هر آنچه باید درباره IFRs بدانید

هر آنچه باید درباره IFRs بدانید

IFRs چیست؟

IFRs یک مجموعه از استانداردهای حسابداری برای صورت‌های مالی یک شرکت است که با هدف افزایش شفافیت و سهولت قیاس‌پذیری شرکت‌ها در سرتاسر جهان طراحی شده است. این استانداردها توسط انجمن بین‌المللی استاندارد­های حسابداری تنظیم شده است. استاندارد گزارشگری مالی بین‌المللی یا IFRS (International Financial Reporting Standards) به مجموعه قوانینی گفته می‌­شود که برای یکپارچگی و شفاف‌سازی صورت‌های مالی وضع شده‌ و در مجامع بین‌المللی حسابداری مورد قبول واقع شده‌اند.

IFRs در واقع یک ساختار مشخص حسابداری است که مطابق با آن اطلاعات مالی در هر شرکت و سازمان گزارش و تنظیم می‌شوند و در بیش از ۱۲۰ کشور دنیا مورد قبول واقع شده است.

تاریخچه IFRs

این مدرک در اتحادیه اروپای با قصد دسترسی آسان به امور اقتصادی ایجاد شد. اگر چه آمریکا از این مدرک استفاده نمی‌کند با این حال ۱۶۶ مرکز قضایی آن را معتبر می‌دانند و همین امر باعث شده که این مدرک از معتبرترین مدارک حسابداری در کشورهای مختلف از جمله کره‌جنوبی، برزیل‌، اتحادیه اروپا‌، هند، هنگ‌کنگ، استرالیا، روسیه و… باشد.

فهم IFRs

این مدرک روشن‌کننده این موضوع است که یک شرکت چگونه باید اسناد خود را نگهداری و هزینه و درآمد خود را گزارش کند، هدف این سازمان ایجاد یک زبان همگانی بوده که در سرتاسر جهان توسط سرمایه‌گذاران و قانون‌نویسان دولتی و … قابل درک باشد. این استانداردها به قصد ایجاد ثبات و سازگاری برای زبان حسابداری، کارنامه یا صورت و مسائل حسابداری طراحی و تنظیم شده است تا به کسب و ­کارها و سرمایه‌گذاران این امکان را بدهد که تصمیمات اصولی و علمی‌تری را برای اقدامات خود بگیرند.

گستره استاندارد IFRs

IFRS طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های حسابداری را پوشش می‌دهد. جنبه‌های خاصی از عملکرد تجاری وجود دارد که IFRS قوانین اجباری را برای آنها تعیین می‌کند.

صورت وضعیت مالی: منظور از صورت وضعیت مالی همان ترازنامه است که این استاندارد بر نحوه گزارش اجزاء ترازنامه تأثیر می‌گذارد.

کارنامه جامع درآمدی: این کارنامه می‌تواند یک کارنامه جامع باشد می‌تواند شامل سود و ضرر باشد یا شامل درآمدهای دیگر، به طور مثال دارایی‌ها یا تجهیزات.

صورت تغییرات حقوق صاحبان سهام: همچنین به عنوان صورت سود انباشته شناخته می‌شود.

صورت جریان نقدینگی: این گزارش مجموعه جابه‌جایی‌ها و تراکنش‌ها را در خود در یک تاریخ مشخص ثبت می‌کند و جریان نقدی را به سه دسته عملیاتی، سرمایه‌گذاری و مالی تقسیم می‌کند. علاوه بر این گزارش‌های پایه‌ای، شرکت باید یک گزارشی از سیاست‌های حسابدارای خود را در اختیار بگذارد و در نهایت هر گزارش در کنار هم مقایسه می‌شوند تا تغییرات شرکت اعیان شود.

دلیل اهمیت IFRs

دلیل اصلی اهمیت این مدرک به تأکید آن به وجود صداقت و شفافیت است. اگر چنین مدرکی وجود نداشت سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاری بی‌میل می‌شدند چرا که به صورت‌های مالی شرکت اعتماد نداشته‌اند.

استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی (IFRs)، کمک می‌کند تا شرکت‌ها، سازمان‌ها، افراد و سرمایه‌گذاران بتوانند تحلیل درستی از صورت‌های مالی و وضعیت آن شرکت داشته باشند. این استاندارد وضع شده است تا موجب ایجاد یک ساختار و چارچوب مشخص برای تهیه صورت‌های مالی شرکت‌ها شده و شفافیت را در بازارهای مالی افزایش دهند.

شرکت‌ها به موجب استفاده از یک استاندارد واحد و مشخص و پذیرفته‌شده توسط جامعه جهانی مالی جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران پیدا می‌کنند. شرکت‌هایی که از استاندارد گزارشگری مالی بین‌المللی (IFRs) استفاده می‌نمایند به واسطه استفاده از یک چارچوب و ساختار مشخص در تهیه صورت‌ها و گزارش‌های مالی از اعتبار بیشتری برای سرمایه‌گذاران و نهادهای قانون‌گذار برخوردار هستند.

استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی اساسا برای گزارشگری مالی شرکت‌ها در تمام دنیا، به جز ایالات متحده، استفاده می‌شوند. در ایران هم استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRs) توسط سازمان حسابرسی ترجمه شده و برای استفاده مخاطبان در اختیار عموم قرار داده شده است و تمام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس ایران نیز ملزم به تهیه صورت‌ها و گزارش‌های مالی خود مطابق با این استانداردها هستند.

چه کسانی توانایی و شایستگی کسب این مدرک را دارند؟

  • داشتن دو سال تجربه کاری به عنوان حسابدار و داشتن مدرک حسابداری
  • دو سال سابقه کاری و همچنین داشتن مدرک ACCA در گزارش مالی بین‌المللی
  • داشتن ۳ سال تجربه کاری حسابداری

لیست موضوعات IFRS

  • قدم اول پذیرش استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی
  • پرداخت‌های مبتنی سهام
  • ترکیبات تجاری
  • قرارداد بیمه
  • دارایی‌های غیرجاری نگهداری‌شده برای فروش و عملیات متوقف‌شده
  • اکتشاف و ارزیابی منابع
  • ابزار مالی شفاف‌سازی سیاست کسب و کار
  • بخش‌های عملیاتی
  • صورت‌های مالی تلفیقی
  • ترتیبات مشترک
  • افشای منافع در سایر نهادها
  • اندازه‌گیری ارزش حقیقی
  • حساب­‌های تعویق نظارتی
  • درآمد قرارداد مشتری
  • اجاره‌نامه‌ها

تفاوتهای IFRS و GAAP

هر دوی این سیستم‌ها یک هدف که صداقت و شفافیت می‌باشد را دنبال می‌کنند. IFRS  بیشتر روشی استاندارد است که به صورت جهانی می‌تواند استفاده شود در حالی که GAAP یک سیستم قانون محور می‌باشد که مورد تأیید آمریکاست. GAAP مدرکی ست که در آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدرک توسط FSAB عرضه می‌شود اما تفاوت‌های این دو مدرک چه چیزهای می‌باشد؟ برای مثال IFRS اجازه صدور گزارش درآمدی را زودتر می‌دهد و به اندازه GAAP سخت­گیر نیست. به همین دلیل ترازنامه تهیه شده با استاندارد IFRS جریان درآمدی بیشتری را نسبت به GAAP نشان می‌دهد.

, , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
آیا مهارتهای مالی جزو نیازمندیهای یک مدیر است؟
نوشتهٔ بعدی
چگونه در آزمون CFA قبول شویم؟

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست