مهمترین مهارتهای اکسل

مهمترین مهارتهای اکسل

مهارتهای اکسل در بازار کار بسیار رقابتی امروز بسیار مورد تقاضا هستند و تسلط بر آن‌ها می‌تواند شما را به یک دارایی ارزشمند در هر نقش شرکتی تبدیل کند. چه یک مبتدی کامل باشید و چه یک کاربر پیشرفته، این مقاله مهارت‌های ضروری اکسل برای حرفه‌ای‌های کسب و کار را شامل می‌شود. از جمله فرمول‌ها، توابع و میانبرهای کلیدی که در بانکداری سرمایه‌گذاری، مشاوره مدیریت، عملیات تجاری، بازاریابی محصول و سایر نقش‌های اداری شرکتی استفاده می‌شوند.

فهرست مطالب

  • مبتدی: فرمت‌بندی صفحه‌گسترده
  • مبتدی: توابع تجمیعی اکسل
  • متوسط: فرمول‌های مالی NPV، IRR، PMT، XNPV و غیره
  • متوسط: فرمول‌های جستجو VLOOKUP، XLOOKUP، INDEX MATCH
  • پیشرفته: جداول محوری (Pivot Tables)
  • پیشرفته: ماکرونویسی

اگر به تازگی کار با اکسل را شروع کرده‌اید، یادگیری همه ویژگی‌های آن به‌یک‌باره ممکن است شما را غرق و سردرگم کند، اما مهارت‌های ضروری وجود دارند که شما را از دیگران متمایز می‌سازند و فرصت‌های شغلی شما را گسترش می‌دهند.

اگر به دنبال یک شغل در زمینه کسب و کار یا امور مالی هستید، باید برخی از ویژگی‌های پایه‌ای اکسل را بفهمید تا در حرفه خود پیشرفت کنید. در این مقاله به مهمترین مهارتهای اکسل مانند فرمت‌بندی صفحه‌گسترده‌ها یا آشنایی با توابع و فرمول‌های ابتدایی، پایه‌ای را برای شما فراهم می‌آورند که به شما کمک می‌کند تا به یک کاربر ماهر اکسل تبدیل شوید.

فرمت‌بندی صفحه‌گسترده

اما اولین مهارت از دسته مهارتهای اکسل فرمت‌بندی صفحات گسترده است که در کار با داده‌های مالی در اکسل، اهمیت دارد که اعداد صحیح در سلول‌های مناسب قرار گیرند. اما فرمت‌بندی، یعنی سفارشی‌سازی ظاهر صفحه‌گسترده شما برای جذب توجه ذینفعان مربوطه، هم بسیار حیاتی است. استفاده از تکنیک‌های فرمت‌بندی به شما امکان می‌دهد داده‌ها را بهتر سازماندهی کنید و زمینه و پایداری لازم را در تهیه گزارش‌های مالی فراهم آورید.

هر کاربر مبتدی اکسل باید یاد بگیرد که چگونه رنگ، حاشیه، اندازه سلول و دیگر گزینه‌های فرمت‌بندی را در یک صفحه‌گسترده تغییر دهد. به مثال ساده زیر نگاهی بیندازیم که از برخی گزینه‌های اساسی فرمت‌بندی استفاده می‌کند.

توابع تجمیعی اکسل

استفاده از فرمول‌های پیش‌ساخته برای انجام محاسبات و تجزیه و تحلیل‌های پایه بسیار حیاتی است. کسانی که به طور حرفه‌ایی در کسب و کار و امور مالی هستند باید بتوانند این توابع تجمیعی ابتدایی را درک کنند تا بتوانند مدل‌های مالی پیچیده‌تری ایجاد کنند. بیایید با استفاده از این مثال جدول داده‌های فروش محصول، سریعاً توابع تجمیعی را بررسی کنیم.

اکسل ابزار عالی برای تصویرسازی داده‌هاست. پس از آشنایی با برخی از توابع و فرمول‌های پایه، باید به امکانات نمودارسازی اکسل مسلط شوید که به شما کمک می‌کند نمودارهای لازم برای ساخت داشبوردها و تصاویر ارائه را ایجاد کنید.

فرمول‌های استاندارد مالی

بانکداران سرمایه‌گذاری، تحلیلگران مالی، و حرفه‌ای‌های تحقیقات سرمایه‌گذاری به شدت به اکسل مایکروسافت و فرمول‌های مالی داخلی آن اعتماد می‌کنند.

این فرمول‌های مالی کمک می‌کنند تا محاسبات مهمی انجام شود که ارزیابی دارایی‌ها، گزارش‌دهی مالی و تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری را پشتیبانی می‌کند.

فرمول‌های جستجو VLOOKUP، XLOOKUP، INDEX MATCH

فرمول‌های جستجو ابزارهای ضروری برای تحلیلگران کسب و کار و مالی است که از آن‌ها برای جستجوی سریع و یافتن نتایج از جدول یا مجموعه‌ای از داده‌ها استفاده می‌کنند.

این قابلیت باعث می‌شود که این فرمول‌ها برای ساخت داشبوردهای تعاملی که می‌توانند نتایج انتخابی را از مجموعه داده‌های پشتیبان جلب کنند، مفید باشند.

جداول محوری

جداول محوری ابزار قدرتمندی برای تجزیه و تحلیل و خلاصه‌سازی مجموعه‌های داده بزرگ به صورت پویا هستند. به عنوان مثال، آن‌ها به شما اجازه می‌دهند داده‌ها را بر اساس دسته‌های کلیدی مانند فروش، منطقه یا محصول خلاصه کنید. همچنین امکان فیلتر و مرتب‌سازی داده‌ها بر اساس اطلاعات خاص و ایجاد فیلدهای محاسباتی برای انجام محاسبات سفارشی را فراهم می‌کنند. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که جداول محوری یکی از قدرتمندترین ابزارهای تحلیل داده اکسل باشند که به طور گسترده توسط تحلیلگران مالی در کسب و کار استفاده می‌شوند.

بیایید از طریق یک مثال سریع، نحوه کاربردی بودن جداول محوری برای پیدا کردن الگوها، روندها یا تحلیلات سریع را بررسی کنیم. تصویر زیر مجموعه داده‌های ساده‌ای از فروش کفش را نشان می‌دهد که شامل جزئیات کلیدی مانند تاریخ سفارش، مکان، نوع محصول، تعداد و درآمد است.

ماکرونویسی

کاربران حرفه‌ای اکسل می‌توانند از هشتمین مهارت از مهارت‌های اکسل یعنی ماکروها و VBA (Visual Basic for Applications) بهره ببرند تا وظایف تکراری را خودکارسازی کرده و توابع سفارشی در اکسل ایجاد کنند.

این ویژگی به ویژه برای تحلیلگران مالی مفید است که اغلب مدل‌های مالی مشابه و کارهای مصورسازی داده را در وظایف روزانه خود استفاده می‌کنند.

امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد، از همراهی شما سپاسگزاریم.

دوره آموزشی اکسل کاربردی برای بازارهای مالی

برای کسب اطلاع از محتوا و نیز چگونگی ثبت‌نام روی عنوان دوره کلیک کنید.

, ,
نوشتهٔ پیشین
هفت نوع سرمایه‌گذاری جایگزین
نوشتهٔ بعدی
چرا باید نرم افزار Power BI را یاد بگیرید؟

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست