مفاهیم مالی کاربردی که همه باید بدانند

مفاهیم مالی کاربردی که همه باید بدانند

به نظر می‌رسد تنها کارشناسان مالی و حسابداران به طور مستقیم با مسائل و مفاهیم مالی کاربردی در ارتباط هستند در صورتی که سایر کارمندان توجهی به مسائل مالی و حسابداری شرکت‌ها ندارند. با این حال اگر شما به عنوان یک کارمند سعی در فهم مسائل مالی داشته باشید می‌توانید دست بالاتری نسبت به باقی کارمندان حاضر در یک شرکت داشته باشید.

فارغ از حرفه یا موقعیت شما در سازمانتان، اگر با مفاهیم مالی کاربردی آشنایی ندارید و نمی دانید بازار نزولی یا خرسی چیست یا CAPM مخفف چه عبارتی است، وقت آن است که ترس خود را از امور مالی کنار گذاشته و شروع به پذیرش مسائل پولی و مالی نمایید.

دارایی خالص

برای شروع می‌توان به ارزش خالص دارایی اشاره نمود. ممکن است این اصطلاح را در روزمره خود شنیده باشید، از کارشناسان مالی که در مورد ارزش خالص یک شرکت صحبت می‌کنند تا مجلاتی که در مورد ارزش دارایی یک فرد مشهور صحبت می‌نمایند. در یک زمینه مالی، ارزش خالص به سادگی به معنای تفاوت بین کل دارایی‌های شما و کل مبلغی است که به طلبکاران و سایر سهامداران مالی خود بدهکار هستید.

ارزش خالص مثبت نشان‌دهنده وضعیت مالی خوب است، در حالی که ارزش خالص منفی به این معنی است که شرکت شما یک شرکت ضرر ده می‌باشد.

تورم

یکی از مهمترین مفاهیم مالی کاربردی در تمام کشورها تورم است. تورم به معنی میزان افزایش سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات است. یکی از شاخص‌های تورم که متخصصان شاغل باید به آن توجه داشته باشند این است که آیا درآمد آنها متناسب با نرخ تورم کشور افزایش می‌یابد یا خیر. علاوه بر این، اگر سازمان شما در مقیاس جهانی فعالیت می‌کند، تورم می‌تواند بر قیمت کالای شما در هنگام صادرات به خارج کشور تأثیر بگذارد.

نقدشوندگی

این عبارت نشان می‌دهد که دارایی‌های شما چقدر در دسترس است، یعنی اگر دارایی‌های شما امروز خریداری یا فروخته شود، چه ارزش پولی ایجاد می‌کند. شرکت‌ها معمولاً باید نقدینگی متعادلی داشته باشند، زیرا طلبکاران می‌توانند در هر زمانی پول خود را مطالبه کنند، و سرعتی که کسب‌وکار شما می‌تواند با آن پول نقد ایجاد کند ممکن است تأثیر قابل‌توجهی بر رفاه مالی شرکت داشته باشد.

بازار گاوی یا صعودی

اصطلاحات آنتروپومورفیک یا استعاره‌ایی همیشه سرگرم‌کننده هستند، اما گاو نَر چه ربطی به معامله‌گری دارد؟ به بیان ساده، یک بازار صعودی به این معنی است که اقتصاد در حال رونق می‌باشد و شاخص‌ها در حال افزایش است. از نظر سهام، قیمت‌ها می‌توانند در طول یک دوره معاملات روزانه به طور قابل توجهی افزایش یا کاهش پیدا کنند. در مقابل این نوع بازار، بازار خرسی قرار دارد.

ریسک‌پذیری

اگرچه ریسک‌پذیری یکی از مهمترین مفاهیم مالی کاربردی است اما تعیین یک تعریف دقیق از این اصطلاح کمی دشوار است اما به طور کلی تحمل ریسک نشان‌دهنده میزان تهاجمی بودن فرد نسبت به سرمایه‌گذاری‌های خود است.

سرمایه‌گذاران با تحمل ریسک بالا معمولاً مایلند برای مدت‌زمان کوتاه‌تری برای بدست آوردن پول بیشتر سرمایه‌گذاری کنند (که این به معنی سرمایه‌گذاری با داشتن  سهام بیشتر است) درحالی که سرمایه‌گذاران با تحمل ریسک پایین تمایل دارند سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت را برای به‌دست آوردن مقادیر کمتر پول انجام دهند (که این یعنی داشتن سهام کمتر).

تخصیص دارایی و تنوع بخشی

هر دوی این اصطلاحات از جنبه‌های کلیدی استراتژی‌های سرمایه‌گذاری اکثر سرمایه‌گذاران هستند. تعیین تخصیص دارایی پرتفوی شما به معنای تصمیم‌گیری در مورد حجم و نوع دارایی با بهترین تعادل ریسک و بازده، مطابق با میزان تحمل ریسک و اهداف کلی سرمایه‌گذاری است. به زبان ساده، تنوع بخشیدن به پرتفوی شما صرفاً به معنای سرمایه‌گذاری در انواع گسترده‌تری از دارایی‌ها است نه قرار دادن تمام موارد سرمایه‌گذاری خود در یک سبد.

بهره ساده

در بیان مفاهیم مالی کاربردی نباید از انواع نرخ سود غفلت کرد. بهره ساده نرخ تعیین شده‌ای بر اساس اصل پول قرض داده شده است که قرض گیرنده باید برای جبران استفاده از پول، آن را بپردازد. در ایران فقط بهره ساده مرسوم است و مورداستفاده قرار می‌گیرد اما در اکثر کشورها بـهره مرکب بیشتر استفاده می‌شود.

بهره مرکب

سود مرکب، سودی ترکیب‌شده و مضاعف است. به عبارت دیگر، در محاسبه سود مرکب علاوه بر محاسبه سودی که به اصل سرمایه تعلق می‌گیرد، سودی که به خود سودها تعلق می‌گیرد هم در نظر گرفته می‌شود. بهـره مرکب سودی است هم بر اساس اصل پول و هم بر اساس سود پرداخت شده برای وام محاسبه و پرداخت می‌شود.

دوره آموزشی مفاهیم مالی برای مدیران

برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمایید.

,
نوشتهٔ پیشین
پیش بینی قیمت بیتکوین در سال ۲۰۲۲
نوشتهٔ بعدی
هرآنچه باید درباره مدرک FMVA بدانید

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست