کشش قیمتی

کشش قیمتی

کشش قیمتی بحث مهمی است که همه مفاهیم را گردِهم می‌آورد.

وجود بستر مناسب در هر کسب و کاری، برای رشد سریع آن لازم است. برهمین اساس، از موارد مهم برای تصمیم به سرمایه‌گذاری و فعالیت در کسب و کارها، بررسی حساسیت عرضه و تقاضای کالا یا خدمات مورد نظر به قیمت آنها است. محصولاتی که با افزایش قیمت، تقاضای آنها به صورت متناسب کاهش پیدا نمی‌کند (که می‌تواند دلایلی از جمله نبود محصول جایگزین، هزینه کم از کل بودجه، ضروری بودن، بیشتر بودن حجم تقاضا نسبت به عرضه و…داشته باشد) جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاری دارند. بنابراین در این کسب و کارها به علت امکان تغییر قیمت‌گذاری شرایط لازم برای رشد سودآوری مهیاست.

کشش قیمتی | گروه مالی شریف | اهمیت ویژه قیمت‌گذاری و توجه به کشش قیمتی

ذکر این نکته ضروری است که در عمل به خاطر طبیعت اکثر محصولات و بازاری که کسب و کارها درآن فعالیت می‌کنند، این امکان به خودی خود وجود ندارد، در واقع کشش قیمتی بالا که می‌تواند به علت رقبای زیاد و کالاهای مشابه ایجاد شده باشد، امکان افزایش سودآوری با افزایش قیمت را از بین برده است. در این بازارها، فعالین با استراتژی‌های متنوع بازاریابی در تلاش برای برندسازی هستند که تا حد امکان بتوانند خود را از دیگر رقبای بازار متمایز و حساسیت تقاضا به قیمت محصولاتشان را کم کنند.

بحث قیمت گذاری از آنجا اهمیت ویژه‌ای دارد که مثلا یک ۱% افزایش قیمت در یک کالا با در نظر گرفتن ساختار هزینه تولید می‌تواند به میزان بسیار بیشتری سودآوری و ارزش کسب و کار را افزایش دهد.

از طرف دیگر، کم بودن حساسیت سمت عرضه به قیمت، برای کالا یا خدماتی که مکانیزم تولید آنها زمانبر و پرهزینه است (مثل طلا) یا به صورت کلی میزان عرضه ثابت دارند (مثل زمین)، امکان افزایش سریع قیمت در صورت تحریک سمت تقاضا را به وجود می‌آورد، تابع عرضه این دسته از کالا و خدمات تقریبا به شکل خط عمودی است و افزایش تقاضا با شدت بیشتری قیمت را افزایش می‌دهد.

در واقع اگر با بررسی سمت تقاضا این دسته از کالا و خدمات، پتانسیل خوبی درافزایش تقاضا می‌بینید بستر لازم برای افزایش قیمت آنها مهیا است.

این بحث را می‌توان برای راه‌اندازی کسب و کار شخصی و همچنین سرمایه‌گذاری در کسب و کارها به شکل ویژه مورد نظر قرار داد.

, , , , , , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
دلار در مقابل ریال
نوشتهٔ بعدی
متدولوژی ارزشیابی و آموخته‌های اجرایی (بخش اول)

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
×

سلام!

برای ارتباط با ما از طریق واتساپ روی نام پشتیبان کلیک کنید و یا از طریق ایمیل info@irfinance.ir با ما در ارتباط باشید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟