چه چیز قیمت بیتکوین را تعیین می‌کند؟

چه چیز قیمت بیتکوین را تعیین می‌کند؟

به گزارش واحد پژوهش و تحقیق گروه مالی شریف، بیتکوین معروفترین رمزارز شناخته شده بازار است که در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو ایجاد شده است. تراکنش‌­هایی که در بلاکچین ثبت می‌­شوند، تاریخ معاملات هر واحد را نشان می­‌دهد و برای اثبات مالکیت رمزارز معامله شده مورد استفاده قرار می‌­گیرد.

برخلاف سرمایه‌­گذاری در ارز­های سنتی، بیتکوین توسط بانک به وجود نیامده و هیچ دولتی به عنوان پشتوانه ندارد و خرید بیتکوین هم متفاوت است به این دلیل که بیتکوین سهام یا اوراق قرضه نیست و هیچ تراز­نامه‌­ای هم برای بررسی وجود ندارد. خرید سهام، مالکیت بخشی از شرکت را برای شما به همراه می‌­آورد در حالی که خرید بیتکوین اینطور نیست.

قیمت بیتکوین هم در درجه اول بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌­شود و در درجه دوم میزان دسترسی و رقابت بین رمز­ارز­های دیگر. در آذر سال ۲۰۲۰ تقریبا ۸۵ درصد کل بیتکوین جهان استخراج شد.

قیمت بیتکوین | گروه مالی شریف | چه چیز قیمت بیتکوین را تعیین می‌کند؟

چه مواردی قیمت بیتکوین را تعیین می‌کند؟

همانطور که اشاره شد، برخلاف سرمایه‌­گذاری در ارزهای سنتی­، بیتکوین توسط بانک مرکزی صادر نمی‌شود و توسط دولت پشتیبانی نمی‌­شود. بنابراین، سیاست پولی، نرخ تورم و رشد اقتصادی که معمولاً بر ارزش پول کشور­ها تأثیر می­‌گذارد، در مورد بیتکوین صدق نمی­‌کند. در مقابل، قیمت بیتکوین تحت تأثیر عوامل زیر است:

  • عرضه بیتکوین و تقاضای بازار برای آن
  • هزینه تولید بیتکوین از طریق فرآیند استخراج
  • پاداش­‌هایی که برای تأیید تراکنش‌­های بلاکچین به استخراج‌کنندگان بیتکوین تعلق می‌گیرد
  • تعداد رمزارزهای رقیب
  • صرافی­‌هایی که در آن معامله می‌­شود
  • مقررات مربوط به فروش آن
  • حاکمیت داخلی آن
  • عرضه و تقاضا

کشورهایی که دارای نرخ ارز ثابت نیستند می‌­توانند با تنظیم نرخ تنزیل، تغییر الزامات ذخیره پولی یا مشارکت در عملیات بازار آزاد تا حدی میزان گردش پول خود را کنترل کنند. با استفاده از این گزینه‌­ها، یک بانک مرکزی می‌­تواند به طور بالقوه بر نرخ قیمت یک ارز تأثیر بگذارد. عرضه بیتکوین به دو صورت انجام می‌شود. اول اینکه پروتوکل‌های بیتکوین اجازه می‌دهند که بیتکوین‌­های جدید تحت نرخ ثابتی به وجود بیایند.

بیتکوین‌­های جدید زمانی وارد بازار می‌شوند که ماینر­ها بلوک‌­های تراکنش را پردازش کنند و نکته قابل توجه این است که این فرآیند یعنی ورود بیتکوین‌­های جدید به بازار به گونه‌­ایی چیده شده است که با جلو رفتن زمان بسیار آهسته‌­تر می‌­شود مثلا: رشد ورود بیتکوین‌­های جدید به بازار که در سال ۲۰۱۶ تقریبا حدود ۶.۹% بوده در سال ۲۰۱۷ به ۴.۴% رسیده و به ۴% در سال ۲۰۱۸ که این می­‌تواند به این معنی باشد که با گذشت زمان قیمت بیتکوین افزایش پیدا می­‌کند به این دلیل که عرضه­‌ای با گذشت زمان کمتر و کمتر می‌شود.

کند شدن چرخه رشد بیتکوین به دلیل نصف شدن پاداش بلاک‌­ها به استخراج­‌کنندگان بیتکوین است و می­‌توان آن را تورمی مصنوعی برای اکوسیستم رمزارزها تصور کرد.

دلیل دیگر هم می‌­تواند این باشد که عرضه تحت تاثیر تعداد محدود بیتکونی باشد که سیستم اجازه وجود آنها را می‌­دهد که این عدد ۲۱ میلیون است و زمانی که این تعداد بیتکوین استخراج شود دیگر استخراج کردن بی­‌فایده است و بیتکوین استخراج نمی‌­شود. هم‌­اکنون عرضه بیتکوین در دسامبر ۲۰۲۰ به ۱۸.۵۸۷ میلیون رسید که این عدد ۸۸.۵ درصد از عرضه بیتکوین است که در نهایت در دسترس قرار خواهد گرفت. هنگامی که ۲۱ میلیون بیتکوین استخراج شود، قیمت دیگر  بستگی به عامل‌­های دیگری از جمله این دارد که آیا این ابزار کاربردی است مثلا به راحتی در معاملات قابل استفاده است؟ قانونی­ست؟ و این نکته که متقاضی دارد؟ که این موضوع با محبوبیت سایر رمزارزها  تعیین می‌­شود.

به طور مثال السالوادور در ۹ ژوئن ۲۰۲۱ بیتکوین را از لحاظ قانونی به رسمیت شناخت. این اولین کشوری است که این کار را انجام داد و از این پس این رمزارز می‌­تواند برای هرگونه معامله‌­ای که کسب و کار می­‌تواند آن را بپذیرد مورد استفاده قرار گیرد. دلار آمریکا همچنان ارز اصلی السالوادور است.

با توجه به این موضوع نصف کردن پاداش استخراج‌­کنندگان نمی‌­تواند تاثیر زیادی بر قیمت بیتکوین داشته باشد در حالی که بیتکوین شناخته‌شده‌­ترین ارز رمزنگاری شده است، صدها توکن دیگر نیز برای جلب توجه کاربران تلاش می‌­کنند در حالی که بیتکوین هنوز گزینه غالب در بازار است و به طوری کنترل بازار را در اختیار دارد. با این حال، آلت­کوین‌­هایی از جمله Ethereum (ETH) ، Tether (USDT) ، Binance Coin (BNB) ، Cardano (ADA) و Polkadot (DOT) از نزدیکترین رقبای بیتکوین تا مارس ۲۰۲۱ هستند.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که بر خلاف سایر کالاهای تولید شده، الگوریتم بیتکوین به طور متوسط اجازه می‌­دهد تنها هر ۱۰ دقیقه یک بار یک بلاک پیدا شود​. این بدان معناست که هرچه تولیدکنندگان یا استخراج‌کنندگان بیشتری برای حل مسئله ریاضی در این رقابت شرکت کنند فقط می­‌توانند حل این مسئله را دشوارتر و در نتیجه گرانتر کنند تا این فاصله ده دقیقه‌­ای حفظ شود.

منبع: investopedia

, , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
پولشویی چیست؟
نوشتهٔ بعدی
۵ دلیل برای داشتن مدرک CFA

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست