اهمیت سواد مالی در چیست؟

اهمیت سواد مالی در چیست؟

اهمیت سواد مالی از این نکته نشأت می‌گیرد که به شما در مورد نحوه مدیریت منابع مالی کمک می‌نماید. کسانی که پول و منابع مالی خود را بدون برنامه‌ریزی خرج می‌کنند متاسفانه درک درستی از اهمیت سواد مالی و ضربه‌ای که این اتفاق می‌تواند به رفاه مالی فرد برای سال‌ها به بزند ندارند. در واقع فقدان درک اهمیت سواد مالی از مهمترین دلایلی است که یک شخص روی به سرمایه گذاری و پس‌انداز می‌آورد.

هر چندسال یکبار موسسه FINRA مجموعه‌ای از نظرسنجی‌ها و سوالاتی را که معمولا درباره پایه‌های اقتصادی هستند برای مشترکانش منتشر می‌نماید. در آخرین سوالاتی که این مجموعه برای مشترکین قرار داده تنها ۳۴ درصد از افراد به ۴ سوال از ۵ سوال پاسخ درست دادند که این موضوع نشان می‌دهد که عمق فاجعه بسیار افزون از حد تصور است.

بعضی از تغییرات در عادات مصرف‌کنندگان در خصوص استفاده از کالاها و خدمات مالی، مدیریت مالی را برای افراد دشوارتر نموده و این مورد هم خودتأکید بیشتری برای درک اهمیت سواد مالی ایجاد می‌نماید.

در گذشته معمولا افراد از پول نقد برای خرید کالا و استفاده از خدمات استفاده می‌کردند و امروزه بیشتر کارت‌های اعتباری و سایر روش‌های نوین پرداخت مورد استففاده عموم قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۹ تنها ۲۳ درصد افراد از کارت‌های اعتباری استفاده کردند. نحوه خرید هم تغییرات زیادی را به خود دیده است. خرید آنلاین امروزه تبدیل به یک عادت شده و آسانی استفاده و در دسترس بودن آن باعث استقبال از این روش شده است.

مفهوم سواد مالی

برای درک اهمیت سواد مالی لازم است که از مفهوم سواد مالی آگاهی داشته باشیم. سواد مالی مجموعه‌ای از دانش و فرآیندهایی است که یادگیری آن  برای اتخاذ تصمیم مستقل مالی، از اهمیت بالایی برخوردار است. فقدان سواد مالی بیشتر برای افرادی که در کشورهای با اقتصاد پیشرفته و توسعه‌یافته زندگی می‌کنند تأثیرگذار است. مصرف‌کنندگان در اقتصاد­های پیشرفته نمی‌توانند درک خوبی از اصول مالی داشته باشند.

فقدان داشتن دانش مالی و درک اهمیت سواد مالی پدیده‌ای است که تمام کشورها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. سواد مالی افراد ارتباطی به سطح زندگی افراد ندارد. به طور مثال شخصی با وضعیت مالی رو به بالا هم می‌تواند از لحاظ دانش مالی با شخصی با وضعیت مالی پایین برابری کند و معمولا همه افراد برای گرفتن تصمیمات مالی با ترس‌های زیادی روبرو می‌شوند.

داشتن سواد مالی و پی بردن به اهیت سواد مالی امروزه بسیار ضروری است. اما پیچیدگی‌های خودش را نیز دارد. برای مثال مصرف‌کنندگان گزینه‌های زیادی برای سرمایه گذاری در اختیار دارند. این در حالی است که درگذشته این گونه نبود. همچنین این گزینه‌ها عملکرد بسیار پیچیده‌تری نسبت به باقی گزینه‌ها دارند و به همین دلیل تصمیم‌گیری را برای فرد بسیار سخت می‌کنند.

در واقع محیط مالی جهانی در حال تغییر است و بازارهای جهانی فعالان بسیار بیشتری را دارا می‌باشد که هرکدام از آن­ها با هر سطح دانشی باید اهمیت سواد مالی را درک و برای کسب و ارتقای آن برنامه‌ریزی نماید. با جمع‌بندی تمام این موارد به این نتیجه می‌رسیم که داشتن سواد مالی کافی می‌تواند بسیار کمک‌کننده برای یک فرد باشد.

کاربرد سواد مالی

آشنایی با انواع کاربرد سواد مالی نیز می‌تواند به مشخص شدن اهمیت سواد مالی کمک شایانی کند. سواد مالی برای به مصرف‌کنندگان در موارد بی‌شماری کمک خواهد نمود تا بتوانند منابع مالی خود را مدیریت صحیح نموده و برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص را انجام دهند. از جمله این موارد می‌توان به اجتناب از سطوح بالای بدهی که ممکن است منجر به ورشکستگی، ایجاد معوقات بانکی و سلب حق مالکیت اشاره نمود.

با این حال، فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا در گزارش خود درباره رفاه اقتصادی خانوارهای آمریکایی در سال ۲۰۱۹ عنوان کرد که بسیاری از آمریکایی‌ها آمادگی بازنشستگی را ندارند چرا که یک چهارم آنها اصلا پس‌انداز بازنشستگی ندارند و حدودا چهار نفر از هر ۱۰ نفر که هنوز بازنشسته نشده‌اند احساس کرده‌اند که از پس‌انداز کافی برخوردار هستند. در میان افرادی که پس‌انداز بازنشستگی خود را خود انجام می‌دهند نزدیک به ۶۰ درصد اعتراف نموده‌اند که در تصمیم‌گیری‌های بازنشستگی اعتماد به نفس پایینی دارند.

خطرات سواد مالی پایین

بر اساس تحقیقات موسسه TIAA، سواد مالی پایین باعث شده که بسیاری از نیروی کار آمریکایی برای بحران شدید مالی آمادگی نداشته باشند. حتی در بین افرادی که گزارش بالایی از امور مالی شخصی دارند ، تنها ۱۹٪ به سوالات مربوط به مفاهیم اساسی مالی پاسخ صحیح داده‌اند و بیشتر از نیمی از افراد بودجه اضطراری برای پوشش هزینه‌های خود در سه ماه آینده را نداشته و بسیاری از افراد از لحاظ مالی در وضعیت شکننده‌ای قرار دارند.

مهمترین واقعه‌ای که باید به آن نگاهی داشته باشیم، بحران مالی سال ۲۰۰۸ است تا تأثیر مالی بر کل اقتصاد ناشی از عدم درک وام مسکن (و در نتیجه آسیب‌پذیری نسبت به وام‌ها) را مشاهده کنیم. درک اهمیت سواد مالی موضوعی است که پیامدهای گسترده‌ای برای سلامت اقتصادی دارد و بهبود آن می‌تواند به اقتصاد جهانی و قوی کمک کند.

, , , , ,
نوشتهٔ پیشین
جایگاه تحلیل بنیادی در بازار رمزارزها
نوشتهٔ بعدی
وضعیت علم داده و یادگیری ماشینی

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست