مزایا و معایب معامله در فارکس

مزایا و معایب معامله در فارکس

معامله در فارکس به عنوان یک شغل پُردرآمد شناخته شده است. ممکن است خیلی‌ها در این تصور باشند که این شغل کار راحتی است که به آسانی می‌توانند انجام دهند اما در واقعیت خلاف آن است. معامله در فارکس یک دنیای گسترده ارزهای دیجیتال است که دشواری‌های خود را به همراه دارد. بازارهای معاملاتی که در آن ارزهای دیجیتال رد و بدل می‌شود در عین جذابیت کار، نیاز به آگاهی و حرفه‌ای بودن دارد. بازارهای معاملات خارجی، بزرگترین، نقدترین و پول‌سازترین بازار در جهان است. اما ارزهای مبادله‌ای کاری بسیار متفاوت از معامله در سهام و کالا است. به علت ۲۴ ساعته بودن معامله در فارکس نقدینگی زیاد و سهولت دسترسی، این شغل به یکی از حرفه‌های پُرمخاطب در جهان تبدیل شده است.

اینکه هر فرد بتواند کارفرمای خود باشد و بدون داشتن امکانات پُرهزینه و فقط با یک لب‌تاپ و یا یک گوشی تلفن همراه بتواند یک کسب‌وکار پُردرآمد را مدیریت کند، سبب می‌شود معامله در فارکس به یک انتخاب کم‌نظیر به خصوص برای جوانان تبدیل شود. البته این شغل صرفاً برای افراد جوان که سابقه کاری محدودی دارند نیست. این شغل یک فعالیت گسترده حرفه‌ای است که هرچه در آن باتجربه‌تر و باسوادتر باشید می‌توانید بهتر از عهده کار برآیید. متخصصان حرفه‌ای و شرکت‌های بزرگی در این تجارت فعالیت می‌کنند و همگی به خوبی از این مسئله آگاه هستند که معامله در فارکس یک کار دشوار و تخصصی است. معامله در فارکس مثل هر شغل دیگری علاوه بر مزایا، دارای معایبی است، مثل بازار نوسانی بالا.

فارکس بزرگ‌ترین و نقدشونده‌ترین بازار در جهان است. در این بازار، روزانه تریلیون‌ها دلار ارز جابه‌جا می‌شود. شاغل بودن در این زمینه درآمدزایی خوبی دارد و می‌تواند جذاب و منعطف باشد. مثل سایر مشاغل این بازار هم ریسک‌هایی دارد و به علت جزر و مد قیمت ارز می‌تواند گاهی نگران‌کننده باشد. البته این مسئله همیشه وجود دارد، میزان تسلط بر کار است. کوشا بودن و پشتکار داشتن، همواره جویای آموختن بودن، ریسک‌پذیر بودن، تکنیک‌های مدیریتی داشتن، سرمایه در گردش و برنامه‌ریزی مداوم می‌تواند هر فرد آگاه از فارکس را به موفقیت در این حیطه برساند.

مزایای معامله در فارکس

چندین امتیاز مثبت برای کسی که شغلش معامله گری فارکس است، وجود دارد.

کم هزینه بودن

در معاملات فارکس، هزینه‌ها می‌تواند بسیار کم باشد؛ مثلاً از طریق کارگزاری و کمیسیون. بیشتر کارگزاران فارکس، از بالا پایین شدن قیمت که بین ارزهای فارکس رخ می‌دهد، سود می‌برند. در واقع در فارکس هزینه‌های دلالی ارزی به نزدیک صفر رسیده و هزینه‌های سربار تقریباً وجود ندارند. اگر بخواهیم فارکس را با معاملات سهام و اوراق بورس بهادار مقایسه کنیم، از هزینه‌های دلالی گرفته تا ساختارهای کارگزاری و سرمایه‌گذاری و معامله‌گری بسیار متفاوت هستند.

مناسب برای سبک‌های متفاوت معامله

بازارهای فارکس هر ساعت از شبانه‌روز فعال است و این برای افرادی که در طول روز ساعات کمی در بازار فارکس کار می‌کنند، یک امتیاز است؛ زیرا می‌توانند در عرض چند دقیقه کار خود را انجام دهند بی‌آنکه نگران محدودیت زمانی باشند. تعداد کمی از افراد در تمام شبانه‌روز به معامله مشغول هستند و این افراد غالبا کارگزاران شرکت‌های بزرگ هستند.

برای اینکه علت شبانه‌روزی بازار فارکس را درک کنید یک مثال آورده‌ایم:

هنگامی‌که در استرالیا روز است در ساحل شرقی ایالات‌متحده شب است. یک معامله‌گر آمریکایی معمولاً در طول ساعات کار خود دلار AUD معامله می‌کند و این کار را به علت حاشیه امن این کار انجام می‌دهد. چراکه در این ساعات دلار در یک محدود ثابت قرار دارد و نوسان کمی دارد در نتیجه بهترین زمان برای توسعه کار او در یک اوضاع اقتصادی مطلوب‌ است. البته کارگزارانی که با این روش کار می‌کنند به دنبال یک سود کم و امنیت بالا هستند زیرا در بازار فارکس این نوع معاملات سود زیادی ندارند. استراتژی این نوع کارگزاران، حفظ امنیت کاری و سود کم است. اما هنگامی‌که بازار ثابت است اگر در حجم بالا معامله انجام دهند در نتیجه آن سود قابل‌توجهی را به دست خواهند آورد. نکته مثبتی که وجود دارد انجام طولانی‌مدت این مدل معاملات است مثلاً در طی چندین روز یا هفته که بازار فارکس برای این نوع معاملات هموار است.

نقدینگی بالا

در مقایسه با سایر بازارهای مالی، فارکس بیشترین نرخ روزانه جابه‌جایی نقدینگی را دارد. این سطح از نقدینگی سبب پر شدن سریع بزرگ‌ترین سفارش‌ها مالی و یا به نحوی سبب تبادل راحت ارز در سراسر جهان می‌شود. در واقع هر نوع معامله‌ای بدون کوچکترین انحراف قیمتی مسیر خود را پیش می‌گیرد و به مقصد می‌رسد.

همین موضوع امکان تغییر و دست‌کاری در قیمت‌های مبادله‌ای و هم‌چنین امکان به هم خوردن نظم‌ قیمت و بازار را بسیار کاهش می‌دهد که نتیجه آن گسترش (اسپرد)های کم در بازار و ثابت قیمت‌ها است. معامله‌کنندگان با این رخ داد دیگر نگران نوسانات هنگام عدم فعالیت و یا در اوج ساعات کاری و ساعات نزدیک به ظهر که نرخ معاملات کم است، نیستند زیرا ثبات این بازار پایدار است مگر اتفاقات خاصی روی دهد که سبب شود نوسانات نرخ بازار و معاملات پی‌درپی و بدون توقف را مشاهده کرد.

بدون نیاز به صرافی مرکزی و یا رگلاتور

از آنجا که در سراسر دنیا بازارهای زیادی بدون فعالیت یا اشتراک بورسی در بازار تجارت جهانی فارکس فعالیت می‌کنند پس نیازی به وجود صرافی مرکزی و یا تنظیم‌کننده‌ای برای فارکس وجود ندارد. ممکن است بانک‌های مرکزی کشورها در یک سری از موارد خاص با یکدیگر از طریق این بازار تبادلاتی انجام دهند که رویدادی کم‌نظیر است. به علت متمرکز نبودن بازار فارکس و عدم وجود  قوانین سرسخت در آن، در این بازار هیچگونه اتفاق ناگهانی رخ نمی‌دهد. برای مقایسه با سهام یک شرکت، ممکن است یک شرکت به هر علتی ناگهان نرخ سهام خود را افزایش دهد و یا به علت نوسانات بازار، نرخ سهام شرکت کاهش یابد و از این قبیل مشکلات. اما در فارکس هیچگونه از این شرایط رخ نمی‌دهد. پایین بودن سطح مقررات به کاهش هزینه‌ها نیز کمک می‌کند و هر سفارش را صرفاً یک کارگزار رسیدگی می‌کند. مزیت دیگر معامله در فارکس این است که می‌توان به انجام معاملاتی پرداخت که در بازارهای قانونی ممکن نیست. نوسانات بازار می‌تواند به سود یک فرد معامله‌گر باشد. چراکه ارزهای اصلی اغلب نوسانات زیادی دارند و اگر معامله‌ها به دست فرد باهوشی انجام شود می‌تواند از آن یک فرصت خوب برای سودآوری بالا استفاده کند.

انواع جفت‌های تجارت

۲۸ جفت ارز برای معامله در فارکس وجود دارد که در بین آن‌ها هشت جفت ارز اصلی از اهمیت بیشتری برخوردارند. معیارهای انتخاب جفت با توجه به هر نوع ارز متفاوت است اما می‌تواند شامل زمان‌بندی و یا وضعیت اقتصادی باشد. هر فرد معامله‌گر که به دنبال هیجان و ریسک است می‌تواند مدام از هر جفت ارزی به جفت دیگر سوئیچ کند.

سرمایه کم

به دلیل اسپردهای محدود پیپی، هر فردی می‌تواند که معامله در فارکس را با حداقل سرمایه‌ای که دارد شروع کند. البته که بعضی از بازارهای فارکس به سرمایه بالا نیاز دارند. دسترسی به حاشیه معاملات با ضریب اهرم بین ۱-۵۰ یک اتفاق کم‌سابقه است. البته معامله با این نوع از ضرایب سختی و سنگینی حجم کاری را به دنبال دارد‌ و به دست آوردن امکان درآمد بیشتر همراه با ریسک کمتر را به کارگزار می‌دهد.

آسانی ورود به فارکس

صدها شاخص فنی برای افرادی که قصد معامله کوتاه‌مدت در فارکس را دارند و چندین ابزار و تحلیلی‌های اساسی برای معامله‌گرهایی که فعالیت طولانی‌مدت دارند، وجود دارد  که سبب تسهیل ورود برای سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به بازار فارکس را دارند، می‌شود.

معایب معامله در فارکس

این شغل پُرمزیت، معایبی هم دارد که در اینجا به بررسی آنها می‌پردازیم.

عدم شفافیت

بازار فارکس ماهیتی غیرقانونی دارد که در آن افراد ثروتمند بازار را در دست گرفته و کارگزاری‌های حرف‌هایی برای کار دارند. اصطلاحاً گفته می‌شود این بازار تا حدی دلال محور است یعنی شفافیت کامل مالی در آن وجود ندارد. فردی که معامله انجام می‌دهد کنترلی بر روی هزینه‌ای که پرداخت می‌کند ندارد. راه حلی برای این مسئله وجود دارد و آن هم کمک گرفتن از کارگزاران نظارتی است که بر فعالیت سایرین ناظر هستند، به گونه‌ای که صرفاً با آنها ارتباط گرفته و معاملات را انجام داد. درست است که بازار فارکس تحت کنترل رگلاتورها نیست اما مأمورینی وجود دارند که بر فعالیت دلالی کنترل دارند.

مراحل پیچیده برای تعیین قیمت

بر قیمت‌های فارکس عوامل متفاوتی اثر می‌گذارند. اکثر این عامل‌ها از سیاست‌های جهانی و اقتصاد جهان نشأت می‌گیرند که بررسی و تحلیل هریک از عوامل کاری سخت و تخصصی است. بیشتر معاملات در فضای فارکس به صورت شاخص فنی انجام می‌شود که علت اساسی آن وجود نوسانات زیاد بازار فارکس است. پس با اشتباه کردن در اطلاعات فنی، معامله‌گر خسارت می‌بیند‌.

ریسک بالا و اهرم بالا

معامله در فارکس با اهرم بالا در ارتباط است به این معنی که به هر میزان در این بازار سرمایه‌گذاری می‌شود ممکن است چند برابر سود و یا زیان برای صاحب سرمایه به دست آورد. معامله در فارکس می‌تواند تبدیل به یک مسیر زیان ده شود مگر که جلوی این مسیر را با دانش تخصصی آگاهی از اهرم و داشتن برنامه تخصصی برای تجارت و توانایی کنترل بر احساسات فردی در جهت کاهش زیان و … گرفته شود.

خودآموز

برای کار کردن در بازار بورس و سهام، هر فردی می‌تواند از افراد کارشناس در این زمینه مانند مشاوران تجاری، کارگزاران بورسی و یا وکلای اقتصادی بهره گیرد. معمولا بیشتر کاربران فارکس افرادی هستند که به خود و دانش خود اتکا دارند. در حالی که یادگیری خود راهبری همراه با نظم و تداوم تلاش برای هر کاری لازم است. متأسفانه بیشتر کاربران مبتدی هنگامی که چند بار به زیان می‌رسند و یا بازده مورد نظرشان را به دست نمی‌آورند، ناامید می‌شوند و کار خود را ترک می‌کنند. این در حالی است که شکست و زیان در هر کسب‌وکاری از اولین قدم‌های پیشرفت است.

نوسانات بالا

امکان شکست در پی امکان موفقیت زیاد … در بازار فارکس هر واقعه بزرگ اقتصادی می‌تواند سبب یک زیان بزرگ برای سرمایه‌داران فارکس در بازارهای بی‌ثبات آن شود. هنگامی که در یک شرکت زیانی رخ می‌دهد، سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند با تحت فشار قرار دادن مسئولان مربوط، مانع شکاف اقتصادی شوند و از زیان جلوگیری کنند و یا حتی یک سری از پروژه‌ها را کنسل کنند‌. اما در فارکس اینگونه نیست و هیچ‌کس نمی‌تواند هنگام ضرر دیدن به جایی پناه ببرد. هنگامی که اقتصاد ایسلند ورشکسته شد معامله‌گران فارکس که کرون ایسلند را در دست داشتند کاری جز دیدن نابودی سرمایه‌هایشان نمی‌توانستند انجام دهند. در بازارهای شبانه‌روزی کنترل قیمت‌ها و نظارت بر نوسانات بازار سخت است. بهترین کاری که می‌توان انجام داد تا مانع ضررهای زیاد نشد، انجام فعالیت‌های دقیق و برنامه‌ریزی‌شده است و این که هنگام زیان تا حدی ضرر را پذیرفته و کار را متوقف کرد.

امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد، از همراهی شما سپاسگزاریم.

دوره آموزشی تحلیل بنیادی بازارهای جهانی و فارکس

آموزش + بررسی وقایع روز تاثیرگذار + انجام معامله به صورت لایو + طراحی پلن معاملاتی

برای کسب اطلاع از محتوا و نیز چگونگی ثبت‌نام روی عنوان دوره کلیک کنید.

نوشتهٔ پیشین
۱۰ حقیقت جالب برای معامله گری فارکس
نوشتهٔ بعدی
مهمترین مزیتهای اکسل برای دانشجویان

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست