چرا باید نرم افزار Power BI را یاد بگیرید؟

چرا باید نرم افزار Power BI را یاد بگیرید؟

اگر به یک حرفه در تجزیه و تحلیل داده علاقه‌مند هستید به یادگیری نرم افزار Power BI فکر کنید. در ادامه این مقاله به دلایل آن خواهیم پرداخت، اما ابتدا بیایید به این سوال پاسخ دهیم:

نرم افزار Power BI چیست؟

نرم افزار Power BI پلتفرم پیشرو در هوش تجاری است که بیش از ۱۱۵ میلیون کاربر دارد و این تعداد در حال افزایش است. این نرم افزار یکی از مهمترین برنامه‌ها در شرکت‌های سراسر جهان است. در سال ۲۰۲۰، بازار Power BI بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارزش داشت و انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۲۶ دو برابر شود. تقاضا برای نرم افزار Power BI بسیار زیاد است و همچنان در حال رشد است.

راز موفقیت نرم افزار Power BI چیست؟

امنیت بالا، یکپارچه‌سازی تکنولوژی‌های متعدد در یک مکان مناسب و سهولت در پیاده‌سازی و … این عوامل آن را برای بسیاری از شرکت‌ها به یک انتخاب بدیهی تبدیل کرده است.

به طور کلی، Power BI مجموعه‌ای از خدمات نرم‌افزاری، اپلیکیشن‌ها و کانکتورها است که با هم کار می‌کنند تا منابع داده‌ی نامرتبط شما را به بینش‌های همگرا، بصری و تعاملی تبدیل کنند. شما می‌توانید آن را به هر نوع منبع داده‌ای متصل کنید و بصری‌سازی‌های داده‌ی قدرتمندی ایجاد کنید.

اگر به وب‌سایت این نرم افزار نگاهی بیندازید، با این شعار روبرو می‌شوید “فاصله بین داده و تصمیم‌گیری را پر کنید.”

تصور کنید، به عنوان مثال، شما دارای حجم زیادی از داده‌های مربوط به عادات مصرفی مصرف‌کنندگان هستید. شما باید این داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنید تا الگوهای مفید را پیدا کنید و سپس آن داده‌ها را به یک گزارش تبدیل کنید که بخش محصول بتواند آن را بفهمد و برای زمان‌بندی عرضه محصولات مطالعه کند.

این دقیقا همان نوع وظیفه‌ای است که از نرم افزار Power BI برای آن استفاده می‌کنید و به همین دلیل مهارت‌های این برنامه برای تحلیلگران داده‌ی آینده‌دار، بسیار مهم است.

هنوز قانع نشده‌اید؟

بیایید بیشتر به این موضوع بپردازیم و دلایل استفاده از نرم افزار Power BI و اینکه چرا یادگیری آن ارزش وقت شما را دارد را بدانیم.

قدرت Power BI

نرم افزار Power BI در هسته خود، شامل سه فناوری اصلی است:

Power Pivot

یک فناوری مدل‌سازی داده که به شما اجازه می‌دهد مدل‌های داده ایجاد نموده، روابط بین داده‌ها را برقرار کنید و محاسبات انجام دهید. شما می‌توانید از Power Pivot برای کار با مجموعه داده‌های بزرگ، ایجاد روابط و انجام محاسبات، همه در یک مکان استفاده کنید.

Power Query

فناوری اتصال داده و آماده‌سازی داده مایکروسافت است که این امکان را به شما می‌دهد تا به داده‌ها از صدها منبع مختلف، از CSV تا پایگاه‌های داده SQL دسترسی پیدا کنید و آن داده‌ها را با نیازهای خود تطبیق دهید. برای استفاده از Power Query نیاز به هیچ کدی ندارید. این فناوری یک رابط کاربری شهودی و کاربرپسند ارائه می‌دهد.

Power View

این بخش به شما اجازه می‌دهد داده‌های خود را به صورت بصری شکل دهید و کاوش کنید. این یک فناوری بسیار قدرتمند برای بصری‌سازی داده است که به شما اجازه می‌دهد نمودارها، گراف‌ها، نقشه‌ها و بسیاری دیگر از انواع بصری‌سازی‌های داده را ایجاد کنید تا گزارش‌ها و داشبوردهای تعاملی و آسان برای فهم بسازید. شما می‌توانید از آن در Excel، SharePoint، SQL Server و Power BI استفاده کنید.

قدرت ترکیبی این سه فناوری، نرم افزار Power BI را به یک فروشگاه جامع برای بسیاری از وظایف تحلیل داده تبدیل می‌کند، زیرا می‌تواند داده‌ها را از تقریباً هر منبع یا منابعی که شرکت شما استفاده می‌کند، وارد کند. این نرم افزار به شما اجازه می‌دهد هر گونه پاکسازی، سازماندهی، تحول و محاسبات اضافی داده لازم را انجام دهید و سپس همه چیز را به نمودارها و سایر بصری‌سازی‌ها با سادگی کشیدن و رها کردن فرمت کنید.

همچنین می‌توانید همه این کارها را حتی زمانی که با مجموعه داده‌های بسیار بزرگ – صدها هزار ردیف، یا حتی بیشتر – کار می‌کنید، انجام دهید.

هرکسی می‌تواند آن را یاد بگیرد

نرم افزار Power BI بسیار قدرتمند است، اما اجازه ندهید که این شما را بترساند: منحنی یادگیری آن در واقع بسیار دوستانه است. مانند هر برنامه جدیدی، هنوز کمی زمان می‌برد تا آن را به‌طور کامل درک کنید – به همین دلیل است که دوره‌های پاور بی‌آی ما وجود دارند! اما اگر قبلاً تجربه‌ای با اکسل داشته باشید، پاور بی‌آی پس از یادگیری اصول اولیه، تفاوت چندانی نخواهد داشت.

در واقع، از برخی جهات، پاور بی‌آی حتی آسان‌تر از اکسل است. به عنوان مثال، پس از تسلط بر آن، ایجاد بصری‌سازی‌های پیچیده در پاور بی‌آی بسیار آسان است و می‌توانید این کار را بسیار سریع‌تر از اکسل انجام دهید.

اینجا در Dataquest، ما به شدت معتقدیم که هرکسی می‌تواند برنامه‌نویسی را یاد بگیرد و یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی مانند پایتون و R دنیای بی‌نهایتی از امکانات تحلیل داده‌ها را باز می‌کند. اما غیرقابل انکار است که با رابط کاربری بصری و رابط کشیدن و رها کردن، پاور بی‌آی احتمالاً زمان کمتری نسبت به یک زبان برنامه‌نویسی جدید برای تحلیلگران داده مشتاقی که هنوز تجربه برنامه‌نویسی ندارند، نیاز دارد.

(و اگر تجربه برنامه‌نویسی دارید، پاور بی‌آی در واقع می‌تواند کدهای سفارشی پایتون و R شما را ادغام کند و به شما امکان انجام کارهای بیشتری را بدهد!)

پاور بی آی یک مهارت پرتقاضا است

در حال حاضر شغل‌های بسیاری وجود دارند که متقاضیان با مهارت‌های نرم افزار Power BI را استخدام می‌کنند و می‌توانید این موضوع را به راحتی خودتان بررسی کنید: فقط عبارت “Power BI” را در یک سایت شغلی مانند LinkedIn Jobs جستجو کنید. به عنوان مثال، در حال حاضر LinkedIn تعداد ۱۸۷,۰۶۵ شغل را که شامل “Power BI” هستند، لیست کرده است.

این به این دلیل است که به لطف قدرت و یکپارچگی بی‌وقفه با استفاده از دیگر ابزارها و برنامه‌های حرفه‌ای مایکروسافت – که هزاران و هزاران شرکت از آن‌ها استفاده می‌کنند – پاور بی‌آی یک ابزار منطقی برای هر سازمانی است که به دنبال درک بهتر داده‌های خود است. و این روزها، تقریباً هر شرکتی فعالی این ویژگی را دارد.

اضافه کردن مهارت‌ها و پروژه‌های پاور بی‌آی به رزومه شما به کارفرمایان نشان می‌دهد که شما دارای مهارت‌های تحلیل داده‌ای هستید که آن‌ها نیاز دارند و شما از قبل با یک ابزار تحلیل آشنا هستید که می‌دانند با سایر ابزارها و پایگاه‌های داده‌ای که احتمالاً از آن‌ها استفاده می‌کنند، به خوبی یکپارچه می‌شود.

یادگیری پاور بی آی می‌تواند به شما کمک کند یک حرفه جدید را شروع کنید

همان‌طور که ذکر کردیم، پاور بی‌آی یک مهارت مهم برای تحلیلگران داده‌ است. به لطف منحنی یادگیری نسبتاً ملایم آن، برای تحلیلگران یک راه عالی برای ورود به صنعت است. اما چون بسیار قدرتمند است و می‌تواند پیچیدگی‌های زیادی را مدیریت کند، صرفاً یک ابزار “مبتدی” نیست. کارفرمایان می‌دانند که تحلیلگران با مهارت‌های پاور بی‌آی می‌توانند حتی وظایف تحلیل پیشرفته را نیز انجام دهند.

همچنین باید اشاره کرد که بسیاری از کارفرمایان نیاز به تحلیلگرانی با مهارت‌های پاور بی‌آی دارند زیرا آن‌ها قبلاً به شدت در اکوسیستم مایکروسافت سرمایه‌گذاری کرده‌اند و هیچ رویکرد دیگری به تحلیل داده‌ها به اندازه پاور بی‌آی در آن زمینه به‌طور بی‌نقص کار نمی‌کند.

حتی زمانی که شما مهارت‌های پیشرفته برنامه‌نویسی دارید، ممکن است متوجه شوید که کارفرمایان بالقوه بیشتر به مهارت‌های نرم افزار Power BI شما علاقه‌مند هستند، زیرا آن‌ها می‌دانند که این مهارت‌ها به شما امکان می‌دهد به راحتی گزارش‌ها، داشبوردها و برنامه‌هایی تولید کنید که هر کسی در شرکت به راحتی بتواند از آن‌ها استفاده کند و پاور بی‌آی یک مهارت ارزشمند در مسیرهای شغلی بسیاری دیگر نیز هست.

با مرور لیست‌های شغلی که به پاور بی‌آی اشاره می‌کنند، عناوین شغلی مانند “تحلیلگر داده Power BI” را مشاهده خواهید کرد، اما همچنین عناوینی مانند این‌ها را نیز خواهید دید:

  • متخصص بازاریابی
  • هماهنگ‌کننده داده
  • مدیر پروژه
  • حلیلگر تجربه مشتری (CX Analyst
  • مدیر سیستم
  • توسعه‌دهنده هوش تجاری (BI Developer)
  • تحلیلگر بیوانفورماتیک
  • تحلیلگر عملکرد
  • مهندس پروژه

نرم افزار Power BI تجزیه و تحلیل داده را آسان‌تر می‌کند

در سیاق کسب و کار، تجزیه و تحلیل داده‌های شما تنها در صورت قابل فهم بودن به اندازه‌ای که بتواند تصمیم‌گیری‌ها را تحت تأثیر قرار دهد، ارزشمند است و از آنجایی که انسان‌ها عادت به استخراج الگوها از صفحات گسترده با هزاران یا میلیون‌ها ردیف ندارند، این به طور کلی به معنای نیاز به بصری‌سازی این داده‌ها است و در حالی که روش‌های زیادی برای بصری‌سازی داده وجود دارد، اما کمترین آن‌ها به سادگی رابط ساخت نمودار به روش کشیدن و رها کردن پاور بی‌آی است. پس از آنکه داده‌های شما تمیز شده و برای تحلیل آماده شده‌اند، می‌توانید از پاور بی‌آی برای ایجاد بصری‌سازی‌های زیبا و تعاملی استفاده کنید که به سرعت معانی مفیدی را باز می‌کنند، به طور واقعی در چند ثانیه.

نرم افزار Power BI قادر به کنترل داده‌های بزرگ است

اگر تا کنون سعی کرده‌اید یک صفحه‌کار با صدها هزار ردیف در اکسل باز کنید و سپس برخی محاسبات را با آن انجام دهید، احتمالاً می‌دانید که اگرچه اکسل یک ابزار عالی برای کار با داده‌ها است، اما واقعاً برای کار با داده‌های بزرگ طراحی نشده است. پاور بی‌آی برای این منظور طراحی شده است این نرم افزار به شما اجازه می‌دهد تا مجموعه‌داده‌هایی به اندازه ۱۰ گیگابایت را بارگذاری کنید و با فعال‌سازی تنظیمات صحیح، می‌تواند حتی با مجموعه‌داده‌هایی بزرگتر از آن کار کند.

اگر شما می‌خواهید با داده‌های بزرگ کار کنید اما ترجیح می‌دهید که از یک رابط کاربری گرافیکی به جای نوشتن کد استفاده کنید، می‌توان گفت که پاور بی‌آی بهترین ابزار برای این کار است.

امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد، از همراهی شما سپاسگزاریم.

آشنایی با نرم‌افزار هوش تجاری POWER BI با رویکرد داده‌های بازارهای مالی

برای کسب اطلاع از محتوا و نیز چگونگی ثبت‌نام روی عنوان دوره کلیک کنید.

, , , ,
نوشتهٔ پیشین
مهمترین مهارتهای اکسل
نوشتهٔ بعدی
جایگاه شغلی مشاور مالی

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست