درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه

درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه

در روزاهای پر طلاطم بازار بورس و سهام بر آن شدیم که اطلاعاتی کوتاه و کاربردی از جوانب مختلف آن در اختیار کاربران قرار دهیم.

اگر تازه به خانواده بورس ایران پیوستید، پیشنهاد می‌کنیم که مطالب مقاله بورس چیست را مشاهده بفرمایید و در صورت تمایل در وبینار رایگان ورود آگاهانه به بورس در گروه مالی شریف شرکت کنید. اما اگر از فعالان این حوزه هستید، همراه ما باشید تا در ادامه به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه بپردازیم.

درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه، مرجعی است که به ارائه خدمات به سهامداران، ناشران و نهادهای نظارتی ازطریق اپلیکیشن و وب‌سایت پرداخته است. در این مقاله قصد داریم کم و کیف آن را بررسی و سامانه‌های موجود را معرفی کنیم.

ابتدا این درگاه‌ها را معرفی می‌کنیم:

درگاه الکترونیکی سهامداران (دارا)

ارائه خدمات الکترونیک بصورت آنلاین به سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی

رسالت درگاه دارا اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع به سهام داران حقیقی و حقوقی است. مشاهده وضعیت سبد دارایی شامل نام و نماد دارایی، تعداد، قیمت و ارزش آن، درصد هر دارایی از سبد و کارگزار ناظر از مهمترین خدمات دارا به حساب می‌آید.

از دیگر کارکردهای مفید این سامانه می‌شود به اخذ گواهی سپرده دارایی، گردش معاملات، اطلاعیه‌های صادر شده از سوی ناشران اوراق بهادار، مشاهده علت ممنوع از معامله شدن کد یا نماد و امکان شرکت در مجامع شرکت‌های ناشر موجود در سبد دارایی به صورت الکترونیکی (غیرحضوری) و اعطای رأی، اشاره کرد.

البته به خاطر داشته باشید که امکان مشاهده نمای بازارها، پروفایل اطلاعات سجام اشخاص و نیز دسترسی مستقیم به سامانه سجام برای بروزرسانی اطلاعات، آخرین اخبار از پایگاه خبری بازار سرمایه و در آینده مطالبات سود نقدی سهامداران در سامانه دارا فراهم است.

درگاه الکترونیکی ناشران (دانا)

ارائه خدمات الکترونیک بصورت آنلاین به ناشران بازار سرمایه

درگاه دانا با هدف ارائه خدمات آنلاین و غیرحضوری در بستری امن و مطمئن، در سریعترین زمان ممکن به ناشران اوراق بهادار به عنوان ذینفع استراتژیک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و بازار سرمایه ایجاد شده است. این درگاه ارتباط الکترونیک با ناشران، فرآیندهای مرتبط با عملیات زیرساختی ثبت و سپرده‌گذاری، برگزاری مجامع، توزیع سود، افزایش سرمایه و گزارش‌گیری را سرعت می‌بخشد و با کاهش محسوس چرخه انجام فعالیت‌ها، بر بهره‌وری بازار سرمایه تأثیر شگرفی خواهد داشت.

درگاه الکترونیکی ارکان بازار سرمایه و نهادهای نظارتی و حاکمیتی (ناظر)

ارائه خدمات الکترونیک بصورت آنلاین، به ارکان بازار سرمایه و نهادهای نظارتی و حاکمیتی.

در راستای ارتقاء دقت و سرعت فعالیت‌های نظارتی به ارکان بازار سرمایه، سایر نهادهای ذیصلاح اعم از دفتر ریاست جمهوری، وزارتخانه‌ها، بانک مرکزی، بیمه مرکزی، سازمان امور مالیاتی، نهادهای حقوقی و انتظامی از جمله قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، به درگاه ناظر احتیاج است که این خدمات را به‌صورت آنلاین و غیر حضوری ارائه می‌دهد.

مهمترین خدمت درگاه ناظر، اعطای دسترسی جهت اخذ گزارش‌های متنوع بنا به نیازهای مختلف هر یک از این نهادها به صورت آنلاین است.

چگونه شروع کنیم؟
  • نکته اول اینکه ورود به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه برای سهامداران سجامی شده (حقیقی/حقوقی) با کد ملی/شناسه ملی، کد تائید و رمز عبور امکان‌پذیر است.
  • با توجه به سیستم عامل تلفن همراه خود می‌توانید از منابع، برنامه را دانلود کنید.
  • با وارد کردن کد ملی خودتان مراحل را ادامه دهید.
  • با ارسال پیامک و وارد کردن آن، مرحله‌ی احراز هویت شما انجام خواهد شد.
  • سپس رمز عبوری برای ورود همیشگی خودتان انتخاب کنید و از این درگاه استفاده کنید.
, , , , ,
نوشتهٔ پیشین
آیین نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت
نوشتهٔ بعدی
روشهای مختلف افزایش سرمایه

سایر مطالب

۱ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست