویسی آسان

کدنویسی پایتون بسیار آسان است زیرا به زبان انگلیسی نزدیک است، به همین دلیل بسیاری از توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان و حتی مبتدیان می‌توانند به راحتی از پایتون در بخش مالی استفاده کنند.

قابلیت تطبیق‌پذیری با سایر پلتفرم‌ها

این زبان برنامه نویسی در پلتفرم‌هایی مانند ویندوز، لینوکس و … سازگار است. همچنین با زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر مانند R نیز کار می‌‎کند.

دوره آموزشی برنامه نویسی به زبان پایتون با رویکرد معاملات الگوریتمی در بازارهای مالی

برای کسب اطلاع از محتوا و نیز چگونگی ثبت‌نام در دوره کلیک کنید.

, ,
نوشتهٔ پیشین
۵ مهارت مالی مهم که هر مدیری باید داشته باشد
نوشتهٔ بعدی
مدیران خبره و ۵ مهارت اساسی

سایر مطالب

۲ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست