هشتمین کنفرانس توسعه نظام تأمین مالی و مدیریت سرمایه‌گذاری در ایران

هشتمین کنفرانس توسعه نظام تأمین مالی و مدیریت سرمایه‌گذاری در ایران ICDF8

تاریخ برگزاری: ۲۴ و ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۵
محل برگزاری: سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما
وبسایت کنفرانس: conf.finance.sharif.ir

مقدمه

با عنایت خداوند متعال، هشتمین کنفرانس «توسعه نظام ‏‏تأمین مالی و سرمایه‌­گذاری در ایران» در حالی به همت «گروه مالی و مدیریت سرمایه‌‏گذاری شریف» در ۲۴ و ۲۵ بهمن‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد که همانند سالیان گذشته این برنامه از مشارکت بانک توسعه اسلامی، بانک ملت، تأمین سرمایه بانک ملت و سایر نهادهای معتبر و معظم بازار پول و سرمایه کشور برخوردار خواهد بود. اقبال فعالان حوزه تأمین مالی به این برنامه و برگزاری برنامه‌‏‏های دیگر توسط سایر فعالان بازار مالی در کشور نشان دهنده احساس نیاز گسترده به مسائل آموزشی و ترویجی در حوزه بازار مالی کشور می­‌باشد.

سلسله کنفرانس‌­های «توسعه نظام ‏‏تأمین مالی و سرمایه‌­گذاری در ایران» را می‌­توان بزرگترین گردهمایی فعالان حوزه تامین مالی و سرمایه‌­گذاری کشور دانست که بستر مناسبی را جهت حضور و مشارکت بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری و شرکت‌های سرمایه‌­گذاری، بنگاه­‌های دولتی و خصوصی و نهادهای بزرگ کشور فراهم می‌­آورد که در آن ارزیابی وضعیت نظام تامین مالی و سرمایه­‌گذاری و بررسی آخرین دستاوردها در حوزه طراحی ابزارها، نهادها و روش‌های تامین مالی و سرمایه‌­گذاری مورد توجه ویژه قرار می‌­گیرد.

ارائه برنامه‌‏ها و سیاست‌‏های دولت و تصمیم‌‏گیران، انتقال تجربیات شرکت‌‏ها و مؤسسات داخلی و خارجی در قالب سخنرانی‌های کلیدی، طرح و بررسی موضوعات روز حوزه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در قالب نشست تخصصی و ارائه موضوعات جدید و کاربردی در قالب کارگاه‌های آموزشی مهمترین بخش‌های این برنامه را به خود اختصاص می‌دهد.

تمرکز کنفرانس اخیر تأکید بر توسعه نوآوری‌‏های مالی در ایران، استفاده از فضای مثبت ایجاد شده بین‌‏المللی در حوزه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری و همچنین نقش نظام تأمین مالی و سرمایه­‌گذاری در توسعه اقتصاد دانش‌­بنیان می‌‏باشد.

امید است برگزاری و تداوم چنین رویدادهایی گامی موثر در رشد و شکوفایی اقتصاد کشور بردارد.

محورهای کنفرانس

  • نقش توسعه نظام تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در تحقق اقتصاد مقاومتی در شرایط پس از تحریم؛
  • بازتعریف نقش بازار پول، سرمایه و بیمه در فضای جدید بین‌­المللی بمنظور توسعه نظام تأمین مالی ­و سرمایه‌‏گذاری؛
  • مدل‌­ها و ملزومات تامین مالی کسب و کارهای دانش‌بنیان با هدف پایدارسازی و ارزش آفرینی آنها؛
  • برهم‌­کنش و تعامل نظام تامین مالی و نظام سرمایه‌­گذاری در راستای افزایش رشد اقتصادی؛
  • بهینه‌سازی الگوهای جذب سرمایه‌­گذاری خارجی و ملزومات جذب حداکثری؛
  • جایگاه سیاست‌­های ارزی و مدیریت ریسک در توسعه نظام تأمین مالی و سرمایه‌­گذاری؛
  • الگوهای نوین تامین مالی و سرمایه‌­گذاری در حوزه­‌های:
  1. نفت، گاز، پتروشیمی با تاکید بر قراردادهای IPC
  2. صنعت و معدن
  3. توسعه بخش انرژی با تأکید بر انرژی‌­های تجدیدپذیر
  4. توسعه صادرات
  5. کارآفرینی و طرح‌­های دانش‌بنیان
  6. پروژه‌­های شهری و زیربنایی
  7. سلامت
  8. گردشگری
  9. محیط زیست

مخاطبان کنفرانس

مخاطبان این حوزه را می‌‏توان تقریبا تمام فعالان مالی و اقتصادی کشور و افراد درگیر در حوزه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در نظر گرفت، با این حال اهم مخاطبان شرکت‌کننده در برنامه‌های قبلی عبارتنداز:

  • سیاست‌‏گذاران و تصمیم‌گیران اقتصادی و مالی؛

مدیران و کارشناسان:

  • بانک‌‏ها و مؤسسات مالی و اعتباری؛
  • سازمان بورس، شرکت بورس، بورس کالا، بورس انرژی، فرابورس و شرکت‌های تأمین سرمایه، سرمایه‌گذاری و واسطه‌های مالی؛
  • شرکت‏‌های فعال در حوزه صادرات، گردشگری و سلامت؛
  • شهرداری‌‏ها، استانداری‌‏ها و سازمان‌های تابعه؛
  • شرکت‌‏های نفت، گاز و پتروشیمی؛
  • شرکت‌‏های بیمه؛
  • وزارتخانه‌‏ها و شرکت‌‏های دولتی؛
  • شرکت‌های پیمانکاری؛
  • سرمایه‌گذاران خصوصی و دولتی؛
  • کارآفرینان و صاحبان ایده‌های تجاری.

برنامه‌های کنفرانس

کنفرانس به صورت برنامه‌‏ای دو روزه در نظر گرفته شده است که در صبح روز اول سخنرانان کلیدی به تبیین ابعاد و رویکرد‏های کلی توسعه نظام تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در ایران خواهند پرداخت، و در بعد از ظهر روز اول، نشست تخصصی «توسعه تکنولوژی‌های مالی FinTech» برگزار می‌‏گردد.

روز دوم نیز به برگزاری چندین عنوان کارگاه آموزشی مرتبط با مسائل روز تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در کشور اختصاص خواهد داشت. در جدول زیر ساختار برنامه هشتمین “کنفرانس توسعه نظام تأمین مالی و مدیریت سرمایه‌گذاری در ایران” آورده شده است:

 

برخی از سخنرانان کلیدی

کارگاه‌های آموزشی

با توجه به رسالت گروه مالی و مدیریت سرمایه‌گذاری شریف در ارائه آموزش‌های تخصصی مالی و سرمایه‌گذاری برای کارشناسان، مدیران و تصمیم‌گیران و به منظور استفاده از دانش روز جهانی و آشنایی با سبک‌های نوین در رابطه با مکانیزم‌های تأمین مالی و سرمایه‌گذاری، ۴ کارگاه آموزشی کاربردی یکروزه طراحی شده است که عناوین آن به شرح ذیل می‌باشد:

  • ابزارها و روش‌های نوین تأمین مالی از بازار سرمایه (صکوک، صندوق پروژه و …)
  • مشارکت عمومی – خصوصی (PPP) با تأکید بر مدیریت پروژه‌های BOT
  • روش‌های متداول پرداخت در تجارت بین‌الملل
  • آشنایی با روش‌های تأمین مالی بین‌المللی
  • آشنایی با اسناد خزانه اسلامی و کارکردهای آن

نشست تخصصی

توسعه تکنولوژی‌های مالی Fintech

معرفی مختصر فین‌تک:

گسترش فناوری‏‌های نوین ارتباطی، تمامی ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده است. حوزه اقتصاد نیز از این قاعده مستثنی نیست. اصطلاحاتی چون پول مجازی، بانک‌های بدون شعبه و چندین اصطلاح نوین دیگر در همین زمینه نمایانگر پدیدار شدن صنعت رو به تکاملی است که این روزها آن را با نام فین‌‏تک می‏‌شناسیم. فین‌‏تک؛ اصطلاحی است که از ترکیب دو مفهوم finance و Technology ایجاد شده و به کاربرد تکنولوژی و مدل‌‏های کسب و کار نوآورانه در عرصه خدمات و سرویس‌‏های مالی گفته می‌‏شود. شرکت‌‏های فین‌‏تک در واقع استارت‌آپ‌‏هایی هستند که سیستم‏‌های مالی فعلی را که کمتر با نرم‌افزار سر و کار دارند، به چالش طلبیده است. فین‌‏تک‌‏ها می‌‏خواهند تعاریف جدیدی از نحوه صرفه‌‏جویی، پس‌‏انداز، وام گرفتن، سرمایه‌‏گذاری، انتقال پول، خرج کردن و محافظت از پول ارائه دهند. آنها استارت‌‏آپ‌‏ها و شرکت‏‌های نوپایی هستند که به کمک فناوری‌‏های جدید و با استفاده از اینترنت، کلیه خدمات و مسائل مربوط به حوزه‌‏های مالی و یا سرویس‏‌های مالی را در عین حفظ امنیت و کیفیت خدمات، با سرعت و هزینه کمتر انجام می‌‏دهند. موضوعات داغ این صنعت شامل داده‌های عظیم، پیش‌بینی و تحلیل، پرداخت، مدیریت ریسک،‌ امنیت،‌ شبکه‌های اجتماعی،‌ زیرساخت‌های مبتنی بر رایانش ابری،‌ سرمایه‌گذاری گروهی و تسهیلات بدون عامل و … می‌شود.

در دهه اخیر، فین‌‏تک‌‏ها و استارت‌‏آپ‌‏های فعال در حوزه مالی به دلیل بالا رفتن میزان داد و ستدها و توجه ویژه به مسائل مالی با گسترش فوق‌العاده‏ای همراه بوده‌‏اند. این رشد از ۹۳۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۸ به رقم ۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ رسیده است. شرکت‏‌های بزرگ بیشماری در دنیای امروز مشغول ارائه خدمات مرتبط با حوزه‌‏های مالی می‌‏باشند که حاصل فعالیت آنها ایجاد اشتغال، آسان‌‏سازی مبادلات مالی، صرفه‌‏جویی در زمان رسیدگی با مسایل مالی و شفاف‌‏سازی مالی بوده است.

تقریبا تمامی موسسات مالی جهان و بسیاری از شرکت‌‏های بزرگ در حال ورود به این حوزه هستند تا با حمایت از کسب و کارهای نوپای این حوزه، راه ورود خود به بخش‌‏هایی نظیر تلفن‌‏های همراه، پردازش ابری، امنیت و رگولاتوری را تسهیل کنند. نرخ رشد شرکت‌‏های حوزه فین‏‌تک سالانه ۲۶ درصد بوده و در حال افزایش است و بنابر برآوردها تا سال ۲۰۱۸ پیش‌‏بینی می‌‏شود، هشت میلیارد دلار سرمایه‌‏گذاری تنها از طریق بانک‏ها در این حوزه صورت پذیرد.

نظام مالی کشور نیز نه تنها در این مقوله نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد بلکه ضرورت دارد تلاش کند خود را با تغییرات روزافزون این حوزه هماهنگ و طرحی برای تعامل با آثار این تحولات و پدیده‌‏های ناشی از آن داشته باشد.

درحال حاضر در کشور قوانین خاصی برای فعالیت فین‌تک‌ها تعریف نشده است و به همین دلیل ایجاد و توسعه فعالیت توسط این گونه شرکت‌ها خالی از اشکال و ریسک عدم امکان فعالیت نیست اما با این حال این پدیده‌‏های مالی به سرعت در حال رشد و تکثیر هستند و با فرصت‌ها و مزیت‌های فراوانی که ایجاد می‌کنند، در حال تغییر دادن بسیاری از روندهای سنتی هستند.

در همین راستا تلاش برای سرمایه‌­گذاری در حوزه فین‌‏تک از چند سال قبل توسط برخی شرکت‏‌ها آغاز شده است استارت‌‏آپ‌‏های فین‌‏تکی در کشور شکل گرفته و رشد کرده‌‏اند اما به دلیل عدم انتشار میزان سرمایه‌‏گذاری و یا حتی انعکاس تلاش‏‌های انجام شده در این زمینه در کشور نمی‌‏توان به آمار صحیح و دقیقی در مورد سرمایه‌‏گذاری‌های انجام شده در فین‌تک در کشور اشاره کرد. آنچه می‌‏توان اظهار کرد، این است که فاصله تا شکوفا شدن ظرفیت واقعی فین‌‏تک‌‏ها در اقتصاد ایران، بسیار زیاد است.

از این رو گروه مالی و مدیریت سرمایه‌گذاری شریف در ادامه تلاش‌های خود در توسعه موضوعات روز حوزه مالی تصمیم به برگزاری یک نشست تخصصی با موضوع “توسعه تکنولوژی‌های مالی، الزامات و چالش‌ها” در هشتمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی گرفت.

هدف از این نشست به بررسی زمینه‌­های فعالیت فین‌تک‌ها در ایران، چالش‌های پیش‌رو و برنامه‌­ریزی‌های مورد نیاز در این حوزه، با حضور نخبگان هر دو حوزه تکنولوژی و مالی است.

محورهای نشست تخصصی:
  •  فین‏‌تک الزامات، چالش‌‏ها و فرصت‌‏های پیش رو
  • روند و چشم‌انداز فین‌تک‌ها در ایران و جهان
  • توانمندی‌‏های فنی موجود در راستای توسعه فعالیت‌‏های فین‌‏تک
  • تامین مالی و نقش فین‌‏تک‌‏ها در آن
  • ابعاد حقوقی، مقرراتی و نظارتی
مخاطبان نشست تخصصی:
  • مدیران و کارشناسان شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات
  • مدیران و کارشناسان بانک‌‏ها و موسسات مالی و اعتباری
  • مدیران و کارشناسان شتاب‌‏دهنده‌‏ها، شرکت‏‌ها و صندوق‌های سرمایه‏‌گذاری خطرپذیر
  • مدیران و کارشناسان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
  • مدیران و کارشناسان مراکز رشد دانشگاهی و پارک‏‌های علم و فناوری
  • مدیران و کارشناسان شرکت‌‏های بیمه‌‏ای
  • مدیران و کارشناسان نهادهای مالی مانند تامین سرمایه‌‏ها و …
  • سرمایه‌‏گذاران خصوصی و دولتی
  • مشاوران کارآفرینی و مدیریت
نوشتهٔ پیشین
هفتمین کنفرانس توسعه نظام تأمین مالی و مدیریت سرمایه‌گذاری در ایران
نوشتهٔ بعدی
آنچه کارفرمایان در خصوص تعهدات و خدمات بیمه تأمین اجتماعی باید بدانند (قانون بیمه)

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.