پنج کتاب مفید در حوزه آموزش سواد مالی نوجوانان

پنج کتاب مفید در حوزه آموزش سواد مالی نوجوانان

در دنیای پرتلاطم و اقتصاد پرنوسان امروز، ارتقای سواد مالی نوجوانان یکی از ضرورت‌های مهم است. موضوعی که می‌تواند نقش به سزایی در آینده شغلی و مالی آنها داشته باشد. با توجه به شرایط اقتصادی کشور اکنون دیگر کسب مهارتهای مالی برای نوجوانان فراتر از یک نیاز معمولی بوده و تبدیل به یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر و مهم شده است. در این راستا گروه مالی شریف در نظر دارد به گسترش دانش مالی بین این قشر از جامعه بپردازد.

پیش به سوی پول Heads Up Money

نوجوانان سوالات زیادی را درباره نحوه کارکرد امور مالی، سواد مالی و قوانینی که در آن وجود دارد دارند. هدف این کتاب پاسخ دادن به تمام این سوالات مرتبط با سواد مالی نوجوانان است، از جمله اینکه اگر بانک پول بیشتری چاپ کند چه اتفاقی می‌افتد یا اینکه آیا ثروتمند بودن واقعا شما را خوشحال می‌کند؟ این کتاب که برای سنین ۵ تا ۱۲ سال در نظر گرفته شده است، به موضوعات مالی و اقتصادی بسیار جذابی می‌پردازد، از مفاهیم ساده‌ای مثل عرضه و تقاضا گرفته تا مباحث پیچیده‌تر مثل سرمایه‌گذاری و روندهای بازار.

خواندن این کتاب به هر نوجوانی که می‌خواهد فعالیت در بازارهای پول و سرمایه را به صورت حرفه‌ای آغاز کند و سواد مالی شخصی خود را ارتقا دهد و همچنین به تمام والدینی که نسبت به برنامه‌ریزی برای آینده مالی فرزند خود و ارتقا سواد مالی نوجوانان علاقه‌مند هستند پیشنهاد می‌شود.

اگر یک میلیون درآمد داشته باشید

«اگر یک میلیون درآوردی» نوشته دیوید ام. شوارتز و تصویرسازی شده توسط استیون کلوگ، اصول اولیه پول، کسب درآمد، سرمایه‌گذاری و حتی کسب سود را از طریق شعبده باز بازیگوشی به نام مارولوسیمو جادوگر ریاضی توضیح می‌دهد. این کتاب یک منبع خوب برای آموزش سواد مالی نوجوانان است. شوارتز بیش از ۵۰ کتاب با هدف آموزش پول و ریاضی به بچه‌ها نوشته است. این عنوان که مناسب برای سنین ۴ تا ۸ سال است، اولین بار در سال ۱۹۸۹ منتشر شد و تاکنون ماندگار است.

کتاب همه چیز برای کودکان

این کتاب یکی دیگر از کتب مهم در حوزه سواد مالی نوجوانان است که توسط برت سمبر به اصول اولیه پول می‌پردازد، از نحوه ساخت اسکناس‌ها و سکه‌ها گرفته تا آنچه می‌توانند بخرند، تا نکاتی در مورد صنعت فین‌تک. «کتاب همه چیز برای بچه‌ها» که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، نه تنها به بچه‌ها می‌آموزد که چگونه پول را به دست آورند و پس‌انداز کنند، بلکه به آنها می‌آموزد چگونه سرمایه‌گذاری کنند. در واقع سواد مالی را از پایه به نوجوانان آموزش می‌دهد. این کتاب برای مطالعه‌کنندگان ۷ تا ۱۲ سال بسیار مناسب است.

چگونه ۱۰۰ دلار را به ۱۰۰۰۰۰۰ دلار تبدیل کنیم

بر اساس سه اصل کلیدی در مورد پول یعنی کسب درآمد، پس‌انداز کردن و سرمایه‌گذاری این کتاب برای بچه‌ها و خانواده‌هایی که می‌خواهند ذهنیت فرزاندان خود را برای کسب ثروت و یادگیری سواد مالی هموار کنند بسیار ایده‌آل است. این کتاب که در سال ۲۰۱۶ به چاپ رسیده مملو از توصیه‌های عملی در مورد اصول اولیه پول مانند یافتن شغل، راه‌اندازی یک کسب و کار، پس‌انداز، و طراحی برنامه سرمایه‌گذاری برای رسیدن به یک هدف بلندمدت است.

پول نینجا

این عنوان بخشی از مجموعه محبوب Ninja Life Hacks برای کودکان است تاکنون ۴۰ کتاب در این مجموعه تالیف شده که عمدتاً توسط مری نهین نوشته شده است. مانی نینجا پس از اینکه از او پرسیده شد که چگونه پول خود را خرج می‌کند، به خوانندگان در مورد سه مهارت اساسی خود در حوزه سواد مالی (پس‌انداز، اهدا و خرج کردن قدیمی) توضیح می‌دهد. اگرچه این کتاب در حوزه سواد مالی نوجوانان کاربرد دارد ولی باید توجه کرد که مخاطب اصلی آن سنین ۳ تا ۱۱ است.

, , ,
نوشتهٔ پیشین
شش نرم‌افزار کاربردی برای تقویت سواد مالی شخصی
نوشتهٔ بعدی
آشنایی با بازار فارکس

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست