سلسله مباحث “سواد مالی” (خوداشتغالی)

خوداشتغالی

سلسله مباحث “سواد مالی”

در این هفته، در خصوص خوداشتغالی صحبت خواهد شد.

خوداشتغالی چیست؟

بسیاری از افراد به جای رفتن به بازار کار، به دنبال رویاپردازی و ایجاد کسب و کار خود هستند. کارکردن برای خود، خوداشتغالی نامیده می‌شود. فردی که ریسک خوداشتغالی و مالکیت یک کسب و کار را می‌پذیرد، کارآفرین نامیده می‌شود. کسب و کارهای کوچک سهم زیادی در اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته دارند.

مزایای خود‌اشتغالی

مزیت عمده‌ی مالک بودن این است که درباره‌ی چگونگی اداره‌ی کسب و کار، خودتان تصمیم‌گیری می‌کنید. این امر شامل انتخاب محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنید، ساعت کار، انواع مشتریان هدف کسب و کار، و قیمت‌های در نظر گرفته شده می‌شود. مالکان کسب و کارهای کوچک همچنین تمام مزایای کسب و کار را برای خود حفظ می‌کنند. سود، میزان درآمد پس از کسر تمام هزینه‌ها است. هزینه‌ها شامل، تجهیزات، ملزومات، اثاثه، ماشین آلات، حقوق، اجاره، آب و برق و گاز می‌شود.

معایب خوداشتغالی

اگر کسب و کار سودآور نباشد، ورشکست می‌شود. عوامل بسیاری می‌توانند بر سود تاثیر بگذارند، که مواردی از قبیل کاهش در درآمد به دلیل اقتصاد ضعیف و از دست رفتن فروش از این دست می‌باشند. افزایش هزینه‌های اداره‌ی کسب و کار نیز سود را کاهش می‌دهند. اگر کسب و کار ورشکست شود، وجوه سرمایه‌گذاری شده در کسب و کار از بین می‌رود. بیشتر وجوه سرمایه‌گذاری شده در کسب و کارهای کوچک از محل دارایی‌های مالک یا اقوام و دوستان وی تأمین می‌شوند.

تقریباً مالک بیشتر کسب و کارهای کوچک، در سال‌های ابتدایی باید ساعت‌های طولانی کار کند و وظایف متعددی را انجام دهد تا کسب و کار برقرار بماند. به این دلیل که به دست آوردن پول کار سختی است، ممکن است مالکان نتوانند افرادی را استخدام کنند تا کارهای آنان را انجام دهند.

شروع کسب و کار

اگر مایل هستید کسب و کار خود را داشته باشید، توصیه می‌شود زمانی را برای آماده‌سازی خود برای این ماجراجویی تخصیص دهید. بسیاری از مالکان کسب و کارها به دنبال تحصیلات رسمی و/یا غیررسمی درباره‌ی چگونگی اداره‌ی کسب و کار پیش از شروع کار هستند. بعضی کارآفرینان ابتدا برای سایر کسب و کارها کار می‌کنند تا دانش و تجربیات مورد نیاز را کسب کنند.

اداره‌ی کل ثبت شرکت‌ها، اطلاعات مناسبی راجع به نحوه‌ی تأسیس و ثبت شرکت در اختیار شما قرار می‌دهد. در اطلاعات مربوط به ثبت شرکت‌ها، راهنمایی‌هایی در ارتباط با ثبت شرکت به عنوان تک‌مالکی (تحت مالکیت تنها یک فرد)، تضامنی (تحت مالکیت دو یا چند نفر)، یا شرکت سهامی (دارای ساختار سرمایه مبتنی بر سهام عادی) در اختیار شما قرار می‌دهد.

اگر ایده‌ی خوبی برای کسب و کار دارید، توصیه می‌شود تفکرات و طرح‌های خود را روی کاغذ بیاورید. در صورتی که ایده‌های خود را روی کاغذ بیاورید، طرح تجاری را تهیه کرده‌اید. طرح تجاری، مدرکی است که گام‌های مورد نیاز برای تاسیس و اداره‌ی کسب و کار را تشریح می‌کند. طرح تجاری نشان می‌دهد که تامین مالی کسب و کار شما توسط دولت یا بخش خصوصی از قبیل بانک‌ها، توجیه دارد. می‌توانید طرح‌های تجاری نمونه را در اینترنت جستجو و مشاهده کنید.

آیا کارآفرینی مناسب شما هست؟

چگونه می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا کارآفرینی تصمیم مناسبی برای شما است یا خیر؟ پاسخ‌های شما به سوالات زیر، ایده‌ی بهتری از این امر به شما می‌دهد که باید تأسیس کسب و کار جدید را دنبال کنید یا خیر.

  1. آیا مشتاق هستید؟ مالکان کسب و کار‌ها آنچه باید انجام شود را بدون یادآوری انجام می‌دهند. آنها از تصمیم‌گیری توسط خودشان لذت می‌برند.
  2. آیا افراد دیگر را دوست دارید؟ سازگاری با دیگران، شامل کارکنان و مشتریان، بسیار ضروری است.
  3. آیا یک رهبر هستید؟ کارآفرینان قادرند سایرین را وادار به دنباله‌روی از خود کنند.
  4. آیا مسئولیت‌پذیر هستید؟ کارآفرینان مسئولیت‌پذیر هستند و پیگیری می‌کنند.
  5. آیا سازمان‌یافته هستید؟ مالکان کسب و کارها باید طرح خوبی پیش از شروع کار داشته باشند.
  6. آیا سختکوش هستید؟ مالکان موفق به شکل عملی رهبری می‌کنند. آنها انتظار ندارند، دیگران کار‌هایی را انجام دهند که خودشان حاضر به انجام آنها نیستند.
  7. آیا به سادگی و سریعاً تصمیم‌گیری می‌کنید؟ گاهی باید بدون اطلاعات کامل تصمیم‌گیری شود.
  8. آیا قابل اعتماد هستید؟ سایر افراد باید بتوانند به شما اعتماد کنند تا روابط بلندمدتی ایجاد شود که به کسب و کار نفع برساند.
  9. آیا پیگیر هستید؟ مالکان کسب و کارها، حتی در شرایط سخت نیز پیگیر کار هستند. آنها پروژه‌ها را به سرانجام می‌رسانند و به دنبال بهانه نیستند.

آیا می‌توانید به درستی سوابق را نگهداری کنید؟ کارآفرینان باید هزینه‌ها و درآمدهای خود را ثبت کنند. آنها باید نسبت به سودآوری و تحلیل هزینه‌های کسب و کار آگاه باشند.

سلسله مطالب “سواد مالی” را در وبلاگ گروه مالی و مدیریت سرمایه‌گذاری شریف دنبال نمایید.

نویسنده: “شاهین احمدی” دانش‌آموخته دانشگاه علامه طباطبایی

, , , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
سلسله مباحث “سواد مالی” (راهکارهای عملی برای کاریابی)
نوشتهٔ بعدی
معاملات الگوریتمی، تهدیدها و فرصتها

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست