دوره تحلیلگری مالی (CFA) من

دوره تحلیلگری مالی (CFA) من

سابقه و زمینه

طی ۱۰ سال گذشته، میانگین نرخ قبولی برای سطوح ۱، ۲ و ۳ آزمون CFA، به‌ترتیب ۴۲٪ ، ۴۵٪ و ۵۴٪ بوده است. نرخ‌های قبولی تاریخی نشان می‌دهند که احتمال موفقیت یک داوطلب در هر سه سطح، حدود ۱۰% است، به این معنا که از هر ۱۰ نفر تنها ۱ نفر با دریافت مدرک سطح ۳، لقب تحلیلگر خبره را دریافت خواهد کرد. جالب‌ترین قسمت این است که در طول این ۱۰ سال این آمار چگونه برای سطوح ۲ و ۳ همچنان به‌ قوت خود باقی مانده است. مشاهدات اصلی و مهمی که از داده‌ها به‌دست آمدند نشان می‌دهند که اکثر داوطلبان در اولین تلاش خود از سطح ۱ بالاتر نمی‌روند.

من، رابرت آ. دامبا ، دورۀ CFA را خود را در ژانویۀ سال ۲۰۱۷، پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه کلگری در سال ۲۰۱۶ که مدرک لیسانس بازرگانیم در رشتۀ امور مالی را دریافت کردم، آغاز نمودم. پس از بیش‌از سه سال تلاش بی‌وقفه و کار سخت در متعادل‌سازی اولویت‌ها، توانستم در ژوئن ۲۰۱۹ در امتحان سطح ۳ قبول شوم. سپس، بعد از تکمیل و اتمام پیش‌نیاز تجربۀ کاری در ژانویۀ ۲۰۲۰، مدرک CFA به من اعطا شد. در انتهای این دوره، معتقدم که امتحان سطح ۳ یکی از بزرگ‌ترین و عالی‌ترین دستاوردهای من تا به امروز بوده است.

با ارائۀ سابقه مختصری درمورد ساعاتی که صرف مطالعه برای امتحان CFA کردم کارم را آغاز می‌کنم. سپس درمورد یکی از مهم‌ترین منابعی که به من در این دوره کمک کرد، مفصلاً صحبت می‌کنم، و درنهایت، با ذهنیت لازم برای پشت‌سر گذاشتن این سه سطح به شکلی موفقیت‌آمیز، کار را به اتمام خواهم رساند.

تعهد زمانی

به‌طورکلی، جدول زمانی من در این دوره به شرح زیر است: مطالعه برای سطح ۱ را در سال ۲۰۱۶ درحالی آغاز کردم که در قسمت اعتبارات یک شرکت فعال در صنعت برق در کانادا مشغول به کار شده بودم. در سال ۲۰۱۷ درحالی‌که در این مسئولیت درحال رشد بودم، آزمون سطح ۱ را دادم. در سال ۲۰۱۸ درحالی که به‌ترتیب روی امتحانات سطح ۲ و ۳ در سال‌‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ کار می‌کردم، به مسئولیت تحلیل و برنامه‌ریزی مالی/خزانه‌داری رسیدم.

من تقریباً ۵۰-۶۰ ساعت در هفته کار می‌کردم، درحالی‌که در برنامۀ CFA نیز حضور داشتم. بسیاری از مردم میزان ساعات توصیه‌شده برای گذراندن هر ۳ سطح را تقریباً ۳۰۰-۴۰۰ ساعت برای هر سطح برآورد می‌کنند، اما من به این مقدار اعتقاد ندارم. زمانی‌که به این برنامه متعهد شدم  و متوجه شدم چقدر برای انجامش آن باید از خودگذشتگی کنم، سریعاً دریافتم که قطعاً نمی‌خواهم بیش‌از سه سال زمان برای تکمیل و به اتمام رساندن این برنامه داشته باشم.

برای هر سطح حدود ۲۰ ساعت در هفته به مدت ۶ ماه مشغول مطالعه شدم تا آزمون هر سطح را بدهم، که حدوداً ۴۰۰-۵۰۰ ساعت به ازای هر سطح وقت صرف کرده‌ام. ممکن است در بررسی این موضوع، این ساعات بیش‌تر از زمان موردنیاز برای قبولی در آزمون بوده باشد. البته، پرداختن به هر امتحان و شرکت در آن و این‌که بابتش تلاش کردم و آن را قبول می‌شوم مرا دل‌گرم می‌کرد. این امر موجب کاهش استرس و اضطرابم می‌شد. هفته‌هایم مملو از کار و مطالعه شده بودند. در آن زمان در اوقات فراغت بسیار اندکی که داشتم، ورزش می‌کردم. در این مدت، برنامۀ ورزشم بسیار ساده بود تا برنامۀ مطالعاتی دقیق‌تری داشته باشم. تمرینات و ورزش‌هایم را به سه الی چهار روز در هفته کاهش دادم.

سایرین را تشوق می‌کنم که همیشه زمانی را برای داشتن نوعی فعالیت بدنی و فیزیکی در نظر بگیرند. از نظر من تمرین با وزنه راه فراری عالی از کار و مطالعه بود. ورزش کردن یکی از عوامل حواس‌پرتی من از نگرانی درمورد آزمون‎‌های CFA بود.

در مورد زندگی اجتماعیم، که بسیار رنج بردم. اساساً زندگی اجتماعی نداشتم. سعی می‌کردم حداقل یک شب در هفته را با دوستانم بگذرانم اما غالباً میسّر نمی‌شد. برخی از دوستانم من را درک می‌کردند و بعضی خیر. قصد دارم در پُست بعدی مفصلاً جزئیات بیش‌تری را در این مورد ارائه دهم اما همه را تشویق می‌کنم همیشه اطرافشان را از آدم‌هایی پُر کنند که باعث ایجاد انگیزه و تشویقشان در رشد زندگی حرفه‌ای و همچنین شخصی شوند. ماهیت و ذات رقابتی من همیشه رسیدن به یک تعادل مناسب را بریم دشوار می‌ساخت.

زمانی‌که ذهنم را روی چیزی متمرکز می‌کنم تقریباً ۱۰۰% خودم را وقفش می‌کنم و سایر موارد در زندگی را فدا می‌کنم.  به دیگران توصیه می‌کنم یک یا دو شب در هفته را جایی سپری کنند که زمانی را صرف خودشان کنند (من باشگاه ورزشی را برای این کار انتخاب کردم) یا زمانشان را با دوستانشان سپری کنند تا فکر خود را از این برنامه دور کنند. در پایان، کارهای بسیار مهم‌تری از CFA در زندگی وجود دارند.

پشتیبانی و تعاملات یا شبکه‎ سازی با همتایان در CFA

برقراری ارتباط با دیگران در برنامۀ CFA، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که ضمن انجام این برنامه انجام می‌دهید. چند همکار صمیمی داشتم که همین تجربه را داشتند و تقریباً روزانه درمورد موضوعات و استراتژی‌های مختلف مطالعه باهم صحبت می‌کردیم. مهم است در این برنامه احساس تنهایی نکنید. معتقدم تعامل با همتایان در طول این فرآیند برای موفقیت من در این برنامه حیاتی بود.

علاوه‌براین، برای برقراری تماس با همکارانی که مشغول مطالعه برای این امتحانات هستند، منابع دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید به آنها دسترسی پیدا کنید. یکی از منابع که از نظر من مهم بود، انجمن رِدیت  r/CFA بود. زمانی‌که در این برنامه بودم حدود ۲۰۰۰۰ نفر عضو داشت، که اکنون تقریباً به بیش‌از ۷۰۰۰۰ نفر رسیده است. دوست داشتم این‌طور فکر کنم که ۲۰۰۰۰ نفر مانند من در این آزمون شرکت داشتند و تقریباً همان چیزی را تجربه می‌کردند که من تجربه کردم، و این مورد همیشه در طول این دوره به من آرامش داد. این افراد نکات مختلف مطالعاتی را ارسال می‌کردند، منابع، سؤالات خاص و نکارت روزانه برای امتحان را پُست می‎کردند. ۲۰ دقیقه وقت صرف می‌کردم و در مسیر رفتن به محل کار در قطار این انجمن را زیر و رو می‌کردم. این مورد احتمالاً یکی از ارزشمندترین اوقاتی بود که در طی این سه سال در برنامه گذراندم. همه را به چک کردن این انجمن تشویق می‌کنم، حتی اگر تازه به رِدیت وارد شدند.

تأدیب نفس

سخت‌ترین بخش این برنامه تأدیب نفس است که در کل مراحل این مطالعه وجود دارد. ایجاد انگیره در خودتان مهم است. خودتان را وادار سازید برای امتحانی مطالعه کنید که ماه‌ها بعد پییشِ‌رو دارید و بسیار دشوار، اما ضروری است، اگر می‌خواهید از آزمون هر سه سطح موفق بیرون آیید، این‌ها را به گوش بگیرید. اگر مطالعه را به ماه آخر موکول کنید، آزمون را قبول نخواهید شد. ممکن است داستان‌های مسخره و دیوانه‌واری را بشنوید که اشخاص فقط ماه آخر مطالعه کردند اما تضمین می‌کنم این موارد بسیار نادر و کم هستند. این امتحان واقعاً درمورد تلاش، نظم و فداکاری و ازخودگذشتگی شخصی است.

درطول این فرآیند چیزهای زیادی درمورد خودم آموختم و یاد گرفتم چگونه می‌توانم به خودم سخت بگیرم و بسیار تلاش کنم. چه بسیار روزهایی که خسته از کار برمی‌گشتم، و انگیزۀ مطالعه نداشتم، ترجیح می‌دادم هرکاری بکنم جز مطالعه. این روزها،مهم‌ترین روزهایی بودند که مطالعه را ادامه دادم. بیش‌از آنچه فکرش را بکنید توانایی دارید. بزرگ‌ترین انگیزۀ من برای استقامت در سخت‌ترین روزها، هدفم در قبولی در هر سه آزمون با یک بار تلاش بود. برای ایجاد انگیزه در خود، تصور می‌کردم ۲۵۰ ساعت را صرف مطالعه کردم و در امتحان رد شدم، می‌توانستم ۱۰۰ ساعت دیگر مطالعه کنم و استرس ناشی از دوباره شرکت کردن در امتحان را از خودم دور کنم. این مورد به من کمک کرد تا بدن و ذهنم را در این برنامه به حد مجاز برسانم. دو هفته قبل از اینکه هر سطح را امتحان بدهید، به بیش‌ترین استقامات نیاز دارید. من حتی دو هفته قبل از امتحانات را مرخصی گرفتم و سر کار نرفتم تا وقتم را صرف موفقیتم کنم. ۱۴ ساعت در روز با حداقل تفریح و زمان برای ناهار و ورزش، مطالعه می‌کردم. احتمالاً فکر می‌کنید این امر مسخره و دیوانه‌وار است، اما اکنون که به گذشته می‌نگرم، می‌توانم به شما بگویم ارزشش را داشت. زمانی‌که نمرات را دریافت کنید، می‌خواهید بدانید بابتش بیش‌ترین تلاش را کرده‌اید. حتی اگر در امتحان قبول نشوید، با دانستن این که تا حد امکان تلاش کردید، احساس رضایت‌بخشی دارید و برای موفقیت در امتحانات آتی آماده خواهید بود.

نتیجه‌گیری

برنامۀ CFA یک روند سه ساله یا بیش‌تر و طاقت‌فرساست. البته، به‌نظر من، قطعاً ارزشش را دارد. دانشی که درطول این برنامه کسب می‌کنید بی‌همتاست، و معتقدم من را برای موفقیت در حرفۀ انتخابیم آماده کرد. برای یافتن یک جایگاه مناسب مالی در شرکت های معتبر بین المللی قطعا نیاز به دریافت این مدرک معتبر خواهید داشت. از مثبت‌ترین نتایج این برنامه از نظر من میزان یادگیری درمورد خودتان درطول فرآیند کسب این گواهینامه است. یادگیری در ایجاد تعادل در کار، مطالعه و فعالیت‌های فوق برنامه یکی از دروس ارزش‌مند برای من بعد از CFA بوده است. همچنین معتقدم این برنامه تأثیر مثبتی بر کیفیت کارم، مخصوصاً ازمنظر فنی، داشته است. دانش بسیار زیادی برای صحبت هوشمندانه درمورد موضوعات مختلف مالی کسب کردم که پیش از ثبت‌نام در این برنامه برایم راحت نبود. درنهایت، احساس موفقیت پس از اتمام چیزی که تقریباً ۱۵۰۰ ساعت از عمرتان را برایش صرف کردید، به‎‌شدت رضایت‌بخش است.

, , ,
نوشتهٔ پیشین
هجدهمین گزارش اجماع تحلیلگران
نوشتهٔ بعدی
تورم و زوال رشد

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست