هفت مهارت مالی جذاب برای کارفرمایان

هفت مهارت مالی جذاب برای کارفرمایان

کمبود استعداد در بازار کار امروز بیداد می‌کند. برخی معتقدند که دلیل این اتفاق همه‌گیری یا «استعفای بزرگ» است. اما حوزۀ مالی معمولاً به دلیل تغییراتی که در روند صنعت رخ می‌دهد، با کمبود استعداد مواجه است.

مطابق گزارش راه‌حل‌های استعدادیابی رابرت هف، ۶۵ درصد از مدیران ارشد در نیمۀ اول سال ۲۰۲۲ به دنبال کارمندان امور مالی و حسابداری، برای استخدام در پست‌های دائمی شرکتشان بودند. با این حال، تنها ۳۳ درصد از این موقعیت‌های شغلی، قدیمی بودند. یعنی بسیاری از این کُرسی‌های خالی، مشاغل جدیدی بودند که به دلیل تغییر مجموعه، سازمان به این مهارت‌های جدید نیاز پیدا کرده بود.

آیا علاقه‌مند به ورود به حوزۀ امور مالی هستید، اما نمی‌دانید رزومه‌تان را با چه مهارت‌هایی درخشان کنید؟ در ادامه هفت مورد از مهارت‌های مالی که چشم کارفرمایان به دنبال آن‌هاست، اینکه چرا این مهارت‌ها برای بازار کار ضروری هستند و چطور می‌توانید به آنها دست یابید را برایتان شرح داده‌ایم.

مهارت مالی چیست؟

مهارت مالی معمولاً با موقعیت‌های شغلی خاص صنعت مانند حسابداران و مدیران مالی در ارتباط است. در واقع، مهارت مالی فقط هنگام بررسی نقش‌ها و مشاغل مالی اهمیت پیدا می‌کند. مهارت مالی مهارت نرم و سختی هست که فرد را قادر می‌سازد تا در تصمیم‌گیری مالی شرکت نموده و مدیریت و هدایت مشکلات مالی را برعهده بگیرد.

برخی از نقش‌های رایجی که در رزومه به مهارت مالی نیاز دارند عبارتند از:

  • حسابداران
  • تحلیلگران مالی
  • مدیران ارشد مالی (CFOs)
  • پذیره نویسان
  • مدیران مالی

هر یک از مشاغل و نقش‌های فوق به مهارت‌ها و سطوح تجربه متفاوتی نیاز دارد. با این حال، چندین مهارت اساسی مالی وجود دارد که برای همۀ مشاغل فوق مهم و حتی اجباری تلقی می‌شوند. در اینجا یک مرور کلی از هفت مهارت مالی که کارفرمایان به دنبال آن هستند و کارهایی که می‌توانید برای بهبود رزومه خود انجام دهید، را برایتان آورده‌ایم.

“مهارت‌های مالی که می‌توانید رزومه‌تان را با آنها درخشان کنید”

مهارت حسابداری

اولین و شاید مهم‌ترین مهارت مالی از هفت مهارت مالی که کارفرمایان در رزومه‌تان به دنبال آن می‌گردند، حسابداری است. منظورمان این نیست که حتماً باید تجربۀ شغلی حسابداری داشته باشید، بلکه منظورمان مهارت در خواندن و درک اسناد مالی است، از جمله:

  • ترازنامه‌ها
  • برگه درامد
  • صورت‌های جریان نقدی
  • گزارش‌های سالانه

داده‌های استخراج شده از این اسناد مالی، مدیران مالی و کسب و کار را از سلامت مالی یک شرکت و ابتکارات آتی آن مطمئن می‌سازد. به عنوان مثال، مدیریت جریان نقدی – یعنی بررسی دارایی‌های یک شرکت در حین ورود و خروج از کسب و کار – یک معیار فوق‌العاده مهم است. مدیریت و ذینفعان اصلی شرکت از این معیار برای پیش بینی میزان پول در هر زمان معین و میزان مورد نیاز برای پوشش بدهی‌های معوق استفاده می‌کنند.

از آنجایی که مهارت حسابداری برای بررسی عملکرد یک شرکت بسیار مهم و اساسی است، کارفرمایان تمایل دارند افرادی که از این مهارت برخوردار هستند را در اولویت استخدام و حقوق بالاتر قرار دهند. طبق داده‌های Emsi Burning Glass، متخصصان مالی آینده‌نگر با مهارت‌های حسابداری می‌توانند انتظار دستمزدی معادل​​۸۰۳۲۰ دلار یا بیشتر را داشته باشند.

مهارت تفکر تحلیلی

در حالی که کارفرمایان به تیمی نیاز دارند که توانایی تهیۀ صورت‌های مالی را داشته باشند، مدیران کسب و کارها به تجربۀ تجزیه و تحلیل و استفاده از این اطلاعات نیاز دارند. این مهارت که تحلیل صورت‌های مالی نامیده می شود، فرآیند بررسی اسناد مالی کلیدی برای درک بهتر عملکرد یک شرکت اشاره دارد.

این کار با تجزیه و تحلیل معیارهای عملکرد موجود در صورت‌های مالی مختلف و از طریق نسبت‌های مالی انجام می‌شود. برخی از نسبت‌های مالی مهم عبارتند از:

  • نسبت جاری، که توانایی شرکت در پرداخت تعهدات کوتاه مدت خود را می‌سنجد.
  • نسبت سریع، که محاسبه می‌کند آیا یک شرکت می‌تواند تعهدات کوتاه مدت خود را با دارایی‌های نقدی پرداخت کند یا خیر.
  • نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام، که کارایی مالی شرکت را با تقسیم کل بدهی‌های شرکت بر حقوق صاحبان سهام ارزیابی می‌کند.

این روزها، تفکر تحلیلی به مهارتی بسیار مهم در بازار کار مالی تبدیل شده است. برخی از کارفرمایان برتر حتی در آگهی‌های استخدامی خود به این مهارت اشاره می‌کنند.  طبق داده های Emsi Burning Glass، ۱۰ شرکت برتری که به این مهارت نیاز دارند عبارتند از:

  • بانک PNC
  • بیمه مسافرتی
  • سیتی گروپ
  • چارلز شواب
  • جی‌پی مورگان چیس اند کو
  • هومانا
  • Anthem Blue Cross Blue Shield
  • ولز فارگو
  • هارتفورد
  • شرکت خدمات مراقبت‌های بهداشتی

نمودار زیر شرکت‌های برتری را نشان می‌دهد که آگهی‌های شغلی مالی آنها از آوریل ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۲، به مهارت‌های تحلیلی اشاره کرده بودند.

مهارت تصمیم‌گیری مالی

تصمیم‌گیری یکی دیگر از هفت مهارت مالی است که کارفرمایان به دنبال آن هستند. در حالی که رهبران کسب و کار معمولاً برای درک اهداف، ابتکارات و مأموریت سازمان وقت می‌گذارند، بررسی دقیق امور مالی هم به منظور تعیین موقعیت یک شرکت برای موفقیت بسیار مهم است.

بهترین گزینه این است که مدیران هر بخش به صورت جداگانه از دانش مالی بهره‌مند باشند. به عنوان مثال، برآورد تأثیر مالی یک پروژه یک مسئولیت مشترک است که اغلب با محاسبه بازگشت سرمایه (ROI) آن انجام می‌شود. تصمیم‌گیری مالی مبتنی بر داده، چارچوب روشنی برای رهبری شرکت ایجاد می‌کند و پایه‌های یک مهارت مالی بسیار مهم‌تر یعنی «شهود» را بنا می‌کند. به همین دلیل، گنجاندن آن در رزومه کاری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بسیار ارزشمند است.

مهارت مدیریت

مانند بسیاری از صنایع، کارفرمایان در بخش مالی همیشه به دنبال متقاضیانی با مهارت‌ها و تجربه مدیریت هستند. این مهارت‌ها برای مدیریت افراد و همچنین کنترل بخش‌های مختلف ساختار سرمایه و فرآیندهای گزارش‌دهی شرکت مورد نیاز است. این مهارت فقط برای مدیران سطح متوسط و بالا کاربرد ندارد. برای مثال تهیه بودجه یک سازمان نیازمند مهارت‌های مدیریتی است. هر نوعی از بودجه‌بندی، چه یک بودجه‌بندی سه ماهه برای پیگیری عملکرد شرکت یا پیشنهاد بودجه برای توصیه ابتکارات آتی، به مهارت‌های مدیریتی نیاز دارد. در حقیقت تهیه این اسناد ضروری نیاز به همکاری، ارتباطات منظم و جهت‌گیری روشن دارد که تنها از عهدۀ مدیران برمی‌آید.

بر اساس داده‌های Emsi Burning Glass، برخی از عناوین شغلی برتر مالی که به مهارت‌های مدیریتی نیاز دارند عبارتند از»

  • مدیران مالی
  • مدیران خدمات شخصی
  • تحلیلگران مالی و سرمایه‌گذاری
  • متخصصان ریسک مالی
  • متخصصان مالی
  • مدیران کل
  • مدیران عملیات
  • نمایندگان فروش اوراق بهادار
  • نمایندگی‌های فروش کالا
  • نمایندگی‌های فروش خدمات مالی

مهارت گزارشگری مالی

بسیاری از متخصصان مالی با داده‌های مالی گذشته سر و کار دارند، اما نگاه به آینده نیز به همان اندازه حیاتی است. پیش بینی مالی در واقع آینده مالی شرکت را تعیین می‌کند. متخصصان مالی با بررسی داده‌های مالی گذشته مانند درآمد، جریان نقدی، هزینه‌ها یا فروش آیندۀ مالی شرکت را پیش بینی می‌کنند. این مهارت فوق‌العاده مهمی است که باید در رزومه گنجانده شود زیرا اغلب به رهبران کسب و کار در تصمیم‌گیری‌های اصلی در زمینه‌هایی مانند استخدام، بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی استراتژیک کمک می‌کند.

 پیش‌بینی جریان نقدی شکل مهمی از پیش‌بینی است. این پیش‌بینی‌ها به حمایت از ثبات یک شرکت کمک می‌کنند و مشخص می‌کنند که آیا شرکت پول نقد کافی برای پوشش هزینه‌های آتی را خواهد داشت یا خیر. در نتیجه، این مهارت‌ها اغلب مترادف با «آینده‌اندیشی» هستند و همانطور که می‌دانید آینده‌اندیشی یکی از ویژگی ارزشمند کارکنان مالی آینده‌نگر است.

مهارتهای ارتباطی

جایگاه ششمین مهارت از هفت مهارت مالی که شما باید داشته باشید بسیاری از متخصصان مالی آینده‌نگر اهمیت مهارت‌های حسابداری و تجزیه و تحلیل را درک می‌کنند، اما بسیاری از آنها نقش ارتباط موثر را نادیده می‌گیرند. این مهارت می‌تواند به شکل ارتباط شفاهی قوی در جلسات یا ارتباط کتبی در اسناد مالی خود را نشان دهد. برقراری ارتباط موثر همچنین مستلزم توضیح اصطلاحات مالی به زبان ساده است. این امر از طریق سواد مالی – درک و استفاده از اصطلاحات مالی، بیانیه‌ها و مفاهیم میسر می‌شود.

 از آنجایی که بسیاری از سهامداران و مشتریان خارج از بخش مالی هستند، شرکت‌ها اغلب کسانی را در اولویت استخدام قرار می‌دهند که از مهارت‌های ارتباطی برخوردار باشند و بتوانند زبان پیچیده صنعت را به زبانی ساده تبدیل کرده و آن را به دیگران منتقل کنند. Emsi Burning Glass افزایش تقاضای این مهارت در آگهی‌های شغلی مالی در سال گذشته را نشان می‌دهد.

مهارت سرمایه‌گذاری

در بازار امروز، اکثر کارفرمایان به این علم رسیده‌اند که سود حاصل از کالاها و خدمات آنها برای حفظ رشد بلندمدت کافی نیست. سرمایه‌گذاری به‌عنوان یکی از شکل‌های تخصیص سرمایه، راهی عالی برای شرکت‌ها برای تولید پول بیشتر خارج از فعالیت‌هایشان است. از آنجایی که سرمایه‌گذاری تلاشی پرخطرتر از عرضه محصول جدید به بازار است، کارفرمایان بهدنبال استخدام افرادی هستند که چشمی دقیق برای سرمایه‌گذاری داشته باشند. به عنوان مثال، شرکتی که سرمایه‌گذاری‌های جایگزین متعددی دارد باید افرادی را استخدام کند که این دارایی‌ها را درک کرده و بتوانند ریسک‌های مختلف را ارزیابی کنند.

 یکی دیگر از جنبه‌های این صنعت که این روزها محبوبیت پیدا کرده و تقاضا برای آن نیز بیشتر شده است، سرمایه‌گذاری پایدار است. این روند سرمایه‌گذاری هدف‌محور نیاز به استخدام کسانی دارد که هنگام تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا باید منابع شرکت را صرف سرمایه‌کذاری خاصی کنند یا خیر، عوامل محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی (ESG) را نیز در نظر بگیرند و آنها را درک کنند.

چگونه مهارت‌های مالی خود را بهبود بخشید

مهارت‌های مالی برای رهبران و مدیران صنعت ضروری هستند. این موقعیت‌های شغلی نیاز به دانش شهودی از اصول و بیانیه‌های مالی دارند تا بینش‌های مهم در مورد عملکرد و پتانسیل یک شرکت را درک کنند. یکی از بهترین راه‌ها برای توسعه این مهارت‌های پرتقاضا، گذراندن یک دوره آنلاین است. این دوره‌ها می‌توانند پایه‌ای محکم در مفاهیم مالی و حسابداری بنا کنند و در عین حال ابزارها و فرآیندهایی را برای مقابله با برخی از بزرگترین چالش‌های مالی که شرکت‌ها با آن روبرو هستند را در اختیار شما قرار دهند.

امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد، از همراهی شما سپاسگزاریم.

دوره جامع پرورش کارشناس خبره تامین مالی

برای کسب اطلاع از محتوا و نیز چگونگی ثبت‌نام روی عنوان دوره کلیک کنید.

نوشتهٔ پیشین
مشاور سرمایه گذاری
نوشتهٔ بعدی
هفت نوع سرمایه‌گذاری جایگزین

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست