ارزش بازار چیست؟

ارزش بازار چیست؟

ارزش بازار به میزان و ارزش ریالی یا دلاری سهام ممتاز یا میزان سهام موجود در بازار آزاد گفته می‌شود و در نتیجه حاصل ضرب تعداد سهام ممتاز یه شرکت در قیمت هر یک سهم می‌باشد. به طور مثال اگر یه شرکت با ۱۰ میلیون سهم با قیمت ۱۰۰۰ ریال به فروش می‌رسد ارزش بازار آن شرکت برابرست با ۱۰ میلیارد. سرمایه‌گذاران از این معیار برای بررسی شرکت‌ها استفاده می‌نمایند.

بر همین اساس شرکت‌ها به سه دسته بر اساس ارزش بازار خود تقسیم‌بندی می‌شوند. بررسی و اندازه‌گیری میزان ارزشمندی یک شرکت با معیارهای مختلفی انجام می‌شود اما یکی از سریع‌ترین معیارها برای پی بردن به میزان ارزش یه شرکت ارزش بازار است که به راحتی با ضرب تعداد سهام‌های موجود در بازار در ارزش یک سهام بدست می‌آید. ارزش بازار شرکت ابتدا از طریق عرضه عمومی اولیه (IPO) تعیین می‌شد.

قبل از عرضه اولیه سهام، شرکتی که مایل است در معرض دید عموم قرار گیرد، از یک بانک سرمایه‌گذاری استفاده می‌کند تا از تکنیک‌های ارزشگذاری برای بدست آوردن ارزش شرکت استفاده کند و تعیین کند که چه تعداد سهام به مردم عرضه می‌شود و به چه قیمتی.

به عنوان مثال، شرکتی که ارزش آن توسط بانک سرمایه‌گذاری برای عرضه اولیه (IPO)، ۱۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است، ممکن است تصمیم بگیرد ۱۰ میلیون سهم با قیمت ۱۰۰ هزار تومان برای هر سهم منتشر کند یا بخواهد معادل آن ۲۰ میلیون با ۵۰ هزار تومان برای هر سهم منتشر کند. در هر دو مورد، ارزش اولیه بازار ۱۰۰ میلیارد خواهد بود.

پس از عرضه عمومی سهام شرکت و شروع به انجام معاملات آن در بورس، قیمت آن بر اساس عرضه و تقاضای سهام در بازار تعیین می‌شود. اگر تقاضای زیادی برای سهام آن شرکت به دلایل و عوامل مطلوب یا جذب‌کننده وجود داشته باشد، قیمت افزایش می‌یابد. اگر پتانسیل رشد آینده شرکت خوب به نظر نرسد، فروشندگان سهام می‌توانند قیمت آن را کاهش دهند. در آن زمان ارزش بازار به برآوردی از ارزش شرکت تبدیل می‌شود.

شرکت‌های دارای ارزش بازار بالا

شرکت‌های بزرگ و قدیمی بوده که معمولاً برای مدت طولانی وجود داشته‌اند و نقش اصلی را در صنایع با سابقه ایفا می‌نمایند. سرمایه‌گذاری در شرکت‌های با سرمایه بزرگ لزوماً بازده هنگفتی را در مدت‌زمان کوتاهی به همراه ندارد، اما در بلندمدت، این شرکت‌ها به طور کلی به سرمایه‌گذاران با افزایش مداوم ارزش سهام و پرداخت سود سهام پاداش می‌دهند.

شرکت‌های با ارزش بازار متوسط

این شرکت‌ها از آن دسته شرکت‌هایی هستند که انتظار رشد بالایی از آنها وجود دارد اما ریسک بالایی هم برای سرمایه‌گذاری دارند.

شرکت‌های با ارزش بازار پایین

این شرکت‌ها معمولا شرکت‌های تازه تأسیس هستند که سرمایه‌گذاری در آنها داری ریسک بالاتری نسبت به شرکت‌های دیگر است به این دلیل که حساسیت بیشتری نسبت به رکودهای اقتصادی دارند و به همین دلیل شرکت‌های با ارزش بازار کم شرکت‌های با نوسان‌های بسیار و نقدینگی کمتر نسبت به دیگر شرکت‌ها می‌باشند.

ارزش بازار تنها این نکته را مشخص می‌کند که سرمایه‌گذاران حاضرند چه مقدار برای سهام یه شرکت پرداخت نمایند.

تفاوت اصلی ارزش بازار و ارزش شرکت

ارزش بازار تنها ارزش حقوق صاحبان سهام یک شرکت را نشان می‌دهد در حالی که ارزش شرکت معرف مقدار کل سرمایه یک شرکت است.

, , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
آشنایی با نسبتهای مالی مهم و اساسی
نوشتهٔ بعدی
نرخ جهانی سواد مالی

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست