آیا مهارتهای مالی جزو نیازمندیهای یک مدیر است؟

آیا مهارتهای مالی جزو نیازمندیهای یک مدیر است؟

در استرالیا تقریبا نیمی از مدیران عامل موفق دارای تجربیات و سوابق کاری در حوزه مالی هستند. طبق تحقیقات موسسه Robert Half’s CEO Tracker، در بین ۲۰۰ شرکت بزرگ تقریبا ۴۷ درصد مدیران آشنا به مفاهیم مالی هستند؛ اما آیا داشتن سابقه یا اطلاعات مالی برای احراز این جایگاه شغلی ضروری­ست؟

فهم زبان اقتصاد، یک الزام برای مدیران

هر مدیری باید درک درست و دقیقی از مسایل مالی شرکت خود داشته باشد. اگرچه این فقط در مورد اعداد نیست بلکه در مورد فهم زبان اقتصاد و آگاهی از مفاهیم مالی نیز می‌باشد. این مورد برای شخص اول یک شرکت بسیار ضروری است که از مسائل اقتصادی آگاه بوده تا توانایی بررسی، گفتگو و گزارش‌­خوانی را بر اساس اطلاعات مالی که یک شرکت ایجاد می‌کند داشته باشد.

زمانی که یک مدیر دارای درک اقتصادی است، قادر به تحلیل درستی از وضعیت شرکت خود می‌باشد. به طور مثال از این موضوع که افزایش فروش همیشه معادل افزایش سود نیست، یا اینکه یک دلار امروز به دست آمده با دلار به دست آمده در یک سال یکسان نیست آشنایی بیشتری دارد. به علاوه زمانی که شرکت با فشار مداوم برای بالا بردن سطح سود روبرو است، مدیران دارای درک اقتصادی می‌توانند برای تصمیم‌­گیری از دیدگاه‌های اقتصادی خود استفاده کنند.

سلامت یک شرکت جدا از میزان بزرگی آن با کارنامه و گزارش‌های اقتصادی آن بدست می‌آید. میزان سودآوری، هزینه بر درآمد و … تماما در گزارش‌های اقتصادی آن آورده ‌می‌شود. یک مدیرعامل نیاز به این دارد که از این گزارش‌‎ها برای به تصویر کشیدن سلامت شرکت استفاده کند. دارا بودن چنین مهارتی به مدیر یک شرکت اجازه درک چشم‌انداز شرکت را می‌دهد و یک مدیر را قادر می‌سازد تا نحوه عملکرد شرکت را ارزیابی کند.

مهارت تحلیل اقتصادی، مهارتی مهم برای شناخت فرصت‌ها

گزارش‌های حسابداری معروف به این اصل است که نگاهی به گذشته دارند اما یک مدیر از این گزارش برای تصمیم‌گیری‌های آینده به منظور رشد شرکت استفاده می‌کند. مدیری که دارای زمینه اقتصادی می‌باشد نه تنها می‌تواند روندها را شناسایی کند بلکه قادر به بررسی ریسک، تخمین میزان سودآوری و همچنین شناسایی فرصت‌ها خواهد بود.

جهت­‌یابی مسیر آینده با استفاده از پیش­‌بینی

وقتی نوبت به پیش‌بینی مالی می‌رسد، یک مدیر موظف به پرسش سوالات کلیدی است:

  • تراز شرکت چه تغییری می‌کند اگر هزینه‌ها تغییر کند؟
  • چه مقدار سرمایه‌گذاری‌‌های ما هزینه‌بر خواهد بود؟
  • آیا شرکت توانایی حفظ خود در مقابل تغییرات ارزی را دارد؟

توانایی پرسش سوالات دقیق نیازمند داشتن پیش­‌زمینه اقتصادی است تا از آن برای شناخت موضوعاتی که روی ترازنامه یک شرکت تأثیر می‌گذارد و همچنین برای گرفتن تصمیمات استراتژیکی که سودآوری شرکت را بالا می‌برد استفاده شود.

, , , ,
نوشتهٔ پیشین
جدیدترین توصیه موسسه CFA برای داوطلبان
نوشتهٔ بعدی
هر آنچه باید درباره IFRs بدانید

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست