مقایسه بودجه استانی سال ۱۴۰۰

مقایسه بودجه استانی سال ۱۴۰۰

تمرکز زدایی یکی از اهداف قانون پنج ساله سوم است. در کنار تمرکز زدایی‌های اداری، سیاسی و اقتصادی تمرکز زدایی مالی نقش اساسی دارد چرا که بدون این رکن بقیه موارد ناکارآمد هستند. در این راستا دولت اقدام به تخصیص بودجه‌های استانی می‌کند تا امکان اجرای برنامه‌های منطقه‌ای و استانی افزایش یافته و مدیران استانی طرح‌های مربوطه را عملیاتی سازند.

در بودجه ۱۴۰۰ نیز استانها مدنظر بوده و دولت بودجه جداگانه‌ای برای آنها درنظر گرفته است. در ادامه می‌خواهیم نگاهی بر آنها بیندازیم. دولت سهم بودجه استان‌ها در سال گذشته را بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته بود. مانند گذشته در بودجه سال آتی که هفته گذشته به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، پیوستی برای شرح بودجه به تفکیک استان‌های کل کشور ارائه شده است.

بر این اساس، مجموع بودجه کل استان‌های کشور ۳۵۳ هزار و ۶۲۱ میلیارد تومان است که ۲۸۹ هزار و ۶۰۲ میلیارد تومان بودجه جاری و ۶۴ هزار و ۱۸ میلیارد تومان بودجه عمرانی است. کمترین بودجه استانی متعلق به استان قم با ۴ هزار و ۶۶۲ میلیارد تومان و بیشترین بودجه متعلق به استان تهران با ۴۴ هزار و ۴۸۱ میلیارد تومان برای استان تهران است.

در باره استان قم باید اشاره کنیم که این استان از نظر وسعت پس از استان البرز کوچک‌ترین استان ایران است. استان قم تنها یک شهرستان دارد. شهرهای قم و سلفچگان مهم‌ترین شهرهای استان به‌شمار می‌روند. جمعیت استان قم در سال ۱۳۹۰ برابر با ۱٫۱۵۱٫۶۷۲ نفر بوده‌است که ۱٫۰۹۵٫۸۷۵ نفر آن در نقاط شهری و بقیه در روستاها زندگی می‌کنند.

در سال ۹۸ بودجه استان قم ۳ هزار و ۸۲۹ میلیارد تومان بوده و در سال ۹۷ نیز با عدد تقریبی هزار و صد میلیارد تومان بالاتر از استانهای سمنان و قزوین قرار گرفت. لازم به ذکر است که در سال ۱۳۹۷ از نظر اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای (عمرانی) بیشترین سرانه اعتبارات عمرانی مربوط به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد ۵۰۰ هزار تومان، بوشهر ۴۸۰ هزار تومان و ایلام ۴۰۰ هزار تومان است.

کمترین سرانه اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای (عمرانی) نیز مربوط به استان‌های تهران حدود ۲۰ هزار تومان، البرز حدود ۴۰ هزار تومان و اصفهان حدود ۶۰ هزار تومان است. باید منتظر باشیم تا نتیجه تغییر و تحولات لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی را مشاهده کنیم.

, , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
عملکرد شش ماهه شرکتهای بورسی
نوشتهٔ بعدی
هجدهمین گزارش اجماع تحلیلگران

سایر مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست