سرانه خرید و فروش حقیقی + فرمولها

سرانه خرید و فروش حقیقی + فرمولها

برخلاف تصور رایج میان برخی سهامداران، خرید یا فروش حقوقی صرفاً بر مبنای کسب سود نبوده و ممکن است سیاست­‌های دیگری از جمله شاخص‌­سازی (در سهام بزرگ بازار)، حمایت، نیاز به نقدینگی برای پرداختی‌های شرکت و … داشته باشد اما سهامدران حقیقی قطعاً برای کسب سود اقدام به خرید می‌کنند. صد البته که تمامی سهامداران حقیقی بر اساس تحلیل صحیح معامله نمی‌کنند و ممکن است متأثر از فضاهای کاذب یا به اصطلاح سیگنال از سوی اطرافیان باشد اما منظور این مقاله، سهامداران خُرد نبوده و حجم بسیار بالای پول و روش تشخیص آن می‌باشد. رقم‌هایی تأثیرگذار و جریان‌ساز بازار سرمایه.

یکی از ابزار بسیار مهم و شاید مهم­ترین­ آن تشخیص سرانه خرید و فروش باشد. برای درک این امر بسیار مهم در این مقاله با ما همراه باشید.

سرانه خرید میانگین خرید هر شخص حقوقی و حقیقی را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر سرانه خرید حقیقی ارزش ریالی سهامی است که هر کد حقیقی به صورت میانگین خریده است. به همین شکل، سرانه فروش حقیقی به ارزش ریالی سهامی اشاره می‌کند که هر کد حقیقی به طور میانگین فروخته است.

برای مثال در این سهم از حدود ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی که معامله شده است حدود ۶۰% آن را حقیقی­ها با ۷۱۷ کد خریده‌­اند. دقت کنید که نمی‌­توان گفت ۷۱۷ نفر! چرا که ممکن از بعضی افراد با چند کد اقدام به خرید نمایند.

پس می‌­توان به این رابطه رسید که:

که در این سهم برابر است با:

در واقع میانگین (سرانه خرید) کمی بیشتر از ۱۰ میلیون تومان بوده است.

از طرف دیگر با همین سیاق می‌­توان سرانه فروش حقیقی را نیز محاسبه کرد:

که برابر است با:

حدوداً ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار که البته از سرانه خرید بسیار کمتر است.

برای اینکه بخواهیم سهمی را از طریق جریانات نقدی و رابطه بین خریدار و فروشنده مقایسه کنیم باید دنبال سهمی باشیم که سرانه خرید که همان قدرت خریداران است بسیار بیشتر از قدرت فروشندگان باشد (حداقل ۵ برابر). در مثال فوق سرانه خرید در حدود ۳ برابر سرانه فروش بود.

البته لازم است به میزان حجم معاملات صورت گرفته و مقایسه آن با میانگین ماه هم توجه کرد. اگر حجم معاملات به شکل معنا داری بیش از میانگین ماه باشد، در اینجا نیز باید به این سهم توجه بیشتری کرد. تلفیق سرانه خرید و حجم معاملات می‌تواند سهمی را وارد دیدبان ما کند.

سهم دیگری را نیز بررسی می‌­کنیم:

در این سهم از آنجاییکه درصد خریدار و فروشنده حقیقی یکسان است (هر دو ۱۰۰ درصد هستند) و می‌توان بدون محاسبه، فقط تعداد خرید را به تعداد فروش تقسیم کرد و نتیجه گرفت که سرانه فروش ۶۸ برابر سرانه خرید است. به عبارت دیگر در این سهم در این روز خاص فروشندگان (یک نفر) ۶۸ برابر کل خریداران قدرت داشته است!

, , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
قراردادهای اختیار معامله
نوشتهٔ بعدی
سیر تا پیاز بازار پایه

سایر مطالب

۱ دیدگاه. Leave new

  • همینکارو بخوایم برای کل بازار انجام بدیم یعنی یک سرانه خرید برای کل بازار بدست بیاریم چطور باید عمل کرد؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست