هفتمین کنفرانس توسعه نظام تأمین مالی و مدیریت سرمایه‌گذاری در ایران

هفتمین کنفرانس توسعه نظام تأمین مالی و مدیریت سرمایه‌گذاری در ایران با رویکرد اقتصاد مقاومتی ICDF7

تاریخ برگزاری: ۱۰ و ۱۱ اسفندماه ۱۳۹۳
محل برگزاری: سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما
وبسایت کنفرانس: conf.finance.sharif.ir

سخن دبیر علمی

پس از گذشت شش دوره، هفتمین کنفرانس «توسعه نظام ‏‏تأمین مالی در ایران» با عنایت خداوند متعال، در حالی به همت دانشگاه صنعتی شریف، بانک ملت و تامین سرمایه بانک ملت و گروه مالی و مدیریت سرمایه‌گذاری شریف در اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد که همانند سالیان گذشته این برنامه از مشارکت بانک توسعه اسلامی و سایر نهادهای معتبر و معظم بازار پول و سرمایه کشور برخوردار خواهد بود. طی سال‌های اخیر این برنامه‏‌ها همواره محلی برای تبادل نظر و آشنایی خیل قابل توجهی از کارشناسان، مدیران و علاقه‌مندان مسائل مالی با سازوکار و عملکرد ابزارها، شیوه‌‏ها و نهادهای نوین تأمین مالی در پروژه‌های مختلف بوده است. اقبال فعالان حوزه تأمین مالی کشور از این برنامه و برگزاری برنامه‌های دیگر توسط سایر فعالان بازار مالی در کشور نشان دهنده احساس نیاز گسترده به مسائل آموزشی و ترویجی در حوزه بازار مالی کشور است.

در این راستا سلسله کنفرانس‏‌های «توسعه نظام ‏‏تأمین مالی در ایران» را می‌توان برنامه‌ای برای ارزیابی وضعیت نظام ‏‏تأمین مالی در کشور و بررسی قابلیت‌ها و مکانیزم‌های رشد آن در نظر گرفت. انتظار ما بر آن است تا در تداوم این کنفرانس، تصمیم‌گیران، تصمیم‌سازان، برخی از فعالان و چهره‌های معتبر بین‌المللی و سایر فعالان حوزه مالی گردهم آمده و چالش‌ها و فرصت‌های توسعه نظام ‏‏تأمین مالی در ایران را مورد کنکاش قرار دهند تا بتوانیم از تجربیات و علوم روز دنیا در این حوزه بهره برده و نوآوری‌های مالی را با هدف شکوفایی اقتصادی مورد استفاده قرار دهیم. از عمده برنامه‌هایی که در این کنفرانس مدنظر است، ارائه برنامه‌ها و سیاست‌های دولت و تصمیم‌گیران جهت توسعه نظام ‏‏تأمین مالی در قالب سخنرانی‌های کلیدی، انتقال تجربیات شرکت‌ها و مؤسسات داخلی و برخی شرکت‏‌های معتبر بین‌المللی در حوزه الگوها و شیوه‌های ‏‏تأمین مالی در قالب برگزاری میزگردها و پانل‌های تخصصی و برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی می‌باشد.

تمرکز کنفرانس اخیر تأکید بر توسعه نوآوری‌های مالی در ایران و استفاده از فضای مثبت ایجاد شده بین‌المللی برای استفاده از ابزارهای تأمین مالی بین‌المللی می‏‌باشد. همچنین ایجاد بستر مناسب برای حضور و مشارکت بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری، حضور مناسب و شایسته نهادها و ارگان‌های صنعتی و اجرایی، مشارکت نهادهای آموزشی معتبر و طراحی کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی مورد نیاز نظام تأمین مالی کشور از ویژگی‌های بارز این برنامه در سال جاری خواهد بود.

محورهای کنفرانس

  • نقش توسعه نظام تأمین مالی در تحقق اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی نظام
  • کارکردهای نهادهای بالادست و مسائل کلان اقتصادی در توسعه نظام تأمین مالی
  • تأمین مالی اسلامی، الگوها، ابزارها و نهادها
  • بازتعریف نقش بازار سرمایه، پول و اطمینان در توسعه نظام تأمین مالی
  • روش‌ها و الگوهای نوین تأمین مالی
  • جایگاه سیاست‌های ارزی و مدیریت ریسک در تأمین مالی
  • تأمین مالی نوآوری، طرح‌‏های دانش‌بنیان و کارآفرینی
  • توسعه تأمین مالی خرد؛ بسترها، الزامات و چالش‌ها
  • تأمین مالی صادرات، مشکلات و راهکارها
  • تأمین مالی بخش صنعت، خدمات و تعاون
  • الگوها و ساختارهای تأمین مالی پروژه‌‏های شهری و زیربنایی
  • الگوهای و روش‌های تأمین مالی نظام سلامت
  • نقش و جایگاه تأمین مالی در توسعه بخش انرژی
  • تأمین مالی گردشگری و فعالیت‌های فرهنگی
  • تأمین مالی در نظام آموزشی و سازمان‌های غیر انتفاعی

مخاطبان کنفرانس

  • سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران اقتصادی و مالی
  • مدیران و کارشناسان بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری و شرکت‌های تأمین سرمایه
  • مدیران و کارشناسان شرکت‌های بیمه
  • مدیران و کارشناسان سازمان بورس و شرکت‌های سرمایه‌گذاری، کارگزاری و واسطه‌های مالی
  • مدیران و کارشناسان وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی
  • مدیران و کارشناسان شهرداری‌ها، استانداری‌ها و سازمان‌های تابعه
  • مدیران و کارشناسان شرکت‌های پیمانکاری سرمایه‌گذاران خصوصی و دولتی
  • کارآفرینان و صاحبان ایده‌های تجاری
  • مدیران و کارشناسان شرکت‌های فعال در حوزه صادرات

برنامه‌های کنفرانس

الف) انجام فعالیت‌های ترویجی در قالب همایش

ارائه سخنرانی‌های مسئولین، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران حوزه نظام تأمین مالی کشور و تبیین مشکلات و راهکارهای کلی توسعه این نظام، از برنامه‌های همیشگی کنفرانس توسعه نظام تأمین مالی در ایران بوده است. در این راستا، ارائه مقالات تخصصی، تجربیات عملیاتی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی از جمله اقدامات صورت گرفته در این خصوص بوده است.

ب) ارائه مقالات برتر و تجربیات برگزیده در روز کنفرانس

بدون شک زیربنای توسعه نظام تأمین مالی کشور همانند هر نظامی، نوآوری و توسعه دانشِ بنیادین و علمی آن نظام است. از این رو برگزارکنندگان این برنامه با علم به این موضوع، تمرکز بر ارتقاء سطح علمی مقالات این کنفرانس را همانند برنامه‌های گذشته سرلوحه کار خود قرار داده‌اند. همچنین، ارائه تجربیات ارزشمند سازمان‌ها و نهادهای مختلف و آسیب‌شناسی و الگوهای بهبود آن، از دیگر برنامه‌هایی است که در دستورکار برگزارکنندگان قرار دارد.

ج) برگزاری کارگاه‌های آموزشی

با توجه به اهمیت بحث آموزش نیروی انسانی، همواره برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی تخصصی با موضوعات روز و مبتلا به نظام تأمین مالی کشور از اولویت‌های برگزارکنندگان این برنامه می‌باشد. در این خصوص از توان علمی و تجربی بانک توسعه اسلامی به عنوان همکار برگزاری و سایر متخصصین و اساتید داخلی و خارجی این حوزه استفاده شده و خواهد شد.

د) برگزاری نشست‌های تخصصی

نظر به استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های حضور تصمیم‌گیران، مدیران و کارشناسان نظام مالی کشور در این برنامه، برگزارکنندگان در نظر دارند، در قالب نشست‌ها و میزگردهای تخصصی در حوزه‌های مختلف، از هم‌افزایی تجربیات و نوآوری‌های متخصصین این حوزه در شناسایی، آسیب‌شناسی و حل معضلات نظام مالی کشور بهره برداری نمایند. در این خصوص سازمان‌ها و نهادها به فراخور نیاز می‌توانند پیشنهادهای خود را جهت برگزاری نشست‌های متناسب با نیاز خود با برگزارکنندگان مطرح نمایند.

برخی از سخنرانان کلیدی

null

دکتر محمود فتوحی

رئیس دانشگاه صنعتی شریف

null

محمدرضا ساروخانی

مدیرعامل وقت بانک ملت

null

دکتر عثمان احمد بابکر

نماینده بانک توسعه اسلامی IDB

null

دکتر حسین عبده تبریزی

عضو شورای عالی بورس و
مشاور وقت وزیر راه

null

دکتر سورنا ستاری

معاون علمی و فناوری
ریاست جمهوری

null

دکتر علی سعیدی

معاون نظارت بر نهادهای
مالی سازمان بورس
اوراق بهادار

null

مهندس محمدرضا نعمت‌زاده

وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت

null

دکتر مصطفی بهشتی‌روی

عضو هیئت‌مدیره بانک پاسارگاد

null

علی قاسمی ارمکی

مدیرعامل تأمین سرمایه بانک ملت

کارگاه‌های آموزشی

با توجه به رسالت گروه مالی و سرمایه‌گذاری شریف در ارائه آموزش‌های تخصصی مالی و سرمایه‌گذاری برای کارشناسان، مدیران و تصمیم‌گیران و به منظور استفاده از دانش روز جهانی و آشنایی با سبک‌های نوین در رابطه مکانیزم‌های تأمین مالی، ۷ کارگاه آموزشی یکروزه طراحی شده است که عناوین آن در ذیل آمده است:

  1. آشنایی با انواع صکوک
  2. آشنایی با انواع روش‌ها و قراردادهای تأمین مالی
  3. آشنایی با انواع ابزارهای نوین تأمین مالی صنعت ساختمان
  4. مشارکت عمومی – خصوصی (Public Private Partnership)
  5. تأمین مالی کارآفرینی
  6. آشنایی با تأمین مالی صادرات
  7. انواع روش‌های افزایش سرمایه

نشست تخصصی

تأمین مالی کارآفرینی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر

با توجه به برگزاری این نشست در کنفرانس گذشته و نظر به اهمیت موضوع و تأکید شرکت‌کنندگان و صاحبنظران این حوزه مبنی بر ادامه و پیگیری مباحث مطروحه در پنل، این نشست در هفتمین کنفرانس پیگیری خواهد شد. در این راستا تنوع زمینه‌های فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و متفاوت بودن مقیاس و حجم منابع مالی مورد نیاز آنها و از طرف دیگر ریسک‌پذیری شرکت‌ها و موسسات سرمایه‌گذار و تأمین کننده مالی، پیچیدگی‌های این موضوع را دوچندان می‌کند.

با توجه به تغییراتی که در سطوح مختلف فناوری‌های نوین کشور ایجاد شده؛ ضرورت بازبینی مجدد در سیستم‌های متنوع تأمین مالی کارآفرینی و حمایت از طرح‌های مفید و پربازده کاملاً ضروری به نظر می‌رسد. دلایل زیادی مبنی بر ضرورت تعریف ساختاری سازمان‌یافته و نظام‌مند برای الگوسازی در حیطه سرمایه‌گذاری و رشد ایده‌های نوین و طرح‌های برجسته وجود دارد. یکی از این ابزارها، توسعه و بکارگیری سرمایه‌گذاری خطرپذیر به عنوان روشی آزمون شده درکشورهای توسعه‌یافته برای تأمین مالی شرکت‌های نوآور و نوپا می‌باشد بررسی فرآیند این سرمایه‌گذاری در جهان و درس گرفتن از اشتباهات و استفاده از تجربیات و ابزارهای معمول آن بسیار مناسب است. البته هر فرآیند وارداتی حتی سرمایه‌گذاری خطرپذیر خصوصاً در بخش حقوقی و قراردادهای آن در کشور باید مورد بازبینی و بومی‌سازی قرار گیرد و بایستی الگوی داخلی را برای این نوع از سرمایه‌گذاری طراحی و توسعه داده شود.

در این سمینار تخصصی سعی بر آن است که به معرفی نهادهای تأمین مالی کننده در این حوزه و روش‌های استفاده از خدمات این نهادها در یک بخش و در بخش دیگر به ارائه چند موردکاوی (Case Study) موفق پرداخته شود.

مخاطبین نشست تخصصی:

  • پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری
  • صندوق‌های فعال در حوزه سرمایه‌گذاری
  • صندوق‌های پژوهش و فناوری و سرمایه‌گذاری خطرپذیر
  • نهادهای مالی و اعتباری فعال در سرمایه‌گذاری و تامین مالی
  • شرکت‌های دانش‌بنیان
  • وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط
نوشتهٔ پیشین
دوره ارزشیابی برند
نوشتهٔ بعدی
هشتمین کنفرانس توسعه نظام تأمین مالی و مدیریت سرمایه‌گذاری در ایران

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.