۱۰ حقیقت جالب برای معامله گری فارکس

۱۰ حقیقت جالب برای معامله گری فارکس

وقتی صحبت از فارکس و معامله گری به میان می‌آید، بحثِ میلیون‌ها کیلوبایت داده و همچنین تاریخچه‌ای پربار و غنی است. هزاران هزار حقیقت در مورد معامله گری فارکس وجود دارد که می‌توان در مورد آن‌ها صحبت کرد. امروز قصد داریم نگاهی به چند حقیقت جالب دربارۀ معامله گری فارکس بیندازیم. برخی از این حقایق بر همه عیان هستند، اما برخی از آن‌ها نیز شما را شگفت‌زده خواهند کرد. پس با ما همراه باشید تا سر از کار این حقایق جالب در بیاوریم.

معامله گری فارکس به چند سال اخیر مربوط نمی‌شود بلکه پیشینه‌ای به اندازۀ چند قرن دارد

تاریخچۀ بازار فارکس و ارز به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد، البته در آن دوران این تجارت به معاملۀ ارزهای واقعی مربوط نمی‌شد.

در عصر ما، معامله گری فارکس جایی برای معاملۀ پوند با دلار است، اما در قرن‌های گذشته به معاملۀ مقداری ذرت با یک گوسفند مربوط می‌شد. حتی در کتاب مقدس تلمود نیز به مبادلات ارز خارجی اشاره شده است. بر اساس روایات تلمود، در آن دوران هم صرافان غرفه‌های مختلفی را راه‌اندازی نموده و ارزها را در آنجا با یکدیگر مبادله کرده و برای این مبادله کارمزدی دریافت می‌کردند. این نوع از مبادلات در پاپیروس‌های مصر باستان هم ثبت‌شده است، ناگفته نماند که قدمت این نوشته‌ها به ۲۶۰ سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد.

کابل

شاید بدانید که ارز GPD/USD به نام «کابل» شناخته‌شده است، اما آیا دلیل آن را هم می‌دانید؟ قبل از اختراع اینترنت‌های ماهواره‌ای و فیبر نوری، برای همگام‌سازی نرخ ارزهای مختلف بین دو بازار بورس، اطلاعات مابین لندن و نیویورک از طریق کابل فولادی غول‌پیکری منتقل می‌شد که از زیر اقیانوس اطلس عبور می‌کرد. این کابل در این دوران مدرن هم کاربردهای خاص خود را دارد اما دیگر برای همگام‌سازی داده‌ها از آن استفاده نمی‌شود، امروزه همگام‌سازی داده‌ها با ابزارهای مدرن و سریع‌تر نظیر فیبرنوری و ماهواره صورت می‌گیرد.

بدترین تورم ارز

احتمالاً در اینترنت، اخبار، یا سایت‌های رسانه‌های اجتماعی، در مورد نرخ تورمِ بی‌مثالِ ارز در زیمبابوه اطلاعاتی را دیده و شنیده‌اید. نرخ تورم ارز در زیمبابوه از سقف تورم عبور کرده است و با سایر نقاط جهان که تغییرات بسیار ناچیزی را در نرخ تورم تجربه می‌کنند، هماهنگ نیست. این کشور یکی از بدترین تورم‌های تاریخ بشر را تجربه کرده و نرخ تورم آن به ۶.۵۶۶ میلیارد درصد افزایش یافت. برای اینکه بهتر بتوانید این رقم را تجسم کنید، یعنی چیزی بیش از ۶,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ درصد؛ رقمی که احتمالاً بسیاری از ما حتی از وجود آن هم خبر نداشتیم.

به همین دلیل زیمبابوه مجبور شد ارز اصلی کشورش را به‌طور کامل کنار گذاشته و از شر آن خلاص شود، این اتفاق در سال ۲۰۰۹ رخ داد. در سال ۲۰۱۴ هم این کشور مجبور شد که از ارزهای خارجی به‌عنوان ارز اصلی خود استفاده کند. در دوران تورم، بانک‌های زیمبابوه برداشت‌های معوقه را به ۵۰۰۰۰۰ دلار زیمبابوه محدود کرده بودند که مقدار معادل ۰.۲۵ دلار امریکا بود.

تا امروز هیچ فروپاشی در بازارهای فارکس رخ نداده است و معامله گری فارکس پابرجاست

برخلاف تصور بسیاری از ما، بازار فارکس تا امروز هیچ فروپاشی مالی را تجربه نکرده است، شاید کمی فراز و نشیب را تجربه کرده باشد اما هرگز شاهد سقوط این بازار نبوده‌ایم. برخلاف بازار فارکس، بازار سهام تاکنون چندین بحران را پشت سر گذاشته است، در طول این بحران‌ها ارزش سهام به شدت کاهش یافته و مردم هزاران یا حتی میلیون‌ها دلار از سرمایۀ خود را از دست داده‌اند.

در طول این بحران‌های ارزی، بازار فارکس همچنان سرپا ماند. دلیل اصلی مقاومت فارکس این بود که قیمت‌ها در این بازار به جای شرکت‌ها و سهامداران به معامله‌گران خود متکی است، به همین خاطر است که این فروپاشی‌ها تأثیر چندانی بر بازار فارکس نمی‌گذارند و بازار فارکس در برابر بحران‌های مالی کمر خم نمی‌کند و معامله گری فارکس تحت هر شرایطی ادامه خواهند داشت.

چاپ پول

قبل از تأسیس فدرال رزرو ایالات‌متحده در سال ۱۹۰۸، تمام بانک‌های آمریکایی می‌توانستند برای خودشان پول چاپ کنند. اما تأسیس فدرال رزرو این حرکت را متوقف کرد، زیرا چاپ پول باعث ایجاد تورم گسترده‌ای در واحد پول امریکا می‌شد.

معاملۀ مبالغ هنگفت

هر روز مبالغ هنگفتی در بازارهای فارکس معامله می‌شود و به همین خاطر است که این بازار بزرگ‌ترین بازار نقدی جهان محسوب می‌شود. بر اساس تخمین‌ها، روزانه ۶.۶ تریلیون دلار در بازارهای فارکس معامله می‌شود. رقمی که احتمالاً در هیچ بازار دیگری به چشم نخواهد خورد و همیشه بازار فارکس را در صدر بازارهای دیگر قرار می‌دهد. احتمالاً هیچ بازار دیگری حتی به این رقم نزدیک هم نخواهد شد، شکستن این رکورد که دیگر جای خودش را دارد.

چالش رمزارزها (ارز دیجیتال)

قیمت‌های فعلی و حجم معاملات ارزهای دیجیتال هنوز به معاملات فارکس نزدیک هم نشده‌اند، اما اگر قرار باشد که روزی، بازاری روی دست فارکس بزند و آن را به چالش بکشد، احتمالاً این بازار، بازار ارزهای دیجیتال خواهد بود. در حال حاضر، حجم تراکنش بازار رمزارزها ده‌ها میلیارد است که هنوز به گرد پای فارکس هم نرسیده، اما در طول سال‌های اخیر افزایش قابل‌توجهی را نشان داده و آن طور که از شواهد پیداست به این افزایش ادامه خواهد داد.

این بازار هنوز تا رسیدن به بازار فارکس فاصلۀ زیادی دارد و احتمالاً شکستن رکورد آن زمان زیادی طول خواهد کشید، اما با افزایش مداوم و رشد تصاعدی دنیای ارزهای دیجیتال، احتمال دارد که در سال‌های آتی بازار فارکس را به چالش بکشد.

فارکس تا ابد زنده خواهد بود

بازارهای فارکس تا ابد به این شکل یا به شکلی دیگر با ما خواهند بود، حتی اگر ارزهای سنتی کنار گذاشته شوند هم باز نوعی تبادل ارز وجود خواهد داشت. جهان هرگز به آن حد از یکپارچگی نمی‌رسد که تنها از یک ارز استفاده کند، در حقیقت اکوسیستم‌های مختلف و ماهیت کشورهای موجود در این اکوسیستم، اجازۀ چنین یکپارچگی‌ای را نخواهند داد. بنابراین در صورت منسوخ شدن ارزهای سنتی هم، همچنان ارزی برای مبادله وجود خواهد داشت. پس بازار ارز همیشه پابرجا خواهد بود که می‌توان گفت این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های معامله گری فارکس است.

ایالات‌متحده مرکز این بازار نیست

بسیاری از مردم، به خاطر فیلم‌های هالیوودی که در مورد بازار فارکس دیده‌اند، تصور می‌کنند که ایالات‌متحده مرکز بازار فارکس است و بیشترین حجم معاملات در آن صورت می‌گیرد. اما این تصور کاملاً اشتباه است. در واقعیت، تنها ۱۹ درصد از معاملات در ایالات‌متحده صورت می‌گیرد. مرکز دنیای فارکس لندن است. در واقع چیزی حدود ۴۳ درصد از کل معاملات فارکس در بریتانیا انجام می‌شود و لندن را به قطب اصلی معاملات فارکس تبدیل می‌کند.

برای تجارت فارکس نیازی به میلیون‌ها دلار سرمایه نیست

سال‌ها پیش، قبل از ظهور کارگزارنِ خرده‌فروشی که تجارت فارکس به اندازۀ امروز در دسترس عموم نبود، برای شروع تجارت حداقل به ۴۰ میلیون دلار سرمایه نیاز داشتید. پس ورود به این بازار کار هرکسی نبود. اما این روزها می‌توانید با سرمایه‌ای کمتر از ۱۰ دلار نیز وارد این بازار شوید. در حقیقت امروزه این بازار از طریق اینترنت در دسترس تمام مردم دنیا قرار دارد.

شاید برخی از این حقایق را می‌دانستید و برخی دیگر را نه. به هر حال معامله گری فارکس نیز مثل هر چیز دیگری در حال تغییر است، آنچه از آن مطمئن هستیم این است که شاید شکل و ارزهای مبادلاتی این بازار تغییر کنند، اما این بازار همیشه پابرجا خواهد ماند.

امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد، از همراهی شما سپاسگزاریم.

دوره آموزشی تحلیل بنیادی بازارهای جهانی و فارکس

آموزش + بررسی وقایع روز تاثیرگذار + انجام معامله به صورت لایو + طراحی پلن معاملاتی

برای کسب اطلاع از محتوا و نیز چگونگی ثبت‌نام روی عنوان دوره کلیک کنید.

, , ,
نوشتهٔ پیشین
مفهوم سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال
نوشتهٔ بعدی
مزایا و معایب معامله در فارکس

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست