بهترین مشاغل مالی برای مهندسان

بهترین مشاغل مالی برای مهندسان

اگر پیشینه مهندسی دارید و می‌خواهید وارد حوزۀ امور مالی شوید، آنچه باید تصمیم بگیرید این است که می‌خواهید وارد کدام مسیر مشاغل مالی شوید. شاید در حال حاضر به بانکداری، تجارت یا انجام معاملات علاقه داشته باشید، اما تمرکز بر مهارت‌های شخصیتان و جایی که می‌تواند به شما در حرفه جدیدتان کمک کند نیز مهم است.

مهندسی تا حسابداری

حسابداری شامل پردازش و ثبت امور مالی یک کسب و کار یا فرد است. آگاهی از قوانینی مانند قوانین مالیاتی برای این شغل ضروری است. معمولاً از حسابداران می‌خواهند که برای حل مشکلات مالی و ارائه مشاوره تجاری خلاقانه تلاش کنند. حسابداری گاهی اوقات می‌تواند انفرادی باشد، اما باز هم باید با مشتریان در ارتباط باشید. در سازمان‌های بزرگ اغلب چند حسابدار با هم کار می‌کنند.

مهندسان اغلب تفکری خلاقانه دارند و مشکلات موجود در طرح‌ها را  به سادگی حل می‌کنند. ریاضیات هم بخشی ضروری از فرآیند است و این ویژگی‌ها در مسیر شغلی حسابداری نیز مفید هستند.

شاید در طول شغل مهندسی خود نیز کار گروهی کرده باشید و از این رو با کار گروهی حسابداری چندان بیگانه نباشید. پس بین مهندسی و حسابداری شباهت‌های بسیاری وجود دارد، زیرا هر دو شغل شامل کار گروهی و ارتباط با مشتری هستند. مهارت های مشترک آن‌ها نیز شامل سروکار داشتن با جزئیات و دقیق بودن کار و نیاز به دقت هستند.

مهندسی تا بانکداری سرمایه‌گذاری

بانکداری سرمایه‌گذاری معمولاً با مشاغل بزرگ سروکار دارد. این شغل شامل انتشار سهام و سازماندهی وام‌های بزرگ است. اغلب به عنوان یک نقش مشاوره در نظر گرفته می‌شود و به عنوان واسطه‌ای مطمئن بین مشتریان عمل می‌کند.

پیشینه مهندسی می‌تواند هنگام تجزیه و تحلیل بازارهای مالی برای سرمایه‌گذاران در صنایعی مانند تولید، و فناوری مفید باشد. برای ورود به بانکداری سرمایه گذاری می‌توانید در جایگاه تحلیلگر شروع به کار کنید. این شغل شامل جمع آوری و تفسیر داده‌ها به منظور کمک به تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری است. به طور کلی، تعداد مهندسانی که مستقیماً به سمت بانکداری سرمایه‌گذاری می‌روند بسیار محدود است. از آنجایی که دستمزدهای این حوزه بسیار بالاست، این صنعت بسیار رقابتی است، بنابراین باید قبل از ورود به آن به دنبال کسب تجربه کاری قابل توجه در بخش مالی باشید.

مهارت‌های اجتماعی و شبکه‌سازی و همچنین انعطاف‌پذیری و تعهد نیز بسیار مهم هستند. مهارت‌های مشترک بین مهندسی و بانکداری سرمایه‌گذاری شامل محاسبه، مهارت‌های تحلیلی و نظم و انضباط هستند.

مهندسی تا امور مالی شرکتی

امور مالی شرکتی یک حوزه نسبتاً گسترده در امور مالی است. سه حوزه اصلی در آن وجود دارد: بودجه‌ریزی سرمایه، ساختار سرمایه و سرمایه در گردش؛ که مشاغلی مانند توسعه و استراتژی، برنامه‌ریزی و تحلیل مالی و خزانه‌داری را در بر می‌گیرند.

امور مالی شرکتی به جای ارائه مشاوره به مشتریان خارجی یا کار در بازارهای خارجی، بر عملیاتی متمرکز است که در داخل یک شرکت جریان دارد. در حالی که برخی از حوزه‌های مالی شرکت‌ها می‌توانند کاملاً تخصصی باشند، و به صلاحیت‌ها و تجربه‌های خاصی نیاز دارند، نقش‌های مختلفی در مسیر شغلی مالی شرکت‌ها وجود دارد که می‌تواند برای افراد دارای پیشینه مهندسی نیز مناسب باشد.

در بسیاری از نقش‌های امور مالی شرکتی به مهارت تجریه و تحلیل نیاز است، از جمله تجزیه و تحلیل کمی برای کمک به هدایت تصمیمات و استراتژی‌های مورد استفاده توسط یک سازمان.

پیشینه مهندسی به این معنی است که شما احتمالاً مهارت‌های عددی و تحلیلی خوبی دارید که نشان از تطابق شما با این نقش‌ها دارد. استراتژی و برنامه‌ریزی و ارتباط با تیم‌های داخلی نیز زمینه‌هایی هستند که یک مهندس برای شناسایی مشکلات و ایجاد راه‌حل‌هایی برای غلبه بر آنها تجربه کرده است و برای این مشاغل نیز حیاتی هستند.

مهندسی تا مشاوره مدیریت

در بخش مالی، مشاوره مدیریت دربارۀ استفاده از مهارت‌ها و تجربه شما برای کمک به مشتریان و سازمان‌ها برای غلبه بر مشکلات، بهبود کارایی و دستیابی به اهداف دیگر است. این یک حوزه نسبتاً گسترده است و معمولاً بر مشاغل تأثیر بالایی می‌گذارد.

در مشاوره مدیریت دو جنبه اصلی وجود دارد. مشاوران با کار بر روی جنبه استراتژیک کار کرده و برای رسیدن مشتریان به اهدافشان استراتژی‌های مختلفی را در کنار هم قرار می‌دهند. در بخش عملیاتی، یک مشاور روی پیاده‌سازی استراتژی‌ها و تأثیرگذاری بر عملیات‌های واقعی یک سازمان کار خواهد کرد. مهندسان در زمینه مشاوره مدیریت دارای مزایای واضحی هستند. توانایی تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌ها، و مهارت‌های قوی ریاضی مزیتی است که مهندسان از آن‌ها برخوردارند.

توانایی حل مسئله و تفکر انتقادی مهندسان و تجربه آن‌ها برای توسعه راه‌حل‌های خاص برای دستیابی به اهداف نیز یک مهارت قابل عالی برای این حرفه است. سرو کار داشتن مهندسان با مشتریان خاصی در زمینه فناوری یا ساخت و ساز نیز برایشان یک مزیت محسوب می‌شود، زیرا می‌توانند از تجربه خود در این بخش نیز بهره ببرند.

مهندسی تا مدیریت ریسک

در امور مالی، تجزیه و تحلیل ریسک شامل درک چگونگی تاثیر عوامل مختلف بر یک فرصت و استفاده از داده‌ها برای شناسایی سطح ریسک مرتبط با فعالیت‌ها یا سرمایه‌گذاری‌های بالقوه می‌شود. مدیریت ریسک عبارت است از کاهش مواجهه سازمان با عدم اطمینان و ریسک در بازار.

این شغل شامل تجزیه و تحلیل عوامل خرد و کلان، و مدیریت عملیات در راستای استراتژی ریسک و روند کسب و کار است. به عنوان یک مسیر شغلی، مدیریت ریسک گاهی اوقات کار بسیار دشواری است، اما خالی از فایده هم نیست. افراد حرفه‌ای در زمینۀ مدیریت ریسک می‌توانند با طیف وسیعی از سازمان‌ها در بخش‌های مختلف کار کنند.

این شغل یک نقش بسیار تحلیلی است، و به همین خاطر برای کسانی که پیشینه مهندسی دارند، مناسب است. برای تفسیر داده‌ها و درک اینکه این داده‌ها چگونه بر تصویر بزرگ‌تر تأثیر می‌گذارند، نیاز به دقت بالایی داریم. مهندسان می‌توانند مدیریت ریسک همان بخشی که در آن کار کرده و با آن آشنا هستند را برعهده بگیرند. مدیریت ریسک گاهی نیاز به کار گروهی دارد و گاهی هم به صورت انفرادی و کاملاً در انزوا انجام می‌شود، اما در آن شما هیچ سروکاری با مشتری ندارید. علاوه بر همۀ اینها، مدیریت ریسک یک زمینه کاملاً تخصصی است که به مدارک یا تجربه مرتبط نیاز دارد و مدارکی مانند گواهینامه FRM (مدیریت ریسک مالی) برای دستیابی به این شغل توصیه می‌شود. مهارت‌های مشترک آن با مهندسی شامل تجزیه و تحلیل داده‌ها، حل کمی مسئله و توانایی کار به صورت فردی و همچنین گروهی است.

مهندسی تا مدیریت پورتفولیو

مدیریت پورتفولیو تجربه کاری متنوعی است و پاداش سخاوتمندانه‌ای را در اختیار افراد با استعداد قرار می‌دهد. به این ترتیب، این یک زمینه بسیار جذاب است که به این معنی است ورود به این حوزه آن هم در شرکت‌های برتر بسیار رقابتی است. اکثر افرادی که وارد حوزۀ مدیریت پورتفولیو می‌شوند، کار خود را به عنوان تحلیلگر در یک شرکت آغاز می‌کنند. تحلیلگر در این حوزه به جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها و استفاده از مدل‌سازی مالی برای کمک به تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری می‌پردازد.

اگر به دنبال تغییر شغل خود از مهندسی به مدیریت پورتفولیو هستید، موقعیت‌های تحلیلگر بهترین گزینه برای شما خواهند بود، زیرا معمولاً برای پیشرفت و رسیدن به سطح مدیریت در این بخش به تجربه کار مستقیم در آن نیاز دارید.

پیشینه مهندسی، مهارت‌های عددی و تحلیلی شما را ثابت می‌کند که برای ورود به این حوزه بسیار ارزشمند است. این حوزه بیش از هر رشتۀ دیگری برای مهندسان نرم‌افزار مناسب است، زیرا مهندسان نرم‌افزار به خوبی با جمع‌آوری داده‌ها و استفاده از مدل‌سازی و الگوریتم‌های پیچیده برای تأثیرگذاری بر تصمیم‌گیری آشنا هستند.

مدیریت پورتفولیو ترکیبی از توانایی تحلیلی قوی، اعتماد به نفس برای توسعه و حرکت رو به جلو با استراتژی‌ها و توانایی ایجاد روابط با طیف وسیعی از افراد است. بنابراین داشتن مهارت‌های بین فردی قوی برای انتقال یافته‌ها به تیم خود و مشتریان خارجی ضروری است.

, ,
نوشتهٔ پیشین
آیا با داشتن مهارت مهندسی امکان ورود به حوزه امور مالی هست؟
نوشتهٔ بعدی
بحران مسکن سال ۲۰۰۸ و پنج درسی که از آن آموختیم

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست