سیر تا پیاز مدارک و گواهینامه‌های بورس

سیر تا پیاز مدارک و گواهینامه‌های بورس

آشنایی با اداره کل امور گواهینامه‌های سازمان بورس ایران

ازسال ۱۳۸۲ که اولین آزمون‌های حرفه‌ای بازار سرمایه آغاز شد، تاکنون بیش از ۳۰۰۰ نفر موفق به دریافت گواهینامه حرفه‌ای در بازار سرمایه شده‌­اند. در واقع اولین آزمون اصول مقدماتی و تحلیلگری بازار سرمایه در سال ۱۳۸۲ در سطح اصول مقدماتی و با شرکت حدود ۶۰۰ نفر برگزار گردید.

با توجه به گستردگی و متنوع شدن آزمون‌ها در آینده از یک طرف، و همچنین با توجه به افزایش متقاضیان شرکت‌کننده در این آزمون‌­ها، سازمان بورس و اوراق بهادار، اقدام به تاسیس اداره امور گواهینامه‌های حرفه‌­ای نموده است.

اهداف اداره کل گواهینامه‌های حرفه‌ای سازمان بورس ایران

  1. تعیین استانداردهای صلاحیت حرفه‌ای لازم برای فعالیت در نهادهای مختلف فعال در بازار سرمایه در سطوح مختلف و تعریف گواهینامه‌های حرفه‌ای مطابق استانداردهای یادشده و تعیین نحوۀ ارزیابی اشخاص داوطلب دریافت گواهینامه‌های مذکور.
  2. ارزیابی یا نظارت بر ارزیابی داوطلبان دریافت گواهینامه‌های حرفه‌ای در بازار سرمایه ایران و صدور یا نظارت بر صدور گواهینامه‌های حرفه‌ای پس از اجرای ارزیابی‌های یاد شده.
  3. تعیین شرایط تمدید گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه ایران برای دارندگان آنها و ارزیابی احراز شرایط مذکور، تمدید یا نظارت بر تمدید گواهینامه اشخاصی که موفق شوند شرایط یادشده را احراز نمایند.
  4. ساماندهی فعالیت‌های آموزش عمومی و تخصصی در حوزه بازار سرمایه و نظارت بر نهادهای آموزش دهنده، کانون‌ها و سایر نهادها در اجرای برنامه‌های آموزشی.

مزایای دریافت گواهینامه‌­های حرفه‌ای سازمان بورس ایران

این گواهینامه‌ها، در برگیرنده مزایای متنوعی برای داوطلب، کارفرما (کارگزاران، سهامداران حقوقی، سهامداران حقیقی فعال و صندوق‌­های سرمایه‌گذاری) و جامعه است:

برای داوطلب:

  • کسب صلاحیت حرفه‌­­ای در بین فعالان بازار سرمایه
  • کسب مزیت رقابتی و بهبود در دورنما و پویایی شغلی
  • امکان فرصت دستیابی به برخی جایگاه‌های خاص شغلی
  • افزایش ارتباطات و امکان ورود به شبکه ارتباطی با افراد حرفه‌ای بازار سرمایه
  • امکان معرفی و شناسایی فرد به کارفرمایان و جامعه

برای کارفرما:

  • افزایش صلاحیت حرفه‌­ای و دانش بنگاه اقتصادی به شیوه اثربخش و کارا
  • صرفه‌‌جویی در وقت و انرژی برای گزینش و به کار گماری افراد

برای جامعه:

  • ارتقا و بهبود سطح دانش حرفه‌ای فعالان نظام مالی
  • کارایی و شفافیت هرچه بیشتر بازارهای مالی
  • افزایش صلاحیت‌های عمومی افراد در رابطه با مباحث روز بازار اوراق بهادار
  • ایجاد معیارهایی برای افزایش سطح استاندارد فرآیندهای کاری
در حال حاضر ۷ نوع گواهینامه حرفه‌ای برای بازار سرمایه ایران طراحی شده است که عبارتند از:
  1. اصول بازار سرمایه
  2. تحلیلگری بازار سرمایه
  3. معامله‌گری بازار سرمایه
  4. کارشناسی عرضه و پذیرش
  5. مدیریت نهادهای بازار سرمایه
  6. مدیریت سبد اوراق بهادار
  7. ارزشیابی اوراق بهادار
گواهینامه‌های بورس | گروه مالی شریف | سیر تا پیاز مدارک و گواهینامه‌های بورس

سوالات متداول گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه

شرایط عمومی دریافت گواهینامه حرفه‌ای بازار بورس ایران

کسانی که علاقمند هستند تا گواهینامه حرفه‌­ای در بازار بورس کشور بدست آورند، می‌­بایست دارای شرایط عمومی و اختصاصی باشند. شرط شرکت داوطلبان در آزمون‌های بازار سرمایه، دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر از دانشگاه‌­ها و موسسات آموزش عالی داخل و معتبر خارج از کشور است که مورد تأیید اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم باشد و فرقی در رشته تحصیلی نیست.

بدیهی­‌ست، در صورت عدم برخوردار بودن از شرایط عمومی و همچنین عدم رعایت پیش‌نیاز هر آزمون، در صورتی که داوطلب، در آزمون ورودی یک گواهینامه قبول شود، قبولی وی باطل خواهد شد.

قابل ذکر است که افرادی که در آزمون‌های نیمه اول سال شرکت ‌‌می‌کنند، حداکثر بایستی تا اسفند همان سال، فارغ‌التحصیل شوند و افرادی که در آزمون‌های نیمه دوم سال شرکت ‌‌می‌کنند، حداکثر تا شهریور ماه سال بعد ‌‌می‌بایست دانش آموخته شده و مدرک خود را ارائه کنند. در غیر اینصورت، قبولی آنها، کان‌لم‌یکن تلقی خواهد شد.

اهمیت گواهینامه اصول بازار سرمایه

آزمون اصول بازار سرمایه یکی از مهمترین آزمون‎های سازمان بورس و شاید بتوان گفت مهمترین آنها باشد، چرا که این آزمون پیش‎نیاز شرکت در پنج آزمون (معامله‌گری ابزار مشتقه، معامله‌گری بورس کالا، معامله‌گری اوراق تأمین مالی، کارشناسی عرضه و پذیرش، مدیریت نهادهای بازار سرمایه) و هم‎نیاز با آزمون تحلیلگری است. یعنی شرکت در آزمون‎های بورس منوط به قبول شدن در این آزمون است.

آزمون اصول بازار سرمایه

این آزمون دارای پیش نیاز نیست. کسانی که قبلا دارای هریک از دو گواهینامه اصول مقدماتی بورس اوراق بهادار یا اصول مقدماتی بورس کالا هستند، نیازی به شرکت در این آزمون ندارند و گواهینامه اصول بازار سرمایه به آنان تعلق خواهد گرفت. در واقع، نخستین گام برای دریافت گواهینامه حرفه‌ای بازار سرمایه، در اختیار داشتن مدرک گواهینامه حرفه‌­ای آشنایی با بازار سرمایه است که دریافت آن، گام اول برای ورود حرفه‌ای به بازار بورس ایران است.

دریافت این مدرک برای کسانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد اقتصاد، مدیریت بازرگانی، MBA، فناوری اطلاعات و حسابداری و مدیریت امور مالی در دانشگاه‌های خارج از کشور (با بورس یا بدون بورس) هستند، سبب تقویت رزومه و افزایش شانس پذیرش آنها خواهد شد.

سوالات آزمون اصول بازار سرمایه

  • مبحث فهم و تحلیل صورت‌های مالی – تعداد سوال: ۲۰ سوال
  • مبحث مقدمات بازارها، ابزارها و نهادهای مالی – تعداد سوال: ۲۰ سوال
  • مبحث مقدمات امور مالی شرکتی – تعداد سوال: ۲۰ سوال
  • مبحث مقدماتی بر اقتصاد – تعداد سوال: ۲۰ سوال
  • مبحث روش‌های کمی مقدماتی – تعداد سوال:‌ ۲۰ سوال
  • مبحث اصول بازار سرمایه اسلامی و اخلاق حرفه‌ای – تعداد سوال: ۲۰ سوال
  • مبحث مقررات اصول بازار سرمایه – تعداد سوال: ۲۰ سوال

منابع آزمون اصول بازار سرمایه

فهم و تحلیل صورتهای مالی

کتاب فهم و تحلیل صورت‌های مالی، نوشته حیدر فروغ نژاد، شاهین احمدی، امین سادات و حسین عبدی (انتشارات بورس)

مقدمات امور مالی شرکتی

کتاب امور مالی شرکتی، نوشته آقای رضا کیانی، ناشر: انتشارات بورس

اصول بازار سرمایه و اخلاق حرفه‌‌ای

  1. بورس بازی در بازار سهام از دیدگاه اسلام.
  2. بخش‌های مرتبط با سرفصل‌های آزمون از کتاب ابزارهای مالی اسلامی (صکوک) سیدعباس موسویان ناشر: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
  3. ابزارهای مالی اسلامی.
  4. بررسی شاخص بازار سرمایه با رویکردیی بر روش‌های محاسبه شاخص‌های قیمتی در آمدی و سود نقدی.

آزمون کارشناسی عرضه و پذیرش

پیش­‌نیاز شرکت در این آزمون، داشتن گواهینامه اصول بازار سرمایه است. کسانی که دارای گواهینامه اصول بازار نیستند، لازم است حداکثر تا ۲ دوره بعدی گواهینامه اصول بازار سرمایه را دریافت کنند. در غیر این صورت، قبولی آنان در آزمون کارشناسی عرضه و پذیرش منتفی خواهد شد. صدور گواهینامه کارشناسی عرضه و پذیرش منوط به قبولی در آزمون اصول بازار سرمایه است.

اگر قصد دارید تا در بخش عرضه و پذیرش در بازار بورس کشور فعالیت کنید، بعد از دریافت گواهینامه اصول بازار سرمایه، در آزمون کارشناسی عرضه و پذیرش شرکت کنید که ‌‌می‌تواند فرصت‌های شغلی متنوعی را برای شما در ایران فراهم کند.

در این آزمون، مقررات عرضه و پذیرش با ۴۰ سوال مطرح ‌‌می‌شود.

آزمون مدیریت نهادهای بازار سرمایه

پیش‌نیاز شرکت در این آزمون، داشتن گواهینامه اصول بازار سرمایه است، کسانی که دارای گواهینامه اصول بازار سرمایه نیستند، لازم است حداکثر تا ۲ دوره بعدی گواهینامه اصول بازار سرمایه را دریافت کنند. در غیر این صورت، قبولی آنان در آزمون مدیریت نهادهای بازار سرمایه منتفی خواهد شد.

صدور گواهینامه مدیریت نهادهای بازار سرمایه منوط به قبولی در آزمون اصول بازار سرمایه است.

همانطور که مشاهده ‌‌می‌کنید، در اختیار داشتن گواهینامه حرفه‌ای اصول بازار سرمایه برای دریافت دیگر گواهینامه‌ها، ضروری است.

سوالات آزمون

  • مبحث اصول راهبری شرکتی – تعداد سوال: ۳۰ سوال
  • مبحث مقررات مدیریت نهادهای بازار سرمایه – تعداد سوال: ۴۰ سوال

آزمون تحلیلگری بازار سرمایه

پیش‌نیاز شرکت در این آزمون، داشتن گواهینامه اصول بازار سرمایه است. فقط افرادی می‌توانند در این آزمون شرکت کنند، که قبلا یکی از گواهینامه‌هایی اصول بازار سرمایه، اصول مقدماتی بورس اوراق بهادار و یا اصول مقدماتی بورس کالا را داشته باشند.

اگر علاقمند به تحلیل­گری در بازار بورس کشور هستید، دریافت گواهینامه تحلیلگری حرفه‌ای بازار سرمایه، شغل‌های متعددی برای شما در نشریات اقتصادی،‌ کارگزاری‌­ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری فراهم می‌­کند.

مفاد آزمون به این شرح است:

  • مبحث لغات تخصصی مالی، اقتصاد و درک مطلب متون مالی و اقتصادی – تعداد سوالات: ۲۰ سوال
  • مباحث  فهم و تحلیل صورت‌های مالی پیشرفته – تعداد سوالات: ۲۰ سوال
  • مباحث امور مالی شرکتی پیشرفته – تعداد سوالات: ۲۰ سوال
  • مباحث سرمایه‌گذاری تخصصی– تعداد سوالات: ۲۰ سوال
  • مبحث اقتصاد پیشرفته – تعداد سوالات: ۲۰ سوال
  • مبحث روش‌های کمی پیشرفته – تعداد سوالات: ۲۰ سوال
  • مبحث مقررات تحلیلگری بازار سرمایه – تعداد سوالات: ۲۰ سوال

منابع آزمون

  • کتاب: فهم و تحلیل صورت‌های مالی – نوشته: حیدر فروغ نژاد، شاهین احمدی (انتشارات بورس)
  • کتاب: مدیریت سبد اوراق بهادار – نوشته: حیدر فروغ نژاد، مهدی خشنود (انتشارات بورس)

آزمون مدیریت سبد اوراق بهادار

یکی دیگر از آزمون‌هایی که ‌‌می‌توان برای دریافت گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای در بازار سرمایه کشور بدست آورد، گواهینامه آزمون مدیریت سبد اوراق بهادار است.

همانطور که ‌‌می‌دانید، مدیریت PORTFOLIO، یکی از مهم‌‌ترین فعالیت‌های هر سهامدار در بازار بورس بوده و در عین حال، برای اکثریت سهامداران حقیقی، کار سخت و نیازمند دریافت مشاوره گسترده از مدیران و تحلیلگران سبد اوراق بهادار است.

پیش‌نیاز شرکت در این آزمون، داشتن گواهینامه تحلیلگری بازار سرمایه است. کسانی که دارای گواهینامه تحلیلگری بازار سرمایه نیستند، لازم است حداکثر تا ۲ دوره بعدی، گواهینامه تحلیلگری بازار سرمایه را دریافت کنند.

در غیر این صورت، قبولی آنان در آزمون مدیریت سبد اوراق بهادار منتفی خواهد شد. صدور گواهینامه مدیریت سبد اوراق بهادار، منوط به قبولی در آزمون تحلیلگری بازار سرمایه است.

ضمناً افرادی که از قبل، هر یک از گواهینامه‌های تحلیلگری بورس اوراق بهادار و یا تحلیلگری بورس کالا را دریافت کرده‌اند نیز ‌‌می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

با توجه به افزایش شمار کارگزاری‌­ها و شعب آنها در سراسر کشور و روند صعودی شمار متقاضیان دریافت کد بورس و فعالیت در بازار، انتظار ‌‌می‌رود که دارندگان گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای در مدیریت پرتفو، بتوانند فرصت‌های شغلی مختلف و جذابی را در اختیار داشته باشند.

منابع

  • مبحث مدیریت سبد اوراق بهادار – تعداد سوال: ۴۰ سوال
  • مبحث مقررات سبد اوراق بهادار – تعداد سوال: ۳۰ سوال

منبع: کتاب مدیریت سبد اوراق بهادار نوشته: حیدر فروغ نژاد و مهدی خشنود (انتشارات بورس)

آزمون ارزشیابی اوراق بهادار

پیش­‌نیاز شرکت دراین آزمون، داشتن گواهینامه تحلیلگری بازار سرمایه است. کسانی که دارای گواهی­نامه تحلیلگری بازار سرمایه نیستند، لازم است حداکثر تا ۲ دوره بعدی گواهینامه تحلیلگری بازار سرمایه را دریافت کنند.

در غیر این صورت، قبولی آنان در آزمون ارزشیابی اوراق بهادار منتفی خواهد شد. صدور گواهینامه ارزشیابی اوراق بهادار، منوط به قبولی در آزمون تحلیل­گری بازار سرمایه است.

ضمناً افرادی که از قبل، هر یک از گواهینامه‌های تحلیل­گری بورس اوراق بهادار یا تحلیلگری بورس کالا را دریافت کرده‌­اند نیز می‌­توانند در این آزمون شرکت کنند.

سوالات آزمون

  • مبحث موضوعات مباحث پیشرفته در ارزش­گذاری سهام – تعداد سوال: ۳۰ سوال
  • مبحث موضوعات پیشرفته در ارزش­گذاری اوراق بهادار با درآمد ثابت – تعداد سوال: ۳۰ سوال
  • مبحث موضوعات پیشرفته در ابزار مشتقه و ارزش­گذاری آنها – تعداد سوال: ۴۰ سوال

آزمون معامله‌گری بازار سرمایه

مطابق مصوبه جلسه شماره ۳۳۱ مورخ ۳۰/۰۱/۱۳۹۳ هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، «افرادی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در رشته‌های مرتبط از قبیل گرایش‌های:

مالی رشته مدیریت، حقوق مالی، مهندسی مالی، حسابداری، مدیریت بازرگانی، کارشناسی بورس و اقتصاد بوده و معدل آنها بالاتر از ۱۵ باشد، در صورت شرکت در آزمون مقررات (شامل مقررات اصول بازار سرمایه و معامله‌گری) و کسب حد نصاب ۴۰ و در خصوص سایر رشته‌ها، در صورت موفقیت در آزمون مقررات (شامل مقررات اصول بازار سرمایه و معامله‌گری) و کسب حد نصاب ۴۰ با پیش‌نیاز گواهینامه اصول بازار سرمایه و شرکت در دوره‌های آموزشی مربوطه، ‌‌می‌توانند به عنوان معامله‌گر شروع به فعالیت نمایند.»

برای افرادی که مشمول این مصوبه نمی‌شوند، آزمون اصول بازار سرمایه به عنوان پیش‌نیاز خواهد بود. تأکید ‌‌می‌گردد اگر فردی بخواهد در آزمون‌های دیگر شرکت نماید (حتی با داشتن شرایط ذکر شده) بایستی حتما در آزمون اصول بازار سرمایه به عنوان پیش‌نیاز تمامی آزمون‌ها شرکت و گواهی‎نامه مذکور را دریافت کند.

گفتنی‌­ست، دریافت مدرک گواهینامه حرفه‌ای معامله‌گری در بازار، اشراف اطلاعاتی خوبی را در اختیار دارنده مدرک گذاشته و از تخصص وی، کارگزاری‌­ها می‌توانند استفاده کنند.

منبع:

داوطلبان گرامی ‌‌می‌توانند برای دریافت فایل قوانین، دستورالعمل‌­ها، آیین‌نامه‌ها و سایر موارد مرتبط با آزمون معامله‌گری بازار سرمایه، به سایت سازمان بورس و اوراق بهادارمراجعه و از لینک دستورالعمل­‌ها و قوانین و مقررات، فایل‌های مربوطه را دریافت نمایند.

تأکید ‌‌می‌گردد هیچ یک از کتاب‌ها و جزوات مربوط به معامله‌گری بازار سرمایه که در حال حاضر در بازار یا اینترنت موجود بوده مورد تأیید نیست. تمامی سؤالات آزمون از قوانین، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های به روز شده موجود در سایت سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح خواهد شد.

نکات مهم

  1. دریافت هر یک از ۷ گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای در بازار سرمایه ‌ایران، تقویت کننده روزمه تحصیلی متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور در رشته‌های غیر فنی و مهندسی و غیر پزشکی است.
  2. دریافت هر یک از ۷ گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای در بازار سرمایه کشور، فرصت‌های شغلی متنوعی را در اختیار دارنده مدرک قرار داده و امتیاز رقابتی برای آنان محسوب ‌‌می‌شود.
  3. با توجه به تخصصی شدن فعالیت‌های شغلی در بازار کار ایران و نیاز به منابع انسانی متخصص و اعتباردهی شده در اختیار داشتن مدارک صلاحیت حرفه‌ای در بازار، پرستیژ یک تحلیلگر مسائل مالی و اقتصادی در مجموعه‌های صنعتی و خدماتی کشور را به دارنده اعطا ‌‌می‌کند.
  4. اگر مایل هستید تا در کنفرانس ها و کارگاه‌های تخصصی بین المللی در عرصه مدیریت امور مالی خرد و کلان شرکت‌ها و صنایع شرکت کنید و شانس دریافت روادید را افزایش دهید، دریافت مدارک هفتگانه، راهکار پیشنهادی خوبی خواهد بود.
, , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
چرا وجود سجام ضرورت دارد؟
نوشتهٔ بعدی
منابع آزمونهای بورسی

سایر مطالب

۱۲ دیدگاه. Leave new

  • سلام وقتتون بخیر، اگه کسی بخواهد مدرس بورس بشه یعنی مدرکی داشته باشه که بتونه کلاس خصوصی برگزار کنه چیکار باید بکنه؟ به لحاظ عملی در بورس ایران و فارکس و ارزهای دیجیتال هیچ مشکلی نداره، و در کل در تحلیل تکنیکال خبره هستش.

    پاسخ
  • سلام،فوق لیسانس حسابداری دارم برای شرکت در آمون معامله گری بازار سرمایه نیاز به داشتن مدرک اصول بازار سرمایه هست یا نیازی نیست؟

    پاسخ
    • گروه مالی شریف
      ۱۴۰۱/۰۳/۰۸ ۱:۴۵ ب٫ظ

      سلام؛ برای اطلاع از آخرین شرایط معافیتهای تحصیلی آزمونهای بازار سرمایه به سایت امور گواهینامه‌ها مراجعه بفرمایید؛

      پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر
    من ۳۰ واحد از از درس های دانشگاهیم مونده و به این صورت که تا سربازی نرم نمیتونم اون ۳۰ واحد پاس کنم و لیسانسمو بگیرم
    میخواستم بدونم جزو شرایط آزمون نیستم؟

    پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر. من مدرک MBA بازار سرمایه از دانشگاه الزهرا با معدل بالای ۱۷ دارم و همچنین ۲ سال هم سابقه کار در کارگزاری دارم. برای دریافت گواهینامه معامله‌گری باید باز هم آزمون تستی را شرکت کنم یا فقط پم را امتحان دهم؟

    پاسخ
    • حامد اسپرهم
      ۱۴۰۰/۰۷/۲۵ ۱۱:۵۹ ق٫ظ

      درود؛ برای اطلاع از جزئیات معافیاتهای مربوط به مدرک تحصیلی و سوابق کاری با اداره امور گواهینامه‌های بازار سرمایه تماس خاصل فرمایید.

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    کلاسهای آموزشی هم داره یا باید خود جوش کتابها مطالعه شود؟

    پاسخ
  • سلام . من الان ۱۸ سالمه و مدرک فعلیم دیپلومه . میتونم برای گرفتن گواهینامه اصول بازار سرمایه اقدام کنم؟؟؟ و اگه نمیتونم راهکاری وجود داره ؟؟؟

    پاسخ
    • حامد اسپرهم
      ۱۴۰۰/۰۶/۰۱ ۱:۴۹ ب٫ظ

      درود؛ برای ثبت‌نام و شرکت در آزمون‌های حرفه‌ای مدارک بازار سرمایه حداقل شرط لازم داشتن مدرک کارشناسی است و متأسفانه راه جایگزینی وجود ندارد.

      پاسخ
  • با سلام من تازه لیسانس فیزیک رو گرفتم ولی چون سربازی نرفتم گواهی موقت لیسانس بهم نمیدن. آیا میتونم در آزمون شرکت کنم و وقتی قبول شدم برای گرفتن مدرک می تونم اقدام کنم؟ چون هنوز خدمت سربازی رو نگذروندم آیا مشکلی پیدا نمیکنم؟ ممنون

    پاسخ
    • حامد اسپرهم
      ۱۴۰۰/۰۵/۱۹ ۹:۲۳ ق٫ظ

      سلام؛ گذراندن خدمت سربازی از الزامات ثبت نام در آزمون های مدارک بازار سرمایه نیست.

      پاسخ
  • سلام. تاریخ اعتبار گواهی اصول بازار سرمایه بنده دو سال پیش منقضی شد. برای شرکت در ازمون تحلیل گری، داشتن مدرک اصول بازار سرمایه کفایت میکند؟ یا لزوما باید در بازه دو ساله اعتبار گواهینامه، در ازمون تحلیل گری شرکت کنم؟ با تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست