جایگاه تحلیل بنیادی در بازار رمزارزها

جایگاه تحلیل بنیادی در بازار رمزارزها

تحلیل بنیادی در بازار رمزارزها یکی از مهارت‌های مهم برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران این بازار می‌باشد. از آنجایی که رمزارزها پدیده‌ای تازه هستند و هر روزه ازرهای جدید به بازار اضافه می‌شود که باعث شده تغییرات زیادی را تجربه کنند به همین دلیل انجام معاملات در بازار رمزارزها با ریسک بالایی همراه است اما یادگیری تحلیل فاندامنتال (بنیادی) می‌تواند تا حد بسیار زیادی این ریسک را کم نماید.

دقیقا همان دلیلی که باعث ترسیدن بسیاری از معامله‌گران در بازار رمزارزها می‌شود، برای بسیاری دلیل ورود به این بازار می‌باشد. این بازار هیجانی که دائما در حال تغییر است این قابلیت را دارد که سرمایه‌گذاری‌های کوچک را به ثروت بسیار تبدیل کند چه برسد به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و طولانی مدت. معامله در بازار رمزارز تفاوت بسیاری نسبت به بازارهای سنتی دارد اما شباهت‌هایی را نیز دارا می‌باشد.

­­­­تحلیل بنیادی چطور به بازار رمزارها ارتباط پیدا می‌کند؟

تحلیل بنیادی یکی از روش‌های تحلیل اصولی و موثر در معامله‌گری در بازار سهام است. اما آیا در بازار رمزارز­ها هم کاربرد دارد؟ هرچند بازار رمزارزها از بُعد فنی امنیت پایین‌تری دارد، با این حال تحلیل بنیادی و تکنیکال کاملاً در این بازار کاربردی است. اکثر معامله‌گران مبتدی بعد از رکوردزنی و فتح قله قیمتی وارد معاملات رمزارز مورد نظر می‌شوند در صورتی که با در نظر گرفتن تحلیل‌ها و در صورت انجام معاملات به دور از هیجانات بازار، امکان دارد روند معاملات کاملاً برگردد.

تحلیلگران بنیادی بازار رمزارزها از همان روش ارزشگذاری استفاده می‌کنند و با استفاده از این تکنیک­ می‌توانند تشخیص دهند که ارزی که خریداری نموده‌اند بر اساس ارزش واقعی آن عمل کرده یا خیر. تقریباً هزاران رمزارز در بازار وجود دارد که بسیاری از آن­ها تاکنون به دلایل مختلف از بین رفته‌اند و یا ارزش آن­ها صفر شده است. همچنین برای این بازار هنوز از طرف مراجع حاکمیتی بین‌المللی در بازارهای مالی مقراراتی وضع نشده است و همه این عوامل این نکته را بیان می‌کند که معامله در بازار رمزارزها می‌توانند بسیار پرخطر باشند.

در این حالت تحلیل بنیادی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. همچنین به این دلیل که قیمت­ رمزارزها به صورت پیوسته و بدون محدودیت زمانی در انجام معاملات درحال تغییر هستند نوسات این بازار می‌تواند با سودآوری و یا زیان‌های بزرگی همراه باشد.

برای تحلیل بنیادی در بازار رمزارزها به چه عواملی باید توجه کرد؟

این عوامل شامل مواردی مانند درآمد شرکت، نرخ بهره و وضعیت کلی بازار سهام است. همه این‌ها در مورد رمزارز صدق نمی‌کنند و عوامل منحصر به‌ فردی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

هرچند مفهوم اصلی تحلیل بنیادی رمزارز و بازار بورس یکی است اما در حالت جزئی این دو بسیار تفاوت دارد علاوه بر آن، این موضوع بسیار دشوار است که منابع مناسب اطلاعاتی برای بررسی بازار پیدا کرد و در عین حال نکات تاثیرگذار بسیاری می‌توان یافت که بررسی آن­ها  منجر به بهبود تحلیل بنیادی شما ‌شود. این عوامل می‌توانند کمی یا کیفی باشند. جنبه‌های کمی آنهایی هستند که به اعداد و ویژگی‌های قابل اندازه‌گیری مربوط می‌شوند.

معیارهای کیفی معمولاً کمتر واضح هستند. آنها به ماهیت یا کیفیت چیزی مربوط می‌شوند، نه واقعیت‌های قطعی آن، تعداد زیاد معیارهایی که بر ارزش یک ارز دیجیتال تأثیر می‌گذارند، در ابتدا می‌تواند بسیار گمراه کننده باشد. تقسیم آنها به دسته‌های کوچکتر می‌تواند آن­ها را قابل دسترس نموده و درک آن­ها را آسان­تر کند. همه عوامل به طور منظم در یک زیرمجموعه قرار نمی‌گیرند، اما به طور کلی، اکثر آنها یا معیارهای مالی، پروژه­ای هستند و یا از عوامل تکنولوژی بلاکچین.

معیارهای مالی

این معیارها به اقتصاد ارزهای دیجیتال مربوط می‌شود و بسیاری از این عوامل کمی هستند، بنابراین یافتن و اندازه‌گیری آنها آسان است. این­ها اغلب اولین مواردی هستند که سرمایه‌گذاران به دنبال آن خواهند رفت، اما مهم است که در اینجا متوقف نشوید. مهمترین معیار مالی که باید به آن نگاه انداخت حجم بازار است. حجم بازار از حاصل‌ضرب قیمت حال حاضر یک ارز دیجیتال در مقدار رمزارز در گردش بدست می‌آید و با به دست آوردن آن حجم کل بازار آن رمزارز را به دست می‌آوریم. رمزارزهای با ارزش بازار پایین ممکن است احتمال بیشتری برای رشد داشته باشند، اما دارایی‌های با ارزش بالا اغلب پایدارتر هستند.

یکی دیگر از معیارهای مهم مالی که باید در نظر گرفته شود، نقدینگی است یا اینکه خرید و فروش یک دارایی چقدر آسان است؟ بسیاری از تحلیلگران مالی همچنین به نحوه مدیریت سبد سرمایه‌گذاری خود نگاه می‌اندازند. بعضی از رمزارزها مانند بیتکوین یک عرضه محدودی دارند و عرضه آنها با مرور زمان کمتر می‌شود این می­‌تواند برای بسیاری جذاب باشد چرا که حالت تورمی را به آن رمزارز می‌دهد. در نظر داشته باشید که تمام این نکات و معیارها به تنهایی کاربردی ندارد و قابل اتکا نمی‌باشند.

معیارهای پروژه‌ای

هرچند معیارهای مالی به معیارهای سنتی تحلیل بنیادی بسیار شباهت دارد اما در معیارهای پروژه‌ای دارای کمی تفاوت است و بیشتر به برنامه‌های توسعه دهنده رمزارزها توجه دارد. این معیارها بیشتر به این نکته توجه دارد که رمزارز مورد نظر چگونه کار می‌کند و اصلا برای چه آمده است و بیشتر این مباحث کمی هستند تا کیفی اما بررسی آنها کار دشواری نیست.

یکی از عواملی که تحلیلگران بنیادی آن را در نظر می‌گیرند برگه سفید (White Paper) منتشر شده پیرامون یک رمزارز می‌باشد. برگه سفید رمزارز، گزارشی از اهداف، برنامه‌ها و تکنولوژی به کار رفته در آن رمزارز است. بنابر همین موضوع معمولاً تحلیل­گران مالی علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در رمزارزهایی که برگه سفید آنها بسیار جاه‌طلبانه یا غیرواقعی ‌باشد ندارند.

نکته دیگری که تحلیل­گران بنیادی باید آن را در نظر بگیرند، تیم توسعه دهنده آن رمزارز است. هرچند در بعضی رمزارزها سازندگان ناشناس باقی­مانده و در بعضی دیگر در دسترس هستند.

معیارهای بلاکچین

همه‌ی رمزارزها بر روی بلاکچین‌ها قرار دارند و همین بلاکچین‌ها می‌توانند منبع بسیار قابل قبولی برای کسب اطلاعات باشند. پیدا کردن اطلاعات در مورد بلاکچین ممکن است بسیار سخت باشد اما بسیاری از سایت‌ها اطلاعاتی در این مورد برای سرمایه‌گذاران انتشار می‌دهند. برای مثال نرخ هش یک عامل مهم بلاکچین است که باید در نظر گرفته شود، زیرا نشان دهنده امنیت یک رمزارز است. نرخ هش نشان می‌دهد که کاربران با چه سرعتی می‌توانند یک بلوک را در بلاک چین استخراج کنند. اگر این رقم بیشتر باشد، ماینرها شانس بیشتری برای دریافت پاداش بلاک خواهند داشت و انجام یک هک موفق دشوارتر است.

با اطمینان روی رمزارزها سرمایه‌گذاری کنید

تحلیل بنیادی رمزارز می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا ارزش‌های واقعی یک ارز دیجیتال را از طریق ارزش‌های بازار ببینند. صرف زمان برای درک و تجزیه و تحلیل این معیارها می‌تواند به قابل اعتماد شدن این بازار برای کمک کند.

منبع: وبسایت swissborg

, , , ,
نوشتهٔ پیشین
آخرین جزئیات آزمونهای CFA در سال ۲۰۲۲
نوشتهٔ بعدی
اهمیت سواد مالی در چیست؟

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست