تحلیل به سبک پرایس اکشن

تحلیل به سبک پرایس اکشن

تحلیل به سبک پرایس اکشن یکی از انواع تحلیل‌هایی هست که به منظور تحلیل بازار­های مالی و پیش‌بینی آنچه قرار است در آن­ها رخ دهد استفاده می‌شود. برای تحلیل وضعیت بازارهای مالی و انجام فرآیند معامله‌گری در این بازارها به طور کلی دو روش تحلیلی وجود دارد که شما می‌توانید از هرکدام از آنها و یا از هردوی آنها با هم استفاده کنید، روش فاندامنتال (تحلیل بنیادی) و روش تحلیل تکنیکال.

در روش فاندمنتال (تحلیل بنیادی) اعتقاد بر این است که ارزش یا همان قیمت هر سهم می‌تواند با استفاده از داده‌های گزارش شده در اطلاعیه‌ها و صورت‌های مالی آن شرکت تعیین شود. معامله‌گرانی از این نوع تحلیل برای انجام معاملات خود بهره می‌برند از شاخص‌هایی مانند وضعیت کلی اقتصاد و تحلیل بخش‌های معینی از بازار استفاده می‌کنند. آنها سود شرکت، پیش‌بینی‌ها، دارایی‌ها و بدهی‌ها را برسی می‌کنند. آنها همچنین در مورد مدیریت شرکت نیز مطالعاتی را انجام می‌دهند.

در روش تکنیکال اعتقاد بر این است که درحال حاضر عوامل فاندمنتال در قیمت‌ها تاثیر خود را گذاشته‌اند، تحلیلگرانی که از تکنیکال استفاده می‌کنند از چارت و نمودار قیمت برای پیش‌بینی آینده قیمت کمک می‌گیرند. هرکدام از این روش‌ها دارای ویژگی خاص خود هستند که البته نمی‌توان گفت که خالی از اشکال هستند. معامله‌گران در بازارهای مالی همگی به طور یکسان و عادلانه به اطلاعات دسترسی ندارند و ممکن است بسته به حجم معاملاتی که انجام می‌دهند هزینه ایجاد دسترسی به این اطلاعات اصلا برای آنها به صرفه نباشد.

در چنین شرایطی، معامله‌گرانی که به هر دلیلی نمی‌توانند به اطلاعات به روز و کامل از شرکت‌ها دسترسی داشته باشند باید کمی در سبک تحلیلگری خود تغییر ایجاد کنند و ابزارهای تحلیلی خود را گسترش دهند، از این ابزارها و سبک‌های تحلیلگری می‌توان به سبک پرایس اکشن و تحلیل بر مبنای حجم و قیمت اشاره نمود.

از جمله مواردی که اهمیت استفاده از سبک پرایش اکشن در تحلیل بازارهای مالی را نشان می‌دهد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • معامله‌گران خرد دسترسی به اطلاعات کلیدی و مهمی که بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اختیار دارند را نداشته و عملاً آنها بعد از بانک‌ها و صندوق‌ها و پس از درج اطلاعیه‌های شرکتی به این اطلاعات مهم دسترسی پیدا می‌کنند که این موضوع معامله‌گران خرد را در موقعیت ضعیف‌تری قرار می‌دهد. اما سبک پرایس اکشن به دلیل تفاوت در نوع تحلیل‌ها عدم دسترسی به این اطلاعات محسوس نخواهد بود. در اینجا منظور از معامله‌گران خرد، معامله‌گران حقیقی است که حجم معاملات و میزان سرمایه‌گذاری آن­ها در بازارهای مالی در مقایسه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری و معامله‌گران حقوقی بازار، کمتر به حساب می‌آید.
  • همیشه نمودارهای مالی بیشتری وجود دارند که شما می‌توانید با تحلیل آنها اطلاعات کسب کنید. بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، کارشناسان و تحلیلگرانی دارند که به آن­ها برای انجام این امر کمک می‌کنند و این چیزی است که معامله‌گران خرد از آن بی‌بهره‌اند.
  • یکی از اصلی‌ترین ابزارهایی که تحلیل­گران سبک پرایس اکشن از آن برای تحلیل قیمت‌های آینده استفاده می‌کند مبحث محورهای مقاومت و حمایت می‌باشد. این محورها در واقع مناطقی هستند که قیمت‌ها درگذشته به آن محدوده واکنش نشان داده‌اند و به همین دلیل نقاط مهم برای آینده به حساب می‌آیند. اینکه همه درصد بسیار بالایی از معامله‌گران در بازارهای مالی همگی براساس این نکات و محدوده‌ها تصمیم می‌گیرند باعث می‌شود تا از اطلاعات به دست آمده بتوان برای پیش‌بینی آینده قیمتی سهم یا کالا و … استفاده کرد.

فرض کنید که شما سهمی را به قیمت ۱ هزار تومان خریداری می‌کنید و قیمت آن به ۱۰ هزار تومان می‌رسد سپس متوجه می‌شوید که سایر معامله‌گران در قیمت ۵ یا ۶ هزار تومان و یا حتی در قیمت ۹ هزار تومان در طول روند افزایشی این سهم را خریداری می‌کنند و سپس در یک فرآیند نزولی و کاهشی و یا با یک سقوط قیمت آن سهم به ۲ هزار تومان کاهش می‌یابد و مجددا بعد از گذشت زمان قیمت سهم دوباره شروع به افزایش می‌کند.

به نظر شما بعد از این فرآیند نزولی و سقوط، زمانی که قیمت سهم دوباره روند افزایشی می‌گیرد چه اتفاقی می‌افتد؟ افراد شروع به فروش می‌کنند چرا که قیمت سهم قبلا هم به این قیمت رسیده بوده و خریداران ریسک این موضوع را که این سهم را نگه دارند نمی‌­پذیرند. شما هم بخشی از سهم‌های خود را می‌فروشید. به این اعداد و مناطقی که سهم به آنها واکنش نشان داده است حمایت و مقاومت می‌گوییم و اگر در فرآیندهای صعود یا نزول قیمتی سهم واکنش‌های قیمیت در مناطق مختلف و حجم‌های معاملاتی تغییرات زیادی داشته باشند سرنخ‌های زیادی را برای پیش‌بینی آینده به ما می‌دهند.

برای مثال در نمودار زیر قیمت تغییرات جفت ارز یورو به دلار آمریکا را مشاهده می‌کنیم:

در این تصویر افزایش قیمت را مشاهده می‌کنیم و بعد از آن کاهش قیمت را هم می‌بینیم. مشاهده می‌کنیم که قیمت بعد از ورود به یک ناحیه، عقب‌نشینی می‌کند به این دلیل که فروشندگان اقدام به فروش دارایی‌های خود می‌نمایند. به این ناحیه، ناحیه مقاومت گفته می‌شود. در زمان ریزش هیچ اطمینانی از این که قیمت، ریزش بیشتری داشته باشد وجود ندارد و این یعنی فروشندگان بیشتری در این ناحیه قیمتی وجود دارد.

و در این نقطه می‌بیند که خریداران جلو آمده و شروع به خرید می‌کنند. به این ناحیه حمایت گفته می‌شود. زمانی که بازار ریزش می‌کند خریداران ارزش را پیدا کرده و وارد خرید می‌شوند چرا که فکر می‌کنند قیمت دوباره افزایش پیدا خواهد کرد و منتظر افزایش آن می‌نشینند.

این نمودار پوند به دلار می‌باشد. می‌بیند که قیمت افزایش پیدا می‌کنند و فروشندگان وارد می‌شوند. زمانی که قیمت به همان نواحی می‌رسد بازار دوباره به همان شکل رفتار می‌کند و این­گونه مقاومت مشخص می‌شود.

اما چه می‌شود اگر بازار کلا یک سقوط را تجربه کند یعنی به نقطه‌ای که در ابتدا از آنجا رشد کرده بود برود؟ بازار یک حمایت جدید پیدا می‌کند و قیمت‌ها دوباره افزایش پیدا خواهد کرد. راه‌های زیادی وجود دارد که تحلیل­گران سبک پرایس اکشن بازار را تحلیل می‌کنند و مقاومت و حمایت از اصلی‌ترین مولفه‌های تحلیل به سبک پرایس اکشن می‌باشد. نمودار پیش­روی شما به شما دروغ نمی‌گوید و همیشه نواحی را به شما نشان می‌دهد که قسمت اعظمی از خریدها و فروش‌ها درآن انجام می‌شود.

معامله‌گران سبک پرایس اکشن از این اطلاعات به راحتی می‌توانند استفاده کنند به این دلیل که بازار به واسطه افراد و احساسات هدایت می‌شود.

معمولا مردم می‌گویند که این اتفاق هردفعه نمی‌افتد. در جواب باید گفت البته که همیشه این اتفاق نمی‌افتد چرا که این موضوع به ارزش کلی بازار در زمان معین بستگی دارد. معمولا معامله‌گران سبک پرایس اکشن از ابزارهای زیادی برای پیش‌بینی زمان خرید و فروش خود استفاده می‌کنند. کندل‌ها هم می‌توانند سرنخ‌های زیادی برای پیدا کردن نقاط خرید به معامله‌گران بدهند. اگر ما از این مفهوم ساده استفاده کنیم که تعداد خریدار بیشتر به معنی خرید بیشتر و تعداد فروش بیشتر به معنی تعداد فروشنده بیشتر است آیا این کمکی می‌کند؟ برای بررسی این موضوع نگاهی به نمودار یورو به دلار می‌اندازیم.

کندل‌های قرمز نشانگر زمانی است که بازار افت قیمت را تجربه می‌کند. هرچه کندل قرمز برزگ­تر باشد، افت قیمت بیشتری را تجربه می‌کند. در این جا دو کندل با سقف حداکثری بزرگ را می‌بینیم که به معنای وارد شدن فروشنده‌ها به سطح مقاومت است و نتیجه آن کاهش قیمت می‌باشد. به عنوان یک معامله‌گر با سبک پرایس اکشن  باید بدانیم که اگر در مرحله جلوتر، قیمت سقف بعدی را نزند این می‌تواند نشانه ریزش باشد.

دوره آموزشی تحلیل بازارهای مالی با تکنیک پرایس اکشن

همراه با ارائه مثال‌های کاربردی از بازار رمزارزها
, , , , ,
نوشتهٔ پیشین
پیشنویس طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار
نوشتهٔ بعدی
آموزش ضمن خدمت چه تأثیری بر تداوم رشد اقتصادی دارد؟

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست