مزایای تحلیل تکنیکال

مزایای تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال به معنای مطالعۀ سهام و بازار است، در حقیقت این نوع از تحلیل فقط به بررسی قیمت‌ها محدود می‌شود. تحلیل تکنیکال با اطلاعات اساسی بازار سروکاری ندارد؛ بررسی اطلاعات اساسی به تحلیل بنیادی مربوط می‌شود. بنابراین تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی به نوعی با هم در تضاد هستند. برخی از کارشناسان بازار با هر دوی آنها سروکار دارند و برخی فقط با یکی از آنها. چند مورد از مزایای تحلیل تکنیکال نسبت به تحلیل بنیادی عبارتند از: صرف زمان کمتر برای انجام این تحلیل، استفاده از منابع آماده، استفادۀ ارزان و تمرکز بر استراتژی و اجرا.

صرف زمان کمتر

یکی از مهمترین مزایای تحلیل تکنیکال این است که داده‌های مربوط به این تحلیل، پیش از شروع کار در بازار ثبت و بررسی شده است. با استفاده از نمودارها و داده‌های قیمت خیلی سریع می‌توان به نتیجه‌ رسید. کسانی که از تحلیل تکنیکال سر درمی‌آورند به‌جز بررسی نمودار قیمت‌ها به چیز دیگری نیاز ندارند. آنها با داشتن تخصص کافی، نگاهی به نمودار قیمت‌ها انداخته و به نتایج موردنظرشان دست پیدا می‌کنند. این یعنی زمان کمتری را صرف اطلاعات نامربوط کرده و زمان بیشتری را پای بررسی قیمت‌های موردنظرشان می‌گذارند.

البته این یک معنای دیگر هم دارد، اینکه آنها زمان بیشتری را صرف تمرکز بر روی اجرا و در نهایت تمرکز بر سود و مدیریت زیان می‌کنند. به همین خاطر است که اکثر معامله‌گران، تحلیل تکنیکال را برای انتخاب و مدیریت معاملاتشان در نظر می‌گیرند، در حالی‌ که بیشتر سرمایه‌گذاران تحلیل بنیادی را برای پیش بردن کارهایشان انتخاب می‌کنند. تحلیل تکنیکال بر اجرا و همچنین سود و زیان در کوتاه‌مدت متمرکز است، در حالی‌ که تحلیل بنیادی بر ارزش و پتانسیل بلندمدت تمرکز دارد.

منابع آماده

نمودارسازی کار هر کسی نیست و نیاز به تخصص خاصی دارد. اما خوشبختانه برای تحلیل تکنیکال نیازی به نمودارسازی نداریم که این مورد نیز از مزایای تحلیل تکنیکال به حساب می‌آید. شاخص‌های تکنیکال بسیاری در بسته‌های معاملاتی و نموداری موجود است که می‌توان از آنها در تحلیل و انتخاب استراتژی‌های مناسب بهره گرفت. تحقیقات بسیاری در مورد این شاخص‌های تکنیکال که در نرم‌افزارها و بسته‌های معاملاتی گنجانده‌شده‌اند، انجام‌شده است.

این شاخص‌ها اطلاعات و منابع مناسب را در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهند. این شاخص‌ها به هرکسی اجازه می‌دهند تا بدون نیاز به آموزش متدولوژی‌های خاص، استراتژی مناسبی را برنامه‌ریزی کند. بنابراین موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینۀ این تحلیلگران می‌شود.

ارزانی

از جمله مزایای تحلیل تکنیکال که بسیاری از آن غافل هستند این است که اندیکاتورهای تکنیکال و بسته‌های نرم‌افزاری قیمت هنگفتی نداشته و نسبتاً ارزان هستند. برای مدیریت آنها تنها یک نفر کافی است. از این شاخص‌های ارزان‌قیمت می‌توان برای تحلیل بیشتر و ایجاد استراتژی‌های مناسب برای هدف موردنظر بهره گرفت. از آنجایی‌ که این شاخص‌ها، هزینۀ چندانی ندارند، مانعی هم برای ورود آنها به معاملات روزمره وجود ندارد و امکان موفقیت افراد متعهد در سرمایه‌گذاری و تجارت را به حداکثر می‌رسانند. به لطف مزایای ذکر شده و اقتصاد تحلیل تکنیکال، موفقیت هرکسی در تجارت تضمین خواهد شد.

استراتژیک

تحلیل تکنیکال مقدمه‌ای برای خلق یک استراتژی مناسب است. معامله‌گر به لطف مزایای ذکر شده می‌تواند بر اساس سبک معاملاتی خودروی اجرای استراتژی مناسبی تمرکز کند. هر معامله‌گر می‌تواند استراتژی مخصوص خود را انتخاب کند، تعداد استراتژی‌های موجود به عدد خاصی محدود نمی‌شود، درست مثل تعداد معامله‌گران. تنها محدودیت معامله‌گران میزان خلاقیت و پشتکار آنهاست. از نقطه‌ نظر استراتژیک این تمرکز باعث موفقیت بهتر و بیشتری می‌شود. به عنوان مثال، معامله‌گران به جای صرف وقتشان دربارۀ افشاگری‌های خبری و اطلاعات اساسی، می‌توانند روی چگونگی انجام معاملاتشان به صورت سیستماتیک و استراتژیک تمرکز نموده و معامله را در بهترین زمان و شرایط ممکن انجام دهند. این یکی از مهم‌ترین جنبه‌ها و مزایای تحلیل تکنیکال است.

دوره جامع تحلیل تکنیکال (مقدماتی و پیشرفته)

برای کسب اطلاع از محتوا و نیز چگونگی ثبت‌نام در دوره کلیک کنید.

, , ,
نوشتهٔ پیشین
تصورات نادرستی که درباره بازار فارکس وجود دارد
نوشتهٔ بعدی
مفهوم سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست