مشاور سرمایه گذاری

مشاور سرمایه گذاری چیست؟

مشاور سرمایه گذاری یا کارگزار سهام هر شخص یا گروهی است که در ازای دریافت کارمزد از مشتری، توصیه‌های لازم در مورد اوراق بهادار را با مدیریت مستقیم دارایی‌های مشتریان یا مدیریت غیرمستقیم آنها ارائه می‌کند. مشاور سرمایه گذاری وظیفۀ تجزیه و تحلیل اوراق بهادار را نیز بر عهده دارد. این اصطلاح در سال ۱۹۴۰ به صورت رسمی از طریق قانون مشاوران سرمایه گذاری تعریف شد.

به مشاوران سرمایه گذاری که در ثبت کمیسیون بورس و اوراق بهادار نقش دارند، مشاوران سرمایه گذاری ثبت شده می‌گویند. مشاوران سرمایه گذاری را با نام مشاور مالی نیز می‌شناسند. این دو عنوان، یعنی مشاور مالی و مشاور سرمایه گذاری می‌توانند به جای هم استفاده شوند.

نکات کلیدی

  • مشاوران سرمایه گذاری متخصصان مالی هستند که در ازای دریافت هزینه یا کارمزد توصیه‌های سرمایه گذاری را به مشتریان ارائه کرده و یا تجزیه و تحلیل‌های امنیتی را برای آنها انجام می‌دهند.
  • در ایالات متحده، مشاوران سرمایه گذاری ملزم به ثبت‌نام در سطح ایالتی هستند و اگر دارایی مشتری آنها بیشتر از ۱۰۰ میلیون دلار باشد باید در SEC نیز ثبت‌نام کنند.
  • مشاوران سرمایه گذاری اغلب اختیاراتی بر دارایی‌های مشتریان خود دارند و ملزم به رعایت استانداردهای مسئولیت امانت‌داری هستند.

مشاوران سرمایه گذاری چه می‌کنند؟

مشاوران سرمایه گذاری متخصصان صنعت مالی هستند که در ازای دریافت کارمزدهای خاص برای مشتریانشان کار کرده و آنها را راهنمایی می‌کنند. مشاوران سرمایه گذاری باید استانداردهای امانت‌داری را در قبال مشتریان خود رعایت کنند و همیشه موظفند که منافع مشتریان خود را در اولویت قرار دهند.

برای مثال، مشاوران سرمایه‌گذاری باید اطمینان حاصل کنند که معاملات مشتریان به سود و معاملات خودشان اولویت دارد و هر توصیه‌ای که به مشتریان ارائه می‌دهند باید با نیازها، ترجیحات و شرایط مالی مشتریان مطابقت داشته باشد. مشاوران سرمایه‌گذاری همچنین باید از هرگونه تضاد منافع واقعی یا پیش‌بینی شده جلوگیری کنند.

یکی از راه‌های ممکن برای به حداقل رساندن تضاد منافع واقعی یا پیش‌بینی شده، ساختار پرداخت حقوق مشاوران است. حقوق مشاوران سرمایه‌گذاری معمولاً به صورت کارمزدی پرداخت می‌شود و همین امر موفقیت آنها را به موفقیت مشتری مرتبط می‌سازد. (یعنی فقط در ازای موفقیت و سود مشتری می‌توانند به کارمزد و حقوق خود دست پیدا کنند).

برای مثال، مشاور سرمایه گذاری ممکن است حقوق خود در ازای مدیریت دارایی‌های مشتری را بر اساس اندازه دارایی‌های مشتری یا سود مشتری دریافت کند. به این ترتیب، مشاور سرمایه گذاری انگیزه مالی روشنی برای تلاش در جهت موفقیت مشتری خواهد داشت. مشاوران سرمایه گذاری اغلب دارای سطحی از اختیارات هستند، همین سطح از اختیارات به آنها اجازه می‌دهد بدون نیاز به کسب مجوز رسمی وکالت مشتریان خود را برعهده بگیرند و از طرف آنها دست به معامله بزنند. با این حال، این اختیار باید به طور رسمی از طرف مشتری به او اعطا شود و معمولاً بخشی از قرارداد میان مشاور و مشتری را تشکیل می‌دهد.

در صورتی که دارایی‌های مشتری ۱۰۰ میلیون دلار یا بیشتر باشد و مشاور در ایالات متحده فعالیت کند، آن وقت موظف است که در SEC ثبت نام کنند. مشاوران سرمایه گذاری که دارایی کمتری را مدیریت می‌کنند باید در سطح ایالتی ثبت‌نام کنند. علاوه بر این، سوابق مربوط به مشاوران سرمایه گذاری و شرکت‌های مرتبط با آنها نیز باید ثبت و نگهداری شود تا در صورت لزوم امکان نظارت بر آنها وجود داشته باشد.

نمونه واقعی

فرض کنید یک بازنشسته ۶۵ ساله هستید و به تازگی یک مشاور سرمایه گذاری را برای مدیریت وجوه بازنشستگی خود استخدام کرده‌اید. فرض کنید که این مشاور سرمایه‌ گذاری را به دلیل پایبندی‌اش به بهترین شیوه‌های صنعت مدیریت سرمایه‌گذاری به شما توصیه کرده‌اند. شما اخیراً خانه کوچکتری برای خودتان خریده‌اید و چیزی حدود یک میلیون دلار پس انداز ترکیبی بازنشستگی دارید. خودتان هم تا حدی تجربه سرمایه‌گذاری دارید و از خرید سهام بلو چیپ سر در می‌آورید. با این حال، با توجه به سن و سالتان و میزان تحمل ریسکتان، ترجیح می‌دهید اموالتان را حفظ کنید و مطمئن شوید که برای تامین هزینه‌های زندگی خود طی ۲۰ سال آینده یا بیشتر کافی دارید.

مشاور شما اولین جلسه‌تان را با پرسیدن یک سری سؤالات طراحی شده شروع می‌کند تا برنامه‌های بازنشستگی، شرایط مالی، تحمل ریسک، اهداف سرمایه‌گذاری و سایر عوامل مرتبط را برای ارزیابی نیازهای شما درک کند. او با دقت ساختار حقوق مورد نظر خود را برای شما توضیح می‌دهد (برای مثال خواستار یک حقوق ثابت و یک کارمزد متغیر است) و اقدامات مورد نظر خود برای به حداقل رساندن تضاد منافع واقعی را برایتان توصیف می‌کند.

سپس برایتان توضیح می‌دهد که به‌عنوان بخشی از فرآیند استخدام، به حساب‌های سرمایه‌گذاری شما دسترسی خواهد داشت و طی امضای قرارداد مسئولیت امانتداری در قبال شما و اموالتان را بر عهده می‌گیرد. در نهایت، او شما را به سمت منابعی راهنمایی می‌کند که بتوانید وضعیت ثبت‌نام او را تأیید و نظارت کنید.

او پس از پاسخ کامل به سؤالات شما، استراتژی های سرمایه‌گذاری مختلفی را پیشنهاد می‌کند که با بودجه و ترجیحات شما مطابقت دارند و به بهترین وجه نیازهای شما را برآورده می‌کنند. پس از بحث و گفتگوی دقیق با او، در مورد یکی از این استراتژی‌ها به توافق می‌رسید و روند کار را تکمیل می‌کنید.

در ماه‌ها و سال‌های آینده، همچنان باید ارتباط خود را با مشاور سرمایه‌گذاری خود ادامه دهید. مشاور سرمایه‌گذاری موظف است که سرمایهگذاری‌ها و استراتژی‌های لازم برای آینده را برنامه‌ریزی کند،  وضعیت سرمایه‌گذاری‌هایتان را  به‌روزرسانی کرده، و به نگرانی‌های شما رسیدگی ‌کند.

امیدوارم که از این مقاله لذت برده باشید. به امید موفقیت روزافزون شما عزیزان!

, ,
نوشتهٔ پیشین
بانک قرض‌الحسنه یا بانک اسلامی
نوشتهٔ بعدی
هفت مهارت مالی جذاب برای کارفرمایان

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست