سرمایه گذاری جسورانه (Venture Capital) چیست؟

سرمایه گذاری جسورانه (Venture Capital) چیست؟

صندوق‌­های سرمایه گذاری جسورانه، صندوق‌های سرمایه گذاری هستند که وجوه سرمایه‌گذاران را که به دنبال سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط ​​با پتانسیل رشد قوی هستند مدیریت می‌کنند. این سرمایه‌گذاری‌ها به طور کلی به عنوان فرصت‌های بسیار پر ریسک و در عین حال با بازده بالا مشخص می‌شوند.

سرمایه‌ گذاری جسورانه | گروه مالی شریف | سرمایه‌ گذاری خطرپذیر | Venture Capital

در گذشته عمده سرمایه‌گذا‌ری‌­ها توسط خانواده‌ها یا اشخاص اشرافی و سرمایه‌دار انجام می‌شد تا این که شخصی فرانسوی‌تبار به نام جورج دوریوت یک شرکت عمومی برای ارزیابی هزاران پیشنهاد تجاری ایجاد کرد و برای بهترین طرح‌­ها و ایده‌های سرمایه‌گذاری، تأمین مالی انجام می‌­داد. او شیوه مدرن سرمایه‌گذاری که امروزه با نام سرمایه گذاری خطرپذیر شناخته می‌شود را ابداع کرد.

دریوت در دهه ۱۹۵۰ پیشگام توسعه سرمایه گذاری خطرپذیر بود. او که در سال ۱۸۹۹ در فرانسه متولد شد، برای گرفتن مدرک کارشناسی به آمریکا  رفت، در یک بانک سرمایه گذاری کار کرد و در مدرسه بازرگانی هاروارد هم مشغول به تدریس شد. یکی از محبوب­‌ترین دوره‌های او در زمینه راه‌اندازی کسب و کار یا start-up بود. در طول ۴۰ سال سابقه تدریس، او بر هزاران دانشجوی برتر، از جمله فرد اسمیت، بنیانگذار FedEx، تأثیر گذاشت.

پس از جنگ جهانی، دریوت برای تدریس به هاروارد بازگشت، جایی که تا سال ۱۹۶۶ همچنان در آن مشغول به تدریس بود. در سال ۱۹۴۶، او شرکت تحقیق و توسعه آمریکایی (A.R.D) را تأسیس کرد که اولین شرکت سرمایه گذاری عمومی بود و نزدیک به نیمی از سهام آن متعلق به بیمه‌ها و موسسات آموزشی می‌شد. A.R.D با ۵ میلیون دلار سرمایه خود سرمایه‌گذاری‌هایی با ریسک بالا بر روی شرکت‌های نوپا انجام داد و به شرکت‌­های جدید کمک کرد تا در ازای سهمی در آینده خود شروع به کار کنند.

قبل از شروع فعالیت دوریوت، کارآفرینان باید به دنبال سرمایه‌گذاران خصوصی برای ایده‌های خود می‌رفتند که در اغلب موارد با شکست مواجه می‌شدند. به طور کلی در گذشته افراد کار‌آفرین دو راهکار برای به ثمر رساندن ایده‌های خود داشتند یا به دنبال بانکدار‌ها بروند و یا سرمایه‌گذاران خصوصی که در اکثر مواقع مجبور بودند به سمت سرمایه‌گذاران خصوصی بروند که کمتر رضایت به انجام این کار می‌دادند و در صورت تامین مالی از طریق بانک‌ها هم، بانک وام یا سرمایه داده شده را بلافاصله خواستار می‌شد.

سرمایه‌ گذاری جسورانه | گروه مالی شریف | سرمایه‌ گذاری خطرپذیر | Venture Capital

سرمایه گذاری جسورانه نوعی از سرمایه‌گذاری است که به شرکت­‌های کوچک و کارآفرین این اجازه را می‌دهد که قبل از سوددهی کار خود را گسترش دهند. این سرمایه‌ها بر اساس اندازه شرکت‌ها و دارایی‌ها و توسعه کالا انجام می‌گیرد. معمولا سرمایه‌گذاری‌ها به صورت چندجانبه انجام می‌گیرد یعنی به چند شرکت نوپا و تازه‌کار سرمایه مورد نیاز تعلق داده می‌شود. با این اعتقاد که اگر فقط یکی از این شرکت‌ها به سرانجام خود برسد به سود سرشاری دست پیدا خواهند کرد.

صندوق‌های سرمایه گذاری خطرپذیر باید قبل از انجام هرگونه سرمایه گذاری خود از سرمایه‌گذار خارجی پول جمع‌آوری کنند. شرکت‌های سرمایه گذاری خطرپذیر (VC)، در طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند از شرکت‌های بیوتکنولوژی گرفته تا دیجیتالی و … . این شرکت‌ها معمولا سرمایه‌ها را از افراد یا شرکت‌های خصوصی گرفته و مستقیما آن­ها را در تعدادی از شرکت‌های نوپا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

امروزه شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌های بسیار زیادی را جمع‌آوری و در نهایت سرمایه‌گذاری می‌کنند. طبق آمارهای مالی شرکت pitchbook، صنعت سرمایه گذاری جسورانه مجموعا به طور میانگین سالانه در آمریکا ۱۳۶.۵ میلیارد دلار در شرکت‌های نوپا سرمایه‌گذاری می‌نمایند. تعداد کل قرارداد‌های این شرکت‌ها برابر با ۱۱۰۰۰ قرار داد بوده است.

سرمایه‌ گذاری جسورانه | گروه مالی شریف | سرمایه‌ گذاری خطرپذیر | Venture Capital

بر خلاف باور عمومی VCها معمولاً از ابتدا به استارت­آپ‌ها یا شرکت‌های نوپا کمک مالی نمی‌کنند. بلکه آن­ها به دنبال هدف قرار دادن شرکت‌هایی هستند که در مرحله‌ی تجاری‌سازی ایده خود می‌باشند. صندوق VC سهم این شرکت‌ها را خریداری کرده، رشد آنها را تقویت می‌کند و به دنبال بازگشت سرمایه قابل توجه است.

سرمایه‌گذاران خطرپذیر به دنبال تیم مدیریت قوی، بازار بالقوه بزرگ و محصول یا خدمات منحصر به فرد با مزیت رقابتی قوی هستند. آنها همچنین به دنبال فرصت‌هایی در صنعت یا بازار هستند که خود در آن فعالیت می‌کنند و با آن آشنایی زیادی دارند تا شانس مالکیت درصد زیادی از شرکت را دارا باشند و بتوانند در تصمیم‌گیر­های آینده آن تأثیر مستقیم بگذارند.

اکثر متخصصان صنعت مالی روز خود را با خواندن نشریات و یا وب­سایت‌های معتبر شروع می‌کنند. سرمایه‌گذاران خطرپذیر اما بر موضوعاتی تمرکز می‌کنند که سرنخ‌هایی درباره موارد‌ احتمالی سرمایه‌گذاری در مورد شرکت‌های جدید و یا کالا‌های پر بازده ارائه می‌دهند. بعد از زیرنظر گرفتن یه شرکت معمولا سرمایه‌گذاران جسورانه موضوعات بیشتر را در مورد شرکت مورد نظر بررسی می‌کنند.

گروه مالی شریف طراح و برگزارکننده دوره جامع پرورش کارشناس سرمایه گذاری خطرپذیر (جسورانه) می‌باشد که سومین دوره آن از ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد.

, , , ,
نوشتهٔ پیشین
CFA چیست و چگونه مدرک CFA بگیریم؟
نوشتهٔ بعدی
مفاهیم پایه معامله گری الگوریتمی

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست