دوره ارزشیابی برند
تاریخ دوره:
مدت دوره:
مقدمه
برند، دارایی ارزشمندی محسوب میشود که همواره مورد توجه ذینفعان خارجی و داخلی بوده است: مشتریان شرکت که محصولات آن را خریداری میکنند، تحلیلگران که عملکرد شرکت را تحلیل میکنند، بانکها که تأمین مالی شرکت را به عهده دارند، کارکنان شرکت که به نام آن افتخار میکنند، واحدهای سازمانی شرکت که در حصول اهداف سازمانی به آن اتکا میکنند؛ همه و همه در زُمرۀ استفادهکنندگان برند شرکت قرار دارند.
اما، مسائل و اختلاف نظر پیرامون برند بسیار است: اینکه تعریف و محدودۀ برند چیست و متشکل از چه عناصری است؛ تفاوت آن با دارایی مشابه نظیر حقالامتیاز، مجوز صنعتی و الخ چیست؛ آیا امکان ثبت آن در دفاتر شرکت به عنوان دارایی وجود دارد؛ چه عواملی بر ارزش برند تأثیر دارد و روشهای ارزشیابی برند چیست؟ مورد آخر، یعنی ارزشیابی برند، یکی از مسئل مبتلا به شرکتهای کشور، هنگام ارزشیابی سهام آنهاست. مطالب این دوره، به منظور پاسخ به سؤالات یاد شده با تمرکز بر ارزشیابی برند و روشهای آن ارائه میشود.
گروه مالی شریف در دوره
ارزشیابی برند
شما را در مسیر یادگیری این مهارت تخصصی یاری مینماید.
مخاطبان دوره
- مدیران عامل شرکتهای خصوصی (تولیدی، بازرگانی و خدماتی)
- مدیران واحدهای سازمانی بازاریابی، مالی و سرمایهگذاری، و استراتژی
- کارشناسان و فعالان بازار سرمایه
- دانشجویان و فارغالتحصیلان رشتههای مالی، MBA، حسابداری، اقتصاد و کارآفرینی
- کلیۀ علاقهمندان به سرمایهگذاری و حسابداران شرکتها
سرفصلهای دوره
- مفاهیم برند و تفاوت آن با حقالامتیاز، مجوز صنعتی، لیسانس و داراییهای مشابه
- ارزش برند و جایگاه آن در استانداردهای حسابداری
- ارزشیابی برند بر اساس استاندارد ایزو ۱۰۶۶۸
- روشهای ارزشیابی برند
- روشهای مبتنی بر درآمد
- روشهای مبتنی بر هزینه
- روشهای مبتنی بر معاملات مشابه
- مطالعۀ موردی ارزشیابی برند
مدرسین دوره
گروه مالی و مدیریت سرمایهگذاری شریف همواره افتخار همکاری با بهترین متخصصین و اساتید در ایران را داشته و دارد.
عباس گمار
- مدیر ارزشیابی سهام بیش از ۱۲۰ شرکت در صنایع مختلف؛
- بیش از ۱۰ سال تجربه در بانکداری سرمایهگذاری و برنامهریزی استراتژیک؛
- کاندیدای سطح نهایی CFA.
امیرعباس صاحبقرانی
- دکتری حسابداری از دانشگاه علامه طباطبایی؛
- استاد مدعو دانشگاههای علامه طباطبایی و خوارزمی؛
- بیش از ۵ سال تجربه در بانکداری سرمایهگذاری و بانکداری تجاری.
مژده بادیاللهی
- کارشناسارشد سهام بیش از ۳۰ شرکت در صنایع مختلف بورسی کشور؛
- نزدیک به ۱۰ سال تجربه در بانکداری سرمایهگذاری و صندوقهای سرمایهگذاری؛
- کاندیدای سطح دوم CFA.
چگونگی ثبتنام
آیا میدانستید این دوره به صورت درونسازمانی هم برگزار میشود؟
میزان سرمایهگذاری در این دوره ۲/۲۰۰/۰۰۰ ریال – خالص (پس از کسر کلیه کسورات قانونی) میباشد.
نکته: ۹% مالیات بر ارزشافزوده بر مبلغ ثبتنام اضافه میگردد.
جهت رزرو و ثبتنام در این دوره آموزشی با دبیرخانه تماس حاصل فرمایید: ۴ – ۶۶۰۸۶۷۷۱
شرایط انصراف و عودت وجه:
تا یک هفته پیش از آغاز دوره، با کسر ۳۰% از مبلغ ثبتنام و پس از آن، تنها با معرفی فرد جایگزین امکانپذیر خواهد بود.
دانلود بروشورهای دوره
نظرسنجی دوره قبل
- ضعیف
- متوسط
- خوب
- عالی
پرسش و پاسخ
برند در یک تعریف ساده ذهنیتی است که مشتری نسبت به خدمات و محصولات یک شرکت در مقایسه با محصولات مشابه دارد که موجب میشود شرکت بتواند محصولات ویا خدمات خود را با تعداد بیشتر ویا قیمت بالاتر نسبت به رقبا بفروشد. برند ازجمله داراییهای مشهود میباشد، لیکن توسط شرکت خلق گردیده در حالیکه اغلب داراییهای نامشهود دیگر نظیر مجوزهای عملیاتی اکتسابی بوده و از سایر اشخاص و یا نهادهای ذیربط اخذ میگردد. بر این اساس، هر آنچه این ذهنیت مشتری را شکل میدهد و از نظر مشتری محصولات شرکت را از سایرین متمایز میسازد، در محدودۀ برند قرار دارد. بدیهی است برند از ارزش برخودار میباشد که فعالان صنعت ارزشیابی برند را ارزیابی برند یا قیمت گذاری برند عنوان میکنند. شایان ذکر است برند با علامت تجاری، نام تجاری یا علامت خدمات نیز تفاوت دارد.
ارزشیابی برند با اهداف پاسخگویی به ضرورت های مختلف صورت می¬گیرد که می توان آن را در دو دستۀ برون¬ سازمانی و درون سازمانی به شرح ذیل طبقه بندی نمود:
الف) برون سازمانی
– شرکتی قصد دارد برند خود را به فروش برساند، اولین سؤال این است که قیمت پایه چقدر می بایست اعلام گردد؛
– به¬منظور ادغام شرکت ها، ضروری است تمام دارایی های مشهود و نامشهود هر یک از جمله برند (در صورت وجود)، شناسایی و ارزش آن تعیین گردد؛
– شرکت که از برند ارزشمندی برخوردار است و در نظر دارد حق استفاده از برند خود را تحت عنوان لیسانس به دیگران واگذار نماید؛
ب) درون سازمانی
– ارزشیابی برند می تواند مبنای تخصیص منابع به واحدهای عملیاتی شرکت و ارزیابی عملکرد آنها قرار گیرد.
روشهای ارزشیابی برند را میتوان به طور کلی در سه دسته بازارمبنا، هزینه مبنا و درآمدمبنا به شرح ذیل جای داد:
دستۀ اول: درآمدمبنا
- صرف قیمتی یا مقداری (Price or Volume Premium)
- نرخ رویالتی (Relief-from-Royalty)
دستۀ دوم: هزینه مبنا
- هزینه های صرف نشده (Avoided Costs)
دستۀ سوم: بازارمبنا
- معاملات مشابه گذشته (Comparables)
- در عمل، ترکیبی از روش¬های یادشده در ارزشیابی برند شرکت موردبهره¬برداری قرار می¬گیرد.
برند با حیات شرکت آمیخته و موردتوجه ذی نفعان خارجی و داخلی می باشد: مشتریان شرکت که محصولات آن را می خرند، تحلیل گران که عملکرد شرکت را تحلیل می کنند، بانک ها که تأمین مالی شرکت را به عهده دارند، کارکنان شرکت که به نام آن افتخار می کنند، واحدهای سازمانی شرکت که در حصول اهداف سازمانی به آن اتکا می ورزند؛ همه و همه در دستۀ استفاده کنندگان برند شرکت قرار دارند.
برخی از دورهها با توجه به پایه ریاضیات و یا لزوم درک مفاهیم محض یک رشته، نیازمند پیش نیازهایی هستند. دوره ارزیابی برند بنا بر نظر اساتید مجرب و با سابقه گروه مالی شریف نیازمند پیش نیاز خاصی نیست.