نرم افزار Power BI چیست؟

نرم افزار Power BI چیست؟

نرم افزار Power BI نام مجموعه‌ای از برنامه‌ها و سرویس‌های مبتنی بر فضای ابری است که به سازمان‌ها در جمع‌آوری، مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌ها از منابع مختلف کمک می‌کند.

داده‌ها، رگ‌های حیات کسب و کارهای مدرن هستند و در شرایط کنونی حاکم بر کسب و کارها، بیشتر از همیشه تحلیل و استفاده از این داده‌ها احساس می‌شود. اما جمع‌آوری اطلاعات دیجیتالی زیاد فایده‌ای ندارد مگر اینکه سازمان‌ها بتوانند آن را درک و تحلیل نمایند و در اینجاست که اهمیت استفاده از نرم‌افزارهای هوش تجاری مشخص می‌شود. یکی از این ابزارها و نرم‌افزارهای قدرتمند، Power BI است. آشنایی با نرم افزار هوش تجاری Power BI می‌تواند کاربردهای بسیاری از جمله تحلیل داده‌های بازارهای مالی داشته باشد.

اهداف نرم‌افزار Power BI چیست؟

ابزارهای هوش تجاری مانند نرم‌افزار Power BI را می‌توان برای اهداف زیادی مورد استفاده قرار داد. در درجه اول، Power BI داده‌ها را جمع‌آوری کرده و آنها را پردازش می‌کند و سپس آنها را به ساختارهای قابل درک تبدیل می‌نماید، این نرم‌افزار اغلب از نمودارهایی که از نظر بصری مورد پسند بوده و برای پردازش ساده و قابل درک هستند استفاده می‌کند. این موضوع به کاربران اجازه می‌دهد تا مطالب را درک کرده و باهم به اشتراک بگذارند.

Power BI به طیف وسیعی از داده‌ها، از صفحات گسترده اکسل گرفته تا پایگاه‌های داده و برنامه‌های مبتنی بر ابر و برنامه‌های داخلی متصل می‌شود. این نرم‌افزار در بسترهای مختلفی از جمله نسخه Desktop گرفته تا Windows Mobile ,ios و Android قابل استفاده است. نرم‌افزار Power BI بر اساس مایکروسافت اکسل ساخته شده است و به این ترتیب مسیر یادگیری از اکسل به Power BI سخت نیست. هر کسی که بتواند از Excel استفاده کند خواهد توانست تا از Power BI نیز استفاده نماید، اما این نرم‌افزار بسیار کاربردی‌تر از اکسل می‌باشد.

اجزای تشکیل‌دهنده نرم افزار Power BI

Power BI از تعدادی برنامه تشکیل شده است که هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند که شامل موارد زیر می‌شود:

  • Power Query: یک ابزار اتصال داده است که به شما این امکان را می‌دهد تا داده‌ها را از چندین منبع مختلف تغییر دهید، ترکیب کنید و یا بهبود ببخشید.
  • Power View: ابزاری برای ظاهربخشی به داده‌ها ست که نمودارها، نقشه‌ها و سایر تصاویر تعاملی را ایجاد می‌کند.
  • Power Pivot: یک ابزار مدلسازی داده برای ایجاد مدل‌های داده است.
  • Power Map: یکی دیگر از ابزارهای ظاهربخشی به داده‌ها برای ایجاد تصاویر سه بعدی است.
  • Power Q&A: یک موتور پرسش و پاسخ که به شما امکان می‌دهد تا در مورد داده‌های خود به زبان ساده سؤال بپرسید.

چه نسخه‌ای از نرم افزار Power BI موجود است؟

نسخه‌های متفاوتی از Power BI وجود دارد که می‌توانید بسته به بودجه، نیاز و نحوه استقرار آن­ها، یکی را انتخاب کنید. این نسخه‌ها از ویژگی‌های سبک تا ویژگی‌های جامع، رایگان تا پریمیوم را شامل می‌شوند، بنابراین کاربران می‌توانند نسخه‌ای را انتخاب کنند که مناسب‌ترین ویژگی‌ها را در اختیار او قرار می‌دهد. از جمله نسخه‌های موجود نرم‌افزار Power BI می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نرم افزار Power BI Desktop – رایگان، در نظر گرفته شده برای مشاغل کوچک تا متوسط
  • نرم افزار Power BI Pro – مجوز پرداخت به ازای هر کاربر، برای دسترسی به ویژگی‌های پیشرفته و امکان اشتراک‌گذاری گزارش‌ها مورد نیاز است.
  • نرم افزار Power BI Premium – مجوزها بر اساس مقیاس، در نظر گرفته شده برای مشاغل و شرکت‌های بزرگ
  • نرم افزار Power BI Mobile – برنامه مناسب گوشی تلفن همراه و تبلت
  • نرم افزار Power BI Embedded – نسخه سفید نرم‌افزار Power BI که فروشندگان نرم‌افزار می‌توانند به جای ساختن ویژگی‌های تحلیلی خود، در برنامه‌های خود جاسازی کنند.
  • نرم افزار Power BI Report Server – نسخه‌ای داخلی از برنامه نرم‌افزار Power BI Desktop برای مشاغلی که باید داده‌ها و گزارش‌های خود را در سرورهای خود نگه دارند.

نرم افزار Power BI چه کاری انجام می‌دهد؟

نرم افزار Power BI برای اجرا و ارائه‌ی گزارش‌ها بر اساس داده‌های یک شرکت استفاده می‌شود. نرم افزار Power BI می‌تواند به طیف گسترده‌ای از مجموعه‌ داده‌ها متصل شده و اطلاعاتی که به آن داده می‌شود را منظم نماید تا بتوان آنها را بهتر درک کرد. سپس گزارش‌ها و تصاویری که از این داده‌ها تولید می‌شوند را می‌توان با سایر کاربران به اشتراک گذاشت.

Power BI به کاربران کمک می‌کند تا نه تنها آنچه در گذشته اتفاق افتاده و آنچه هم‌اکنون در حال رخ دادن است را مشاهده کنند، بلکه درک آنچه ممکن است در آینده اتفاق بیفتد را نیز ممکن می‌سازد. نرم‌افزار Power BI با قابلیت‌های یادگیری ماشینی همراه است، به این معنی که می‌تواند الگوها را در داده‌ها شناسایی کند و از آن الگوها برای پیش‌بینی‌های آگاهانه استفاده کند. این ارزیابی‎‌ها به کاربران اجازه می‌دهد تا در مورد آینده پیش­‌بینی‌های لازم را انجام داده و خود را برای برآورده کردن تقاضای آینده و سایر معیارهای کلیدی آماده نمایند.

چرا باید از نرم افزار Power BI استفاده کنیم؟

برای مشاغلی که خواهان قدرت گزارش‌دهی و قدرت تحلیلی بیشتری از نسبت به آنچه اکسل ارائه می‌دهد هستند، Power BI سطح بعدی در هوش تجاری است. با نرم افزار Power BI، کسب ‌و کارها می‌توانند داده‌ها را از سراسر شرکت جمع‌آوری، بررسی و تجسم کنند، به آنها بینش بیشتری نسبت به عملیات و عملکردشان می‌دهد و به آنها اجازه می‌دهد تا تصمیمات آگاهانه‌تری بر اساس داده‌های واقعی بگیرند.

برخی از مزایای کلیدی استفاده از نرم افزار Power BI

  • کسب‌ و کارها می‌توانند مقادیر عظیمی از داده‌ها را در نرم‌افزار Power BI وارد کنند این در حالی است که بسیاری از پلتفرم‌های دیگر برای پردازش آن مشکل می‌خورند.
  • ویژگی‌های یادگیری ماشین داخلی می‌توانند داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنند و به کاربران کمک کنند روندهای ارزشمند را شناسایی کنند و پیش‌بینی‌های آموزشی انجام دهند.
  • می‌توان با دادن ظاهری زیبا به اطلاعات داده شده باعث این موضوع شد که تمام افراد کاملا موضوعات را درک کنند.
  • نرم‌افزار Power BI مبتنی بر ابر است، بنابراین کاربران از قابلیت‌های هوشمند پیشرفته و الگوریتم‌های قدرتمندی برخوردار می‌شوند که به طور منظم به‌روزرسانی می‌شود.
  • قابلیت‌های شخصی‌سازی قدرتمند به کاربران این امکان را می‌دهد که برای خود داشبورد ایجاد کنند تا بتوانند به سرعت به داده‌های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.
  • می‌توان روی شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) تنظیماتی را ایجاد کرد تا کاربران را در مورد معیارها و ارزیابی‌های مهم به‌روز نگه دارد.
  • نرم‌افزار Power BI دارای یک رابط بصری است که باعث می‌شود کاربر پسندتر (User Friendly) و آسان‌تر مورد استفاده قرار گیرید.
  • نرم‌افزار Power BI با سایر ابزارهای مدیریت کسب و کار محبوب مانند SharePoint، ۳۶۵Office ،۳۶۵Dynamics و همچنین سایر محصولاتی که متعلق به ماکروسافت نیستند مانند Spark، Hadoop، Google Analytics، SAP، Salesforce و MailChimp هم ادغام می‌شود.
  • امنیت داده یک نقطه بحث‌برانگیز و با اهمیت برای تمامی مشاغل مدرن است، نرمافزار Power BI تضمین می‌کند داده‌ها ایمن هستند و کنترل‌های دقیقی را برای دسترسی داخلی و خارجی فراهم می‌کند.

چه کسانی از نرم افزار Power BI استفاده می‌کنند؟

اگرچه محصولات هوش تجاری عمدتاً دانش و توانایی تحلیلگران تجاری و دانشمندان داده را می‌طلبد، اما این نرم‌افزارها به دلیل ماهیت کاربرپسند آن می‌توانند توسط طیف وسیعی از افراد در یک کسب و کار استفاده شوند و نحوه استفاده از آن­ها به نقش شما در شرکت بستگی دارد. نرم‌افزار Power BI می‌تواند داشبوردهای سفارشی را بسته به اینکه چه داده‌هایی مرتبط هستند و به چه اطلاعاتی نیاز دارید ایجاد کند.

نرم‌افزار Power BI در درجه اول توسط متخصصان هوش تجاری استفاده می‌شود که از آن برای ایجاد مدل‌های داده و گزارش‌هایی استفاده می‌کنند که در سراسر سازمان به اشتراک گذاشته می‌شود. با اینحال، همه کسب ‌و کارها مقیاس یا نیاز به پشتیبانی از داده‌های تمام‌وقت را ندارند، بنابراین نرم‌افزار Power BI اغلب به عنوان یک ابزار سلف سرویس توسط شاخه‌های مختلف کسب‌ و کار برای بررسی روند پیشرفت برنامه‌ها استفاده می‌شود.

نرم‌افزار Power BI با هر داده‌ای که به آن بگویید کار می‌کند، بنابراین می‌توانید تقریباً در مورد هرچیزی گزارشی درست کنید. نرم‌افزار Power BI اغلب در بخش‌هایی مانند امور مالی، بازاریابی، فروش و منابع انسانی محبوبیت بیشتری دارد.

همچنین نکته قابل توجه دیگر این است که مایکروسافت معمولاً شمار کاربران نرم‌افزار­های خود را منتشر نمی‌کند، اما در سال ۲۰۱۶ تعداد کاربران این نرم افزار در جهان حدود پنج میلیون نفر بوده است.

, , , ,
نوشتهٔ پیشین
تحلیل مالی شرکتی چیست؟
نوشتهٔ بعدی
مزیتهای نرم افزار Power BI

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست