آیا با داشتن مهارت مهندسی امکان ورود به حوزه امور مالی هست؟

آیا با داشتن مهارت مهندسی امکان ورود به حوزه امور مالی هست؟

مهارت‌های مهندسی خاص، اغلب در حوزه امور مالی نیز کاربرد دارند. این مهارت‌ها شامل توجه دقیق به جزئیات، شایستگی ریاضی، مهارت‌های ارتباطی خوب و استعداد تجزیه و تحلیل می‌شوند. بسیاری از مهندسان حلال مشکلات طبیعی هستند. توانایی تفسیر داده‌ها به منظور هدایت تصمیم‌گیری و کمک به سازمان‌ها برای مقابله با مشکلات خاص در طیف وسیعی از مشاغل مالی ارزشمند است. مهندسان همچنین از اهمیت رعایت مقررات و ایجاد ارتباط با مشتریان آگاه هستند. بسیاری از رشته‌های مهندسی با رشته‌ها و مشاغل حوزۀ امور مالی مرتبط هستند.

مهندسی علوم کامپیوتر

با وابستگی جهان به فناوری، تقاضا برای مهندسان علوم کامپیوتر رو به افزایش است. اگر سابقه تحصیل و کار در مهندسی کامپیوتر را دارید و می‌خواهید وارد حوزۀ امور مالی شوید، احتمالاً مهارت‌هایی مانند تجزیه و تحلیل کمی و استفاده از محاسبات پیچیده برای آزمایش پیش‌بینی‌ها به دردتان خواهد خورد. به همین ترتیب، بسیاری از شرکت‌های برتر به دنبال استخدام مهندسان علوم کامپیوتر در بخش‌های IT خود هستند، بنابراین این می‌تواند مسیر دیگری برای ورود شما به این بخش باشد.

مهندسی نرم‌افزار

مهندسان نرم‌افزار به خودی خود با بخش مالی مشارکت دارند. آنها به طور مداوم برنامه‌هایی را برای بخش مالی ایجاد و نظارت می‌کنند که طیف گسترده‌ای از وظایف را انجام می‌دهند و شرکت‌ها به آنها متکی هستند. مهندسان نرم‌افزار باید مطمئن شوند که معاملات سریع و دقیق انجام می‌شوند. تشخیص کلاهبرداری، پروفایل مشتری، تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارزیابی اعتبار نیز از حیطۀ وظایف آنهاست. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در این نوع نقش‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. به عنوان یک مهندس نرم‌افزار، مهارت‌های تحلیلی، کمی و حل مسئله شما در نقش‌های مختلفی در حوزۀ امور مالی ارزشمند محسوب می‌شود.

مهندسی برق

مهارت‌های مهندسی برق می‌تواند در مشاغل مربوط به حوزۀ امور مالی مانند تجزیه و تحلیل کمی کمک کند. همچنین تقاضای زیادی برای مهندسانی وجود دارد که بتوانند الگوریتم‌های معاملاتی مورد استفاده در مشاوره مالی و معاملات در بازار سهام را طراحی کنند. تحلیلگران داده اغلب پیشینه‌ای در مهندسی برق دارند، زیرا مهندسان برق توانایی تجسم تأثیر تغییرات در سیستم‌های نسبتاً پیچیده قبل از اجرای آنها، و توانایی حل سریع مشکلات در مدل‌های مورد استفاده برای پیش‌بینی را دارند.

مهندسی مکانیک

مهندسی مکانیک اغلب در تولید، رباتیک و انرژی نقش اساسی دارد. با این حال، با امور مالی نیز سازگار است. حتی در برخی از دانشگاه‌ها و موسسات برتر دوره‌هایی وجود دارد که مهندسی مکانیک را با مطالعات حسابداری و بازرگانی ترکیب می‌کند، این دوره‌ها مخصوص دانش‌آموزانی طراحی شده است که می‌خواهند مهارت‌های عملی خود را با امور مالی ترکیب کنند. به عنوان یک مهندس مکانیک توجه شما به جزئیات، توانایی تجزیه و تحلیل داده‌ها و مهارت‌های حل مسئله در حوزۀ امور مالی نیز ارزشمند خواهد بود. همچنین توانایی تفکر خارج از چارچوب به منظور توسعه راه‌حل‌ها و استراتژی‌ها برای سازمان‌ها و مشتریان یک مزیت محسوب می‌شود.

مهندسی عمران

تجربه پروژه‌های بزرگ زیرساختی و عمرانی می‌تواند یک سرمایه ارزشمند برای بانکداری تجاری باشد. برای مثال، هنگام ارزیابی ارزش املاک، این مزیت واقعاً کارآمد است. مهندسان عمران معمولاً دانش کاملی از ارزیابی هزینه‌ها و قوانین برنامه‌ریزی دارند و ورود آنها به حوزۀ حسابداری بسیار مناسب است، اگرچه نیاز آموزش هم دارند. یکی دیگر از نقش‌های مناسب برای مهندسان عمران، مدیریت ریسک است، به‌ویژه اگر تجربه کار بر روی پروژه‌های بزرگ و همچنین مدیریت دارایی را داشته باشید و در نتیجه تجزیه و تحلیل مجموعه‌ای از داده‌های مختلف برای هدایت استراتژی را آموخته باشید.

مهندسی شیمی

یک مهندس دانش گسترده‌ای از صنعت پتروشیمی، پلاستیک، داروسازی، محصولات کشاورزی و مواد غذایی دارد. بسیاری از آنها کالاهایی هستند که در بازار از اهمیت خاصی برخوردارند و چنین پیشینه‌ای می‌تواند در بانکداری سرمایه‌گذاری در سطح تحلیلگر و همچنین در نقش‌های مدیریتی یک مزیت باارزش محسوب شود. مهندسان شیمی معمولاً به جزییات و همچنین مهارت‌های تحلیلی عالی نگاهی دقیق دارند. هر دوی اینها در طیف وسیعی از مشاغل مالی ارزشمند هستند.

مهندسی زیست پزشکی

مهندسان زیست پزشکی طیف گسترده‌ای از تجهیزات و محصولات را برای بخش مراقبت‌های بهداشتی طراحی می‌کنند. با پیشینه بخش مراقبت‌های بهداشتی، بانکداری سرمایه‌گذاری، مشاوره یا سهام خصوصی مشاغل مناسبی در حوزۀ امور مالی محسوب می‌شوند زیرا در این مشاغل می‌توانید از دانش زیست پزشکی برای ارزیابی سرمایه‌گذاری بهره بگیرید. اگرچه برای ورود به حوزۀ امور مالی نیاز به مهارت‌های دیگری نیز دارید. به عنوان یک مهندس زیست پزشکی، توانایی‌های حل مسئله شما در زمینه‌هایی مانند مشاوره ارزشمند خواهد بود، در حالی که توانایی تجزیه و تحلیل داده‌ها و تصمیم‌گیری بر اساس آن در نقش تحلیلگر نیز مفید خواهد بود.

, ,
نوشتهٔ پیشین
نکات آزمون CFA
نوشتهٔ بعدی
بهترین مشاغل مالی برای مهندسان

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست