داستان مدیریت مالی به زبان ساده (مدیریت سرمایه‌گذاری)

داستان مدیریت مالی به زبان ساده (مدیریت سرمایه‌گذاری)

همه ما در زندگی شخصی و کاری خود در موقعیت تصمیم‌گیری‌­های اقتصادی قرار گرفته‌ایم. انتخاب منزل، اتومبیل، کار و حتی تفریحات و اتفاقات روزمره دیگری که هر کدام به نوعی ذهن مارا درگیر یک تحلیل هزینه منفعت می‌نماید. اما براستی چه چیزی قدرت استنباط و انتخاب در این گزینه‌های اقتصادی را به ما می‌­دهد؟ پاسخ خیلی ساده است، علم سرمایه‌گذاری است که توان انتخاب را به ما داده و مارا قادر به انتخاب و تصمیم‌گیری می‌نماید.

داستان مدیریت مالی به زبان ساده (مدیریت سرمایه‌گذاری) | گروه مالی شریف

مدیریت سرمایه‌گذاری چیست؟

یک مثال خیلی ساده اما ملموس برای بیان مفهوم مدیریت سرمایه‌گذاری کافی است. “شما بخشی از درآمد خود را پس‌انداز نموده و اکنون به دنبال آن هستید که پیرامون آن تصمیم‌گیری کنید. یک دل می‌گوید با آن خودروی خود را ارتقا دهید، آن یکی دل می­‌گوید دلتان یک مسافرت حسابی می­‌خواهد و با آن پول به مسافرت بروید.

اما از سویی یکی از دوستانتان به شما می‌­گوید که بهتر است این پس‌انداز خود را در کاری صرف کنید که برای شما بازدهی مناسبی را ایجاد نموده و شما را قادر سازد سال آینده خودروی به مراتب بهتری بخرید و یا سفر مجلل‌تری را تجربه کنید. پیشنهاد منطقی به نظر می‌­آید. پس تصمیم می‌­گیرید بجای مصرف پس‌انداز خود، آن را به تعویق انداخته و سال آینده توان مصرف خود را افزایش دهید”. این تعریف کلاسیک سرمایه‌گذاری است: به تعویق انداختن مصرف امروز به امید افزایش توان مصرف خود در آینده.

این افزایش توان مصرف در تقابل با “تورم” و از طریق” بازدهی” بدست می‌­آید. یعنی تورم در طول زمان از قدرت پول می‌­کاهد و بازدهی بر قدرت آن می‌­افزاید. اگر زور بازدهی بر تورم چربید، توان مصرف شما در آینده افزایش پیدا کرده و شما می‌­توانید خودروی بهتر و یا سفر مجلل‌تر را عملی سازید. اکنون سوال بعدی در ذهنتان ایجاد می‌­گردد؟ این پول را در چه گزینه‌ای سرمایه‌گذاری نمایم؟

مفهوم ریسک و بازده

افراد از نظر میزان تحمل ریسک در زندگی و کار به سه گروه تقسیم می‌­شوند: افراد ریسک‌گریز، افراد ریسک‌پذیر و افرادی که نسبت به ریسک بی‌تفاوتند. زیبایی اقتصاد پویا نیز در همین تفاوت‌­ها است. عده­‌ای برای پذیرش ریسک بیشتر، بازده به مراتب بیشتری مطالبه می‌­کنند. اما آنچه در همه این نگرش‌­ها وجود دارد، تناسب ریسک و بازده مورد انتظار است. هرچه ریسک بیشتری را تحمل کنیم، انتظار بازدهی بیشتری هم خواهیم داشت. اما گاهی آنچه نصیبمان می‌­شود با آنچه انتظار داشتیم متفاوت است و این همان ریسک است که در هفته قبل بدان پرداختیم. اما همه افراد در اقتصاد یک ویژگی ثابت را دارند: “از زیان گریزانند”.

گزینه‌­های سرمایه‌گذاری

براساس طبقه‌بندی موسسه گزینه‌های سرمایه‌گذاری بر اساس ماهیت و میزان ریسک به طبقات زیر تقسیم می‌شود:

سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت شامل: انواع سپرده‌گذاری در بانک‌­ها، انواع اوراق مشارکت، صکوک و اوراق خزانه دولتی. این سرمایه‌گذاری‌­ها دارای ریسک کم و گاهی بدون ریسک بوده و برای افرادی با میزان ریسک‌پذیری کم مناسب است.

سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌­ها شامل: سهام شرکت­‌های سهامی عام پذیرفته شده در بورس و فرابورس، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌­های غیربورسی و دانش‌بنیان. میزان ریسک در این نوع سرمایه‌گذاری بر اساس ماهیت فعالیت شرکت‌­ها متفاوت و بالاتر بوده و در واقع با سرمایه‌گذاری در آن، شما مالک بخشی از سهام شرکت خواهید بود. احتمال عدم وجود بازدهی و یا حتی بازدهی منفی نیز وجود دارد.

سرمایه‌گذاری‌­های جایگزین شامل: صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و با درآمد ثابت، مسکن، سکه و طلا، ارز و کالا. این سرمایه‌گذاری‌­ها به طور معمول ریسک متوسطی دارند و البته بسته به نوع آن سطح ریسک متفاوت است.

سرمایه‌گذاری مناسب کدام است؟

پاسخ این سوال ارتباط مستقیم به میزان ریسک‌پذیری شما در وهله اول دارد. شما می‌­توانید از طریق شرکت‌­های فعال در بازار سرمایه با تکمیل پرسشنامه سنجش ریسک، میزان ریسک خود را بسنجید. عوامل دیگری که در انتخاب گزینه سرمایه‌گذاری شما موثراند عبارتست از:

  • مبلغ سرمایه‌گذاری اولیه
  • افق سرمایه‌گذاری و مدت زمان آن
  • نحوه دریافت بازدهی (ماهانه، فصلی و یا در سررسید)
  • علایق سرمایه‌گذاری فردی
  • میزان دانش و تخصص در گزینه سرمایه‌گذاری

به مثال ابتدای مقاله بازمی‌گردیم. قرار شد بجای خرید خودرو یا یک سفر تفریحی، مبلغ پس‌انداز خود را سرمایه‌گذاری نماییم. یکی از مواردی که در یک سرمایه‌گذاری موفق اهمیت دارد، میزان جذابیت گزینه‌های سرمایه‌گذاری است. در شرایط رونق بازارهای سرمایه‌گذاری، انتخاب کمی آسان‌­تر است. مهم این است که گزینه سرمایه‌گذاری خود را متناسب با گزینه‌های موجود و ویژگی‌­های رفتاری و اقتصادی خود تنظیم نموده و اقدام نمایید. مشورت با افرادی که در این زمینه تخصص دارند به خصوص در شرایط رکود بازارها اهمیت دوچندان دارد.

سنجش بازدهی سرمایه‌گذاری

به منظور بررسی دقیق بازدهی سرمایه‌گذاری از نسبت بازدهی سرمایه‌­گذاری (ROI) استفاده می‌­نماییم. در این نسبت مبلغ بازدهی در صورت کسر و مبلغ سرمایه‌گذاری خودمان در مخرج کسر ارائه می‌­شود. اگر از سرمایه دیگران همچون بانک استفاده نموده‌­ایم، هزینه مالی این مبلغ از بازدهی کسر شده و مخرج تنها سرمایه خودمان را شامل می‌­شود؛ نه کل سرمایه‌گذاری.

 

 

فراموش نکنیم که همه ما در معرض رفتارهای احساسی و تحلیل نشده اقتصادی هستیم. همه ما از زیان گریزان هستیم و اگر در تصمیمی اقتصادی دچار زیان شویم، برای ما بسیار نامطلوب است. بنابراین سنجیده، با دانش، همراه با تحلیل و مشاوره، اقدام به انجام سرمایه‌گذاری نمایید. اگر چنین تصمیمی ندارید توصیه می‌­کنم همین امروز، یا همان خودروی خود را ارتقا دهید و یا به سفر تفریحی بروید، زیرا امکان دارد در نتیجه یک تصمیم نادرست و احساسی همین فرصت‌­های جاری را هم از دست بدهید. پربازده باشید.

نویسنده: محمدمهدی سمواتی (مدرس گروه مالی شریف)

, , , , , , , , , , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
تحلیل تکنیکال جواب می‌دهد یا نه؟
نوشتهٔ بعدی
داستان مدیریت مالی به زبان ساده (آشنایی با صورتهای مالی)

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست