جذابترین سرمایه‌گذاری در سال ۹۸

جذابترین سرمایه‌گذاری در سال ۹۸

سال پیش‌رو به علت افزایش هزینه‌های تولید و خدمات، کاهش مصرف خانوارها و شوکی که از ناحیه تحریم‌ها و کاهش فروش نفت به اقتصاد کشور وارد می‌شود، دوران سختی به صورت رکود تورمی خواهد بود.

یعنی اقتصاد ما همزمان افزایش قیمت‌ها و رشد واقعی منفی را تجربه خواهد کرد که این وضعیت به بحران بیکاری و فقر نیز دامن می‌زند. این شرایط در کنار حجم نقدینگی بالا و رشد سریع آن، شرایط را برای افزایش بیشتر قیمت کالاها آماده می‌کند در این بین طلا که مستقیما تحت تأثیر دو عامل قیمت دلار و طلای جهانی قرار دارد به دلایل متعددی که در ادامه بحث می‌کنیم معقول‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری است.

۱- تحریم‌ها

کاهش فروش نفت به کمتر از یک میلیون بشکه در روز، با در نظر گرفتن قیمت نفت و وابستگی کشور به واردات، علی‌الخصوص واردات کالاهای اساسی که در حدود ۱۵ میلیارد دلار در سال است، درآمد ارزی مازادی از محل فروش نفت برای کشور باقی نخواهد گذاشت. صادرات غیر نفتی هم به دلیل عدم اقبال بسیاری از کشورها برای همکاری با ما به خاطر تحریم‌ها، مشکلات روابط بانکی برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات و ضعف تکنولوژی‌های موجود در کشور برای رقابت در بازارهای هدف، با مشکل جدی روبرو است.

۲- کسری شدید بودجه دولت

دولت برای سال ۹۸، حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد از صادرات نفت و میعانات در نظر گرفته که با توجه به اینکه غالب درآمد ارزی از این محل قرار است با نرخ دولتی (در حال حاضر ۴۲۰۰) محاسبه گردد، لذا فشار زیادی به نرخ ارز برای تأمین کسری بودجه وارد خواهد کرد.

۳- نقدینگی

۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور و رشد بی‌پشتوانه آن (تقریبا روزی هزار میلیارد تومان) که بدهی‌های دولت، بانک‌ها، افزایش دستمزد کارکنان در سال ۹۸ و …، کنترل آن را مشکل کرده است، نبود افق سرمایه‌گذاری مناسب در بخش مولد اقتصاد، همچنین ریسک‌های متعدد در سیستم بانکی در کنار مسائل اجتماعی و سیاسی می‌تواند منجر به گردش این نقدینگی و تبدیل شبه پول به پول (رشد پایه پولی) شود و نرخ ارز را به شکل محسوسی افزایش دهد.

۴- عدم جذابیت بازارهای رقیب

بازار سهام به دلیل شرایط کلان اقتصاد، افزایش هزینه‌های تولید و ریسک‌های جدی فضای اقتصادی و سیاسی کشور، نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد. نگهداری پول به صورت سپرده و اوراق با درآمد ثابت به دلیل نرخ بهره واقعی منفی (سود اسمی – تورم انتظاری) معقول به نظر نمی‌رسد. همچنین بازار مسکن به دلیل نبود قدرت خرید و بی‌ثباتی‌های موجود در کشور وارد سیکل رکود خواهد شد و جذابیت لازم را نخواهد داشت.

۵- طلای جهانی

صدای پای رکود در اقتصاد آمریکا و تورم پایین، بانک مرکزی این کشور را از ادامه برنامه افزایش نرخ بهره منصرف کرده و احتمال آغاز سیاست‌های انبساطی در آینده را افزایش داده است، از طرفی بدهی‌های خارجی سنگین دولت و بخش خصوصی در نبود شرایط لازم برای رشد اقتصادی آمریکا می‌تواند به خروج سرمایه از این کشور و کاهش ارزش شاخص دلار و رشد طلای جهانی منجر شود. همچنین ریسک‌ها و نااطمینانی موجود در سطح بین‌الملل مثل جنگ تجاری چین و آمریکا، مشکلات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، بحران‌های خاورمیانه و مسایل داخلی دولت آمریکا بستر لازم برای افزایش قیمت طلای جهانی را فراهم کرده است.

۶- تحلیل تکنیکال

بررسی تکنیکی نمودارهای قیمت سکه و طلا داخلی و همچنین طلای جهانی، پتانسیل رشد بالایی برای آنها تا یکسال آینده نشان می‌دهد.

۷- سر رسید شدن بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از گواهی‌های سپرده ۲۰ درصدی در پایان سال۹۷، می‌تواند سمت تقاضای بازار طلا را به شدت تحریک کند.

در این بین ذکر چند نکته ضروری است اول آنکه در بین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در طلا سکه بیش از ۱۰ درصد حباب مثبت دارد و طلای خام حدود ۲ درصد حباب منفی گرفته است و با توجه به سررسید شدن حدود ۲.۵ میلیون قطعه سکه پیش‌فروش تا خرداد این فاصله حباب تعدیل خواهد شد، بنابراین طلای خام برای سرمایه‌گذاری ارزنده‌تر است. نکته دوم اینکه اینجانب افزایشی بیش از ۵۰ درصد را برای طلای داخل تا یکسال آینده پیش‌بینی می‌کنم، البته این افزایش با نوسانات زیادی همراه خواهد بود و برنده اصلی در سال آینده کسانی هستند که بتوانند این نوسانات را پیش‌بینی و از آن به شکل موثری استفاده کنند. این امر به خاطر ناکارایی مفرط در بازار طلای کشور نه تنها کاری شدنی بلکه معقول نیز هست ولی نیاز به تجربه، علم و گرفتن آموزش‌های لازم این بازار دارد.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
معادل مناسب واژه لاتین Valuation چیست؟
نوشتهٔ بعدی
گزارش برگزاری همایش استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در سال ۹۸

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست