بازار رمزارزها چگونه کار می‌کند؟

بازار رمزارزها چگونه کار می‌کند؟

بازار رمزارزها به صورت غیرمتمرکز عمل می‌کنند، یعنی توسط یک نهاد مرکزی مثل دولت صادر یا پشتیبانی نمی‌شوند. در عوض، این بازارها بر روی شبکه‌ای از کامپیوترها اجرا می‌شوند. با این حال، ارزهای دیجیتال را می‌توان از طریق صرافی‌ها خرید و فروش کرد و در «کیف پول‌ها» ذخیره نمود.

برخلاف ارزهای سنتی، رمزارزها فقط به عنوان یک رکورد دیجیتالی مشترک از مالکیت وجود دارند که روی بلاکچین ذخیره شده است. وقتی یک کاربر می‌خواهد واحدهای رمزارز را به کاربر دیگری ارسال کند، آن را به کیف پول دیجیتال آن کاربر می‌فرستد. این تراکنش تا زمانی که از طریق فرآیندی به نام استخراج تأیید و به بلاکچین اضافه نشود، نهایی محسوب نمی‌شود. این همچنین روشی است که معمولاً توکن‌های جدید رمزارز ایجاد می‌شوند.

بلاکچین چیست؟

بلاکچین یک دفتر دیجیتالی مشترک از داده‌های ثبت شده است. برای رمزارز، این دفتر شامل تاریخچه تراکنش‌ها برای هر واحد از رمزارزها است که نشان می‌دهد مالکیت آن در طول زمان چگونه تغییر کرده است. بلاکچین با ثبت تراکنش‌ها در «بلوک‌ها» کار می‌کند و بلوک‌های جدید به ابتدای زنجیره اضافه می‌شوند.

تکنولوژی بلاکچین دارای ویژگی‌های امنیتی منحصر به فردی است که فایل‌های کامپیوتری معمولی ندارند.

اجماع شبکه

یک فایل بلاکچین همیشه روی چندین کامپیوتر در سراسر شبکه ذخیره می‌شود، نه در یک مکان واحد، و معمولاً توسط همه افراد در شبکه قابل خواندن است. این ویژگی باعث می‌شود که هم شفاف باشد و هم تغییر آن بسیار سخت شود، زیرا هیچ نقطه ضعفی که به هک، خطای انسانی یا خطای نرم‌افزاری آسیب‌پذیر باشد، وجود ندارد.

رمزنگاری

بلوک‌ها توسط کدهای رمزنگاری به هم متصل می‌شوند که ترکیبی از ریاضیات پیچیده و علوم کامپیوتر است. هرگونه تلاش برای تغییر داده‌ها، لینک‌های رمزنگاری بین بلوک‌ها را مختل می‌کند و به سرعت توسط کامپیوترهای شبکه به عنوان تقلب شناسایی می‌شود.

استخراج رمزارزها چگونه صورت می‌پذیرد؟

استخراج رمزارزها فرآیندی است که در آن تراکنش‌های اخیر رمزارز مشخص بررسی و بلوک‌های جدید به بلاکچین اضافه می‌شوند.

بررسی تراکنش‌ها

کامپیوترهای ماینینگ تراکنش‌های معلق را از یک استخر انتخاب کرده و بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند که فرستنده دارای وجوه کافی برای انجام تراکنش است.

این شامل بررسی جزئیات تراکنش با تاریخچه تراکنش‌های ذخیره شده در بلاکچین است. یک بررسی دوم تأیید می‌کند که فرستنده با استفاده از کلید خصوصی خود، انتقال وجوه را مجاز کرده است.

ایجاد یک بلوک جدید

کامپیوترهای ماینینگ تراکنش‌های معتبر را در یک بلوک جدید جمع‌آوری کرده و سعی می‌کنند با یافتن راه حلی برای یک الگوریتم پیچیده، لینک رمزنگاری به بلوک قبلی را ایجاد کنند. وقتی یک کامپیوتر موفق به ایجاد لینک می‌شود، بلوک را به نسخه خود از فایل بلاکچین اضافه کرده و به‌روزرسانی را در سراسر شبکه پخش می‌کند.

بازارهای رمزارزها چگونه حرکت می‌کنند؟ بازارهای رمزارزها بر اساس عرضه و تقاضا حرکت می‌کنند. با این حال، به دلیل غیرمتمرکز بودن، این بازارها عموماً از بسیاری از نگرانی‌های اقتصادی و سیاسی که بر ارزهای سنتی تأثیر می‌گذارند، دور می‌مانند. هرچند هنوز عدم قطعیت‌های زیادی در مورد بازار رمزارزها وجود دارد، عوامل زیر می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر قیمت‌های آن‌ها داشته باشند:

  1. عرضه: تعداد کل سکه‌ها و نرخ انتشار، تخریب یا گم شدن آن‌ها
  2. سرمایه‌گذاری بازار: ارزش کل سکه‌های موجود و نحوه برداشت کاربران از توسعه آن
  3. رسانه‌ها: نحوه نمایش ارز دیجیتال در رسانه‌ها و میزان پوشش آن
  4. ادغام: میزان ادغام آسان ارز دیجیتال در زیرساخت‌های موجود مانند سیستم‌های پرداخت الکترونیکی
  5. رویدادهای کلیدی: رویدادهای مهمی مانند به‌روزرسانی‌های مقرراتی، نقض‌های امنیتی و مشکلات اقتصادی

معاملات در بازار رمزارزها چگونه کار می‌کنند؟

با  IGمی‌توانید ارزهای دیجیتال را از طریق یک حساب CFD معامله کنید – محصولات مشتقه که به شما امکان می‌دهند بر اساس افزایش یا کاهش ارزش رمزارز انتخابی خود، سفته‌بازی کنید. قیمت‌ها به ارزهای سنتی مانند دلار آمریکا نقل می‌شوند و شما هرگز مالکیت واقعی رمزارز را به دست نمی‌آورید.CFDها محصولات اهرمی هستند، به این معنی که می‌توانید با کسری از ارزش کامل معامله، یک موقعیت باز کنید. اگرچه محصولات اهرمی می‌توانند سود شما را بزرگ‌تر کنند، اما در صورتی که بازار علیه شما حرکت کند، می‌توانند زیان‌ها را نیز بزرگ‌تر کنند.

اسپرد در معاملات ارزهای دیجیتال چیست؟

اسپرد تفاوت بین قیمت خرید و فروش نقل شده برای یک رمزارز است. مانند بسیاری از بازارهای مالی، زمانی که در بازار رمزارزها یک موقعیت باز می‌کنید، با دو قیمت مواجه می‌شوید. اگر می‌خواهید یک موقعیت خرید باز کنید، به قیمت خرید معامله می‌کنید که کمی بالاتر از قیمت بازار است. اگر می‌خواهید یک موقعیت فروش باز کنید، به قیمت فروش معامله می‌کنید که کمی پایین‌تر از قیمت بازار است.

لات در معاملات رمزارز چیست؟

ارزهای دیجیتال اغلب در لات‌ها معامله می‌شوند دسته‌های توکن‌های ارز دیجیتال که برای استاندارد کردن اندازه معاملات استفاده می‌شوند. از آنجایی که ارزهای دیجیتال بسیار نوسانی هستند، لات‌ها معمولاً بسیار کوچک هستند: اکثر آن‌ها فقط یک واحد از ارز دیجیتال پایه هستند. با این حال، برخی از ارزهای دیجیتال در لات‌های بزرگ‌تر معامله می‌شوند.

اهرم در بازار رمزارزها چیست؟

اهرم به معنای به دست آوردن معرضیت به مقادیر زیادی رمزارز بدون نیاز به پرداخت کامل ارزش معامله در ابتدا است. به جای آن، شما یک سپرده کوچک به نام مارجین قرار می‌دهید. هنگامی که یک موقعیت اهرمی را می‌بندید، سود یا زیان شما بر اساس اندازه کامل معامله محاسبه می‌شود.

امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد، از همراهی شما سپاسگزاریم.

معامله‌گری و سرمایه‌گذاری در بازار رمزارز (مقدماتی و پیشرفته)

برای کسب اطلاع از محتوا و نیز چگونگی ثبت‌نام روی عنوان دوره کلیک کنید.

, , , ,
نوشتهٔ پیشین
مطالعه منابع CFA
نوشتهٔ بعدی
طراحی داشبورد اکسل

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست